بازی

فناوری اطلاعات

January 16, 2016
8:31 شنبه، 26ام دیماه 1394
کد خبر: 75651

ایران، بزرگترین بازار بازی‌های رایانه ای در خاورمیانه است

یک فعال بازی های رایانه ای گفت در ایران حدود ۱۸ میلیون گیمر ۳ تا ۴۰ ساله وجود دارد و ایران بازار شماره یک صنعت بازی های رایانه ای در خاورمیانه است.
 
احمدی، وظیفه متصل کردن مجدد صنعت بازی های رایانه ای ایران به اقتصاد جهان را بر عهده دارد. دفتر کار وی در بنیاد ملی بازی های رایانه ای ایران قرار دارد. این بنیاد وظیفه حمایت و نظام مند کردن صنعت بازی های رایانه ای را بر عهده دارد.
 
احمدی در مورد وضعیت این صنعت قبل از توافق هسته ای می گوید: «تا دیروز ایران واقعا دیده نمی شد… مردم می گفتند ما هیچ حسی در مورد ایران نداریم، بنابراین بهتر است در مورد آن فکر نکنیم. بنابراین هیچ گونه تعاملی وجود نداشت. اکنون اگر تعامل بین المللی اتفاق بیفتد، من می گویم ایران یک جزیره گنج است که به تازگی از ناکجا آباد پدیدار شده است.»
 
احمدی با اشاره به مطالعه ای که توسط بنیاد در سال 2013 انجام شده می گوید، در ایران حدود 18 میلیون گیمر 3 تا 40 ساله وجود دارد. بر این اساس ایران «با یک تفاوت فاحش بازار شماره یک صنعت بازی های رایانه ای در خاورمیانه است… تقریبا یک چهارم جمعیت ایران گیم بازی می کنند.»
 
احمدی ابتدا کار خود را در صنعت هوانوردی آغاز کرد و سپس به عرصه فن آوری وارد شد. زمانی که بنیاد تاسیس شد، یکی از دوستانش وی را به بنیاد معرفی کرد. وی می گوید: «من (صنعت) بازی را خوب می شناختم و قبلا  برای سرگرمی در چند نمایشگاه در این زمینه شرکت کرده بودم.» وی مدتها قبل از اینکه در بنیاد مشغول شود، در 1996 در افتتاحیه نمایشگاه بازی های رایانه ای توکیو شرکت کرده بود. وی همچنین در نمایشگاه ای 3 در لس آنجلس شرکت کرده است.
 
احمدی می گوید: «بازی های رایانه ای با جنگ (ایران و عراق) شروع شد… (زمان جنگ) زمانی که آژیر حمله به صدا در می آمد ما مجبور بودیم کنسول های بازی را خاموش کنیم و به همراه پدرم به پناهگاه برویم.»
 
سال ها بعد احمدی در حال معرفی بازار ایران در نمایشگاه کژوال کانکت سنگاپور است. احمدی می گوید: «تنها در طی یک ماه، نرم افزار بازی پرو اولوشن ساکر 5 میلیون نسخه در ایران فروش داشته است… من داشتم در نمایشگاه گیمز کام  در این باره با یکی از مدیران بازاریابی شرکت EA (سازنده این بازی) صحبت می کردم و او به من گفت که این باور کردنی نیست.» هرچند ممکن است نسخه های بازی های ارائه شده کپی شده و ارزان باشند، اما آمارهای بنیاد نشان می دهد که بازی های ورزشی محبوب ترین بازی ها در ایران هستند.
 
«شما نمی توانید این را با فروش نسخه های بازی فیفا در آمریکا به قیمت 99 دلار مقایسه کنید… اما اگر تحریم ها لغو شود و شرکتی نظیر EA جلو بیاید و بگوید با توجه  به (وضعیت مالی ایران) من نسخه های بازی هایم را به صورت رسمی به 10 دلار عرضه می کنم، آنگاه شما شاهد فروش 4 میلیون نسخه بازی به قیمت 10 دلار خواهید بود. به جای اینکه نمی دانم، شاید 10 هزار نسخه به قیمت 99 دلار بفروشید، آیا این جذاب نیست؟»
 
«اینها سیاست هایی هستند که من دنبال آنها هستم… هرچند قانون کپی رایت در ایران وجود ندارد، اما من می خواهم با این شرکت ها صحبت کنم و به آنها بگویم شما می توانید بازی هایی مناسب بازار ایران با قیمتی مناسب ارائه دهید که در اینجا برای بازی کننده ها دارای مزیتی رقابتی داشته باشد. آنگاه آنها به جای خرید یک نسخه کپی، آنها یک نسخه اورجینال خواهند خرید و وقتی شما نسخه اورجینال را بخرید به همان امکانات بازی دسترسی خواهید داشت.» ویژگی هایی نظیر زبان فارسی و امکان بازی آنلاین.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.