باندپهن

باندپهن ثابت

February 9, 2016
15:48 سه شنبه، 20ام بهمنماه 1394
کد خبر: 76122

واعظی: هدف اصلی از افزایش پهنای باند ارتقای علمی کشور است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که در وزارت‌خانه به‌طور جدی نیازمند یک همکاری نزدیک با دانشگاه‌ها هستیم، گفت: در دنیای امروز فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات به‌سرعت در حال تحول است و ما باید این فناوری‌ها و اقدامات را در کشور بومی کنیم و بر آن مسلط شویم در غیر این‌صورت برای همیشه خریدار کالاهای آن‌ها باقی می‌مانیم.
 
محمود واعظی در دیدار با دانشگاهیان شهید چمران اهواز که امروز 19 بهمن‌ماه در سالن جلسات حوزه ریاست این دانشگاه برگزار شد، با تبریک دهه مبارک فجر و درود به روح امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب و نظام، ابراز امیدواری کرد که همه ما به‌خصوص دانشگاهیان تلاش کنیم میراثی را که امام (ره) برای ما باقی گذاشت، کامل کرده و به نسل بعدی بسپاریم.
 
وی گفت: هیچ‌گاه خود را از کلاس، درس و تحقیق جدا نکرده‌ام و هر زمان که فرصت پیدا کردم که کار اجرایی نداشته باشم آنچه برایم مانده است همین کار نوشتن مقاله، تحقیق و فعالیت علمی است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با تبریک شصتیمن سالگرد تأسیس دانشگاه و قدردانی از کسانی که این دانشگاه ارزشمند را حفظ کردند، اظهار کرد: آنچه در زمان هشت سال دفاع مقدس در این استان و کشور اتفاق افتاد، همواره به‌عنوان یک نقطه رزین در کارنامه این نظام خواهد درخشید.
 
واعظی افزود: شاید دانشگاهیان شهید چمران این تصور را داشته باشند که این دانشگاه از نظر امکانات فیزیکی مقداری از دانشگاه‌های دیگر کشور عقب افتاده است اما در کارنامه این دانشگاه چیزی نوشته شده است که بسیاری از دانشگاه‌های دیگر کشور آرزوی آن را دارند که چنین توفیق و افتخاری را داشته باشند.
 
وی خاطرنشان کرد: البته این به آن معنا نیست که مسئولان کشور نسبت به این دانشگاه مهم با این قدمت تاریخی و درجه اهمیت و اقدامات بسیار خوب آن به‌خصوص محوریت دانشگاه در توسعه آموزش عالی منطقه، نسبت به آن احساس مسئولیت و دین نداشته باشند؛ امیدوارم این توفیق را پیدا کنیم که دست به دست هم این دانشگاه را در مسیر بالندگی آن به پیش ببریم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که دولت تلاش زیادی کرد که فضا را برای کشور باز کند و طی 30 ماه گذشته کار بسیار سختی را انجام داد، اظهار کرد: مذاکراتی که آغاز شد مخالفان بسیار سختی در منطقه، عرصه بین‌الملل و حتی در داخل کشور داشت. ما هیچ انتظار نداشتیم که رژیم صهیونیسیتی یا برخی کشورهای عربی با مذاکرات مخالفت یا جمهوری‌خواهان آمریکا در مسیر مذاکرات سنگ‌اندازی نکنند اما این‌که در داخل کشور با مشکلات عجیبی مواجه بودیم برایمان بسیار سخت بود.
 
واعظی خاطرنشان کرد: با این وجود وقتی صداقت در کار و تصمیم‌گیری وجود داشته باشد و مردم نیز پای تصمیمات درست بایستند، در نهایت کار با وجود همه مشکلات آن پیش رفت و همان‌طور که برنامه‌ریزی شده بود هم به پیش رفت.
 
وی با بیان این‌که در مذاکرات هسته‌ای هر آنچه که مدنظر و برنامه‌ریزی شده بود کسب شد، تصریح کرد: اکنون بیش از 6 هزار سانتریفیوژ در کشور می‌چرخد. مرکز R&D فردو با جدیت کار می‌کند و تأسیسات اراک نیز با هدف‌گذاری انجام‌شده و قراردادی که برای آن منعقد شد، مدرنیزه‌تر می‌شود. از همه مهم‌تر آن‌که هفت قطعنامه در فصل هفت منشور سازمان ملل که اجازه جنگ و حمله علیه کشور را می‌داد، لغو و سایه 12 قطعنامه شورای حکام نیز از کشور برداشته شد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: از این مهم‌تر این‌که کشورمان از ابتدا متهم بود که تجهیزات نظامی آن قرار است برای سلاح‌های کشتار جمعی استفاده شود اما با این مذاکرات توانستیم PMD را لغو کنیم. کار بسیار بزرگی انجام شد اما متأسفم که این کار بزرگ ملی در آستانه انتخابات به سرانجام رسید و برخی افراد کوته‌بین گمان می‌کنند که این کار بسیار بزرگ را که مایه افتخار کشور است، باید با مسائل انتخابات که چه کسی رأی آورد یا نیاورد، مخدوش کنیم، به آن ضربه بزنیم یا کم‌اهمیت جلوه دهیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به آمار یک نظرسنجی که بیش از 80 درصد مردم نسبت به برجام و آینده کشور دیدگاه مثبت داشتند، خاطرنشان کرد: ما دارای مردم فهیم و قدردانی هستیم که خیلی تحت تأثیر تبلیغات این چنینی قرار نمی‌گیرند و خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند و هرچه به این مردم خدمت کنیم، کم است.
 
واعظی با بیان این‌که خوشبختانه تحریم‌ها برداشته و فضای بین‌المللی نسبت به کشورمان باز شده است، گفت: در سفری که رئیس‌جمهوری کشورمان به اروپا داشتند، از نزدیک شاهد تکریم و احترام اروپاییان نسبت به دکتر روحانی بودم؛ قرادادهای بسیار خوبی نیز منعقد شد که نشان می‌دهد توانستیم فضای آن هشت سال را در این 2، سه سال تغییر دهیم. اکنون افکار عمومی و تصویر ایران در جهان تغییر کرده و کشورهای دنیا آماده همکاری با ایران هستند.
 
وی تصریح کرد: دانشگاهیان و محققان ما می‌توانند از این فضا حداکثر استفاده را داشته باشند؛ در گذشته محدویت‌های بسیاری در فضای علمی کشور برای همکاری‌های مشترک با دانشگاه‌ها و محققان دنیا وجود داشت اما اکنون همه این محدودیت‌ها برطرف و فضا برای کار باز شده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: خوشبختانه نیروی دانشگاهی، اساتید و دانشجویان ما از نبوغ بسیار بالایی برخوردارند و نمونه‌های متعددی را شاهد هستیم که ایرانیان در خارج از کشور در عرصه‌های علمی و دانشگاهی بسیار می‌درخشند. معتقدم باید این فضا و بستر را در داخل کشور فراهم کنیم که بتوانند این درخشش را در کشور خود داشته باشند. این کشور و مردم آن لایق آن هستند که کارهای بزرگی برای آن‌ها انجام شود.
 
واعظی با بیان این‌که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌طور جدی نیازمند یک همکاری نزدیک با دانشگاه‌ها هستیم تصریح کرد: در دنیای امروز فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات به‌سرعت در حال تحول است و ما باید این فناوری‌ها و اقدامات را در کشور بومی کنیم و بر آن مسلط شویم در غیر این‌صورت برای همیشه خریدار کالاهای آن‌ها باقی می‌مانیم.
 
وی بیان کرد: معتقدم محققان، دانشگاهیان و پژوهشگران ما چه در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری توانایی انجام کارهای بزرگ را دارند؛ فکر می‌کنم استعداد ایرانیان در بخش نرم‌افزاری نیز بسیار بیشتر از آنچه در سخت‌افزاری نمود یافته، خود را نشان داده است بنابراین وزارتخانه آمادگی دارد که این همکاری را با دانشگاه‌ها ایجاد کند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که این همکاری‌ها با بسیاری از دانشگاه‌ها آغاز شده است، نسبت به تعریف پروژه‌های مشترک با دانشگاه شهید چمران ابراز امادگی کرد و گفت: آنچه مهم است نحوه تعریف این پروژه‌ها است. امیدواریم بتوان کارهایی را با همکاری یکدیگر انجام دهیم. هدف این است که بتوانیم زیرساخت‌های کشور را توسعه دهیم.
 
واعظی افزود: درست است که مردم از تلفن و اینترنت استفاده می‌کنند اما هدف اصلی از ارتقای پهنای باند، ارتقای علمی کشور، رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیبلان دانشگاه است.
 
وی با بیان این‌که حدود 18 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و رشته‌های کامیپوتر، IT، الکترونیک و مخابرات هستند، خاطرنشان کرد: ما ناگزیر هستیم که برای این دسته از دانشجویان بسترهای لازم را برای آن‌که بتوانند شغل داشته باشند، فراهم کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: معتقدیم در زمینه تولید محتوا در کشور کم کار شده است. در رابطه با خدمات نیز باید فعالیت‌های دولت روی شبکه قرار گیرد. همچنین در حوزه برنامه‌نویسی شاهد هستیم که این عرصه به سرعت در حال گشسترش است و باید این موضوعات را دنبال کنیم. اگر بتوانیم فعالیت‌های مشترکی را با دانشگاه تعریف کنیم که ایده در یک زنجیره به محصول تبدیل شود، آنگاه احساس می‌کنیم که کار خود را درست انجام داده‌ایم و نتیجه‌ای برای جوانان کشور ایجاد شده است.
 
واعظی همچنین در خصوص مسائل مطرح‌شده در رابطه با مشکلات دانشگاه شهید چمران اهواز با ارایه دستورات لازم برای بررسی موضوعات، اظهار کرد: اکنون بیشتر به دنبال آن هستیم که شبکه ابری را در سراسر کشور به هم متصل کنیم که به‌عنوان یک شبکه گسترده همگان بتوانند از آن استفاده کنند.
 
وی در رابطه با مشکلات آنتن‌دهی شبکه‌های تلفن همراه در دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: برخی به غلط فکر می‌کنند آنتن‌های BTS برای سلامتی افرادی که در اطراف آن هستند، مضر است در صورتی که گروه‌های متعددی آن را آزمایش کردند و آخرین مطلبی که درباره این آنتن مطرح می‌شود این است که امواج BTS از امواج رادیو و تلویزیون ضعیف‌تر است و نه امواج BTS یا رادیو، تلویزیون برای سلامتی ضرر ندارد. بنابراین اگر دانشگاه شهید چمران همین امروز برای نصب آنتن‌ها تصمیم‌گیری کند فکر می‌کنم بتوانند تا آخر بهمن‌ماه این آنتن‌ها را در دانشگاه نصب کنند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص مشکل اینترنت این دانشگاه نیز گفت: این حق را به دانشگاه می‌دهم که باید حتما از اینترنت پرسرعت برخوردار باشد؛ اگر شبکه فیبر نوری اختصاصی دانشگاه به دیتاسنتر استان متصل شود، با توجه به این‌که این دیتاسنتر به زیرساخت وصل شده از این طریق می‌توان ارتباط اینترنتی دانشگاه را به‌صورت مستقیم برقرار کرد که این مشکل نیز حل شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.