اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن سیار

فناوری اطلاعات

February 29, 2016
13:36 دوشنبه، 10ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76427

واردات پهنای باند آزاد می‌شود تا از مُطففین نشویم؟

در حالیکه یکی از ارکان اجرایی وزارت ارتباطات کم‌فروشی و خدمات بی‌کیفیت را مصداق ظلم در حق مردم می‌داند آیا زمینه انحصارشکنی از واردات اینترنت فراهم می‌شود تا شاهد گران فروشی در این عرصه نباشیم؟
 
روز گذشته مراسم اعطای جایزه ملی کیفیت به شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICTINQA) در سالن همایش‌های وزارت ارتباطات با مسئولان ارتباطی و استانداردی کشور برگزار شد و معاون وزیر ارتباطات در سخنانی متفاوت به نسبت قبل، سعی کرد تا اهمیت "کیفیت" را با قرائت آیات و مفاهیم قرآنی تشریح کند.
 
البته بماند که رشته برقراری این ارتباط در لابه‌لای سخنان وی گم شد و چکیده سخنرانی محمود خسروی چیزی جز پند و اندرز به فعالان حوزه ICT نبود اما با تأمل در اظهارات وی که مبتنی بر آیات قرآن بود، برخی نکات که به خود شرکت ارتباطات زیرساخت هم بر می‌گردد، روشن می‌شود.
 
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به سوره المطففین اظهار کرد: عبارت "ویل للمطففین" به معنای وای بر کم فروشان هم به اشخاص و هم تشکیلات باز می‌گردد لذا اگر سازمان‌ها و افراد فعال در آنها سرویس مورد انتظار مشتری را ارائه ندهند نوعی کم فروشی کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه خداوند متعال می‌فرمایند کار را کامل انجام دهید، ابراز کرد: در سوره کهف به چهار داستان از جمله اصحاب کهف، ذوالقرنین، حضرت خضر و داستان دو نفری که یکی از آنها دارای دو باغ انگور بود اشاره شده است.
 
وی داستان آن دو مرد را بازگو کرد که عین آیات اشاره شده به شرح زیر است:
 
"وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلًا رَّجُلَیْنِ جَعَلْنَا لِأَحَدِهِمَا جَنَّتَیْنِ مِنْ أَعْنَابٍ وَحَفَفْنَاهُمَا بِنَخْلٍ وَجَعَلْنَا بَیْنَهُمَا زَرْعًا ﴿32﴾
 
کِلْتَا الْجَنَّتَیْنِ آتَتْ أُکُلَهَا وَلَمْ تَظْلِمْ مِنْهُ شَیْئًا وَفَجَّرْنَا خِلَالَهُمَا نَهَرًا ﴿33﴾
 
وَکَانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَاحِبِهِ وَهُوَ یُحَاوِرُهُ أَنَا أَکْثَرُ مِنکَ مَالًا وَأَعَزُّ نَفَرًا ﴿34﴾
 
وَدَخَلَ جَنَّتَهُ وَهُوَ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ قَالَ مَا أَظُنُّ أَن تَبِیدَ هَذِهِ أَبَدًا ﴿35﴾
 
وَمَا أَظُنُّ السَّاعَهَ قَائِمَهً وَلَئِن رُّدِدتُّ إِلَى رَبِّی لَأَجِدَنَّ خَیْرًا مِّنْهَا مُنقَلَبًا ﴿36﴾
 
قَالَ لَهُ صَاحِبُهُ وَهُوَ یُحَاوِرُهُ أَکَفَرْتَ بِالَّذِی خَلَقَکَ مِن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَهٍ ثُمَّ سَوَّاکَ رَجُلًا ﴿37﴾
 
لَّکِنَّا هُوَ اللَّهُ رَبِّی وَلَا أُشْرِکُ بِرَبِّی أَحَدًا ﴿38﴾
 
وَلَوْلَا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَکَ قُلْتَ مَا شَاء اللَّهُ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ إِن تُرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنکَ مَالًا وَوَلَدًا ﴿39﴾
 
فَعَسَى رَبِّی أَن یُؤْتِیَنِ خَیْرًا مِّن جَنَّتِکَ وَیُرْسِلَ عَلَیْهَا حُسْبَانًا مِّنَ السَّمَاءِ فَتُصْبِحَ صَعِیدًا زَلَقًا ﴿40﴾
 
أَوْ یُصْبِحَ مَاؤُهَا غَوْرًا فَلَن تَسْتَطِیعَ لَهُ طَلَبًا ﴿41﴾
 
وَأُحِیطَ بِثَمَرِهِ فَأَصْبَحَ یُقَلِّبُ کَفَّیْهِ عَلَى مَا أَنفَقَ فِیهَا وَهِیَ خَاوِیَهٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَیَقُولُ یَا لَیْتَنِی لَمْ أُشْرِکْ بِرَبِّی أَحَدًا ﴿42﴾
 
وَلَمْ تَکُن لَّهُ فِئَهٌ یَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا کَانَ مُنتَصِرًا ﴿43﴾
 
هُنَالِکَ الْوَلَایَهُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَیْرٌ ثَوَابًا وَخَیْرٌ عُقْبًا ﴿44﴾
 
معانی آیات نورانی نیز به شرح زیر است:
 
"و براى آنان آن دو مرد را مثل بزن که به یکى از آنها دو باغ انگور دادیم و پیرامون آن دو باغ را با درختان خرما پوشاندیم و میان آن دو را کشتزارى قرار دادیم (32)
 
هر یک از این دو باغ محصول خود را به موقع مى‏داد و از صاحبش چیزى دریغ نمى‏ورزید و میان آن دو باغ نهرى روان کرده بودیم (33)
 
و براى او میوه فراوان بود پس به رفیقش در حالیکه با او گفت‌و‌گو مى‏کرد گفت مال من از تو بیشتر است و از حیث افراد از تو نیرومندترم (34)
 
و در حالیکه او به خویشتن ستمکار بود داخل باغ شد و گفت گمان نمى‏کنم این نعمت هرگز زوال پذیرد (35)
 
و گمان نمى‏کنم که رستاخیز بر پا شود و اگر هم به سوى پروردگارم بازگردانده شوم قطعا بهتر از این را در بازگشت‏خواهم یافت (36)
 
رفیقش در حالیکه با او گفت‌و‌گو مى‏کرد به او گفت آیا به آن کسى که تو را از خاک سپس از نطفه آفرید آنگاه تو را به صورت مردى درآورد کافر شدى؟ (37)
 
اما من مى‏گویم اوست ‏خدا پروردگار من و هیچ کس را با پروردگارم شریک نمى‏سازم (38)
 
و چون داخل باغت ‏شدى چرا نگفتى ماشاء‌الله نیرویى جز به قدرت خدا نیست اگر مرا از حیث مال و فرزند کمتر از خود مى‏بینى (39)
 
امید است که پروردگارم بهتر از باغ تو به من عطا فرماید و بر آن باغ تو آفتى از آسمان بفرستد تا به زمینى هموار و لغزنده تبدیل گردد (40)
 
یا آب آن در زمین فروکش کند تا هرگز نتوانى آن را به دست آورى (41)
 
تا به او رسید آنچه را باید برسد و آفت آسمانى میوه‏هایش را فرو گرفت پس براى از کف دادن آنچه در آن باغ هزینه کرده بود دستهایش را بر هم مى‏زد در حالیکه داربست‌هاى آن فرو ریخته بود و به حسرت مى‏گفت اى کاش هیچ کس را شریک پروردگارم نمى‏ساختم (42)
 
و او را در برابر خدا گروهى نبود تا یاریش کنند و توانى نداشت که خود را یارى کند (43)
 
در آنجا آشکار شد که یارى به خداى حق تعلق دارد؛ اوست بهترین پاداش و اوست بهترین فرجام (44)
 
خسروی با پیش کشیدن بحث کم فروشی، اشاره به این آیات و بعد از آن ایجاد ارتباط بین ارائه خدمات بی‌کیفیت و ظلم، به نوعی از شاکله فعالیت‌های شرکت ارتباطات زیرساخت نیز به عنوان یک خدمات دهنده در عرصه ICT دفاع کرد.
 
این شرکت مسئول اصلی ترانزیت پهنای باند از طریق گیت‌وی بین‌الملل کشور است و بارها از سمت شرکت‌های اینترنتی نسبت به خدمات آن انتقاد شده است.
 
نمونه‌ای از این انتقادات را در صحبت‌های فریدون قاسم‌زاده -مدیر عامل اولین شرکت بورسی در حوزه IT- در سومین نشست هم‌اندیشی وزارت ارتباطات با فعالان بخش خصوصی فاوا شاهد بودیم که گفت: از واردات پهنای باند به کشور باید انحصارزدایی شود؛ در انقلاب صنعتی، آمریکا و اروپا راه‌آهن سراسری شرق به غرب می‌ساختند تا صنعت روی این بستر شکل گیرد در حال حاضر هم پهنای باند همین حکم را در انقلاب اطلاعاتی دارد.
 
حسام آرمندهی –مدیر کافه بازار- و محمد جواد شکوری مقدم –مدیر آپارات- هم به عنوان مدیران جوان و خوش ذوق کشور نسبت به این قضیه منتقد هستند و در پنل تخصصی همایش "تبیین راهکارهای توسعه شبکه توزیع محتوا بر بستر شبکه ملی اطلاعات" گلایه های خود را ابراز کردند.
 
آرمندهی با بیان اینکه 90 درصد ترافیک اینترنت به سمت ویدئو می‌رود، خاطر نشان کرد: در حال حاضر کاربر برای دانلود فیلمی یک گیگابایتی باید سه هزار تومان هزینه کند. به نظر من شرایط هنوز برای ارائه محتوا مهیا نیست و ابتدا باید به سمت مشخص کردن وضعیت CDNها برویم.
 
شکوری مقدم هم نحوه پرداخت هزینه‌‌های سرویس‌های مبتنی بر پهنای باند را از جمله موانع توسعه سرورهای ویدئویی در کشور دانست و ابراز کرد: بزرگترین کمکی که در این عرصه می‌شود کرد، این است که هزینه‌ها را پایین آوریم.
 
وی راه‌حل برطرف کردن مشکل زیرساختی را در توسعه CDNها ندانست و گفت: حالا فرض کنید شبکه توزیع محتوایی (CDN) هم در یکی از استان‌ها مثل گیلان ایجاد شد، چه اتفاقی قرار است بیفتد وقتی هزینه پهنای باند بالاست و عملا همان هزینه‌ای باید پرداخت شود که بدون CDN هم باید پرداخت؟!
 
حال با توجه به اینکه شرکت‌های اینترنتی بارها اعلام کرده‌اند که حاضر به واردات پهنای باند با قیمتی ارزان‌تر از شرکت ارتباطات زیرساخت هستند آیا این شرکت دولتی حاضر به ارائه مجوزهای واردات و ترانزیت پهنای باند به شرکت‌های خصوصی می‌شود تا به این طریق از هزینه اینترنت و پهنای باند برای کاربر نهایی کاسته شود؟
 
صراحت سخن محمود خسروی نشان از این داشت که در مقام یک مدیر همواره آیات و رهنمودهای قرآنی را سرلوحه کار دارد و از این حیث می‌توان امید داشت که دست کمپانی‌های بخش خصوصی برای واردات پهنای باند به کشور باز شود و این وسط کسی مصداق "ویل للمطففین" نشود.
 
با توجه به اینکه معاون وزیر ارتباطات در آن مراسم گفت که اگر سرویس با کیفیت به مردم ندهیم، ظلم کرده‌ایم که این مصداق همان کم فروشی است؛ باید صحبت‌های وی را اینگونه تکمیل کنیم که اگر سرویس گران هم به مردم بدهیم مصداقی از کم فروشی خواهد بود.
 
علی‌رغم اینکه خسروی در پایان مراسم روز گذشته عنوان کرد مانند هر سال درصدد کاهش قیمت پهنای باند برای سال 95 هستیم و در این زمینه ارزیابی از وضعیت موجود آغاز شده است اما شرکت‌های اینترنتی پیش از این گفته بودند حاضر به رقابت با زیرساخت در واردات اینترنت هستند و مردم می‌توانند در نهایت خودشان قضاوت کنند که پهنای باند کدام شرکت بهتر است.
 
با این حال باید منتظر تصمیمات آتی در این زمینه ماند و امیدوار بود که خدایی ناکرده، مصداقی از کم فروشی در عرصه واردات پهنای باند و ارائه سرویس اینترنت به مردم دیده نشود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.