باندپهن

باندپهن سیار

March 7, 2016
9:04 دوشنبه، 17ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76486

پهنای باند شبکه ملی اطلاعات ۷۸ برابر می‌شود

شورای برنامه‌ریزی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با توسعه ظرفیت شبکه ملی اطلاعات در برنامه ششم توسعه گفته است که زیرساخت این شبکه در پایان برنامه باید به ۱۲۰ ترابیت بر ثانیه برسد.
 
رویکرد دولت در ارتباط با توسعه شبکه ملی اطلاعات در مستندات برنامه ششم توسعه آورده و در بخش اهداف کلان توسعه ICT گفته شده است که پهنای باند زیرساخت شبکه ملی اطلاعات تا پایان برنامه ششم توسعه (سال 1399) باید به 120 ترابیت بر ثانیه برسد.
 
شورای برنامه‌ریزی ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش راهبردهای رسیدن به این هدف در طرحی که به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال کرده، گفته است که افزایش سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی دولت با رویکرد غیرانتفاعی به جهت کاهش هزینه‌های ملی یکی از راهکارهای در نظر گرفته شده برای رسیدن به این هدف است.
 
استفاده حداکثری از ظرفیت بخش‌های خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی و جذب سرمایه‌گذاری مشترک خارجی در توسعه شبکه‌های دسترسی بخش دیگری از راهبردهای تشریح شده برای رسیدن به این میزان ظرفیت زیرساختی است.
 
استفاده اقتصادی از منابع حیاتی بخش ICT نظیر فرکانس و دامنه اینترنتی، مقرون به صرفه نمودن دسترسی به شبکه پهن باند متناسب با درآمد سرانه و ارتقاء نظام‌ها و زیرساخت‌های تنظیم مقرراتی و نظارتی بخش ICT بخش دیگری از روندهای دستیابی به این هدف مطرح شده است.
 
طبق برنامه‌ریزی این شورا 80 درصد خانوارها در پایان برنامه ششم توسعه اقتصادی باید به شبکه باند پهن متصل شوند و سرعت دسترسی هر مشترک حداقل 20 مگابیت بر ثانیه باشد.
 
طبق آمار ارائه شده تنها 44.73 درصد از خانوارها توانسته‌اند تا پایان سال 93 به شبکه باند پهن متصل شوند که سرعت دسترسی هر مشترک نیز 0.256 مگابیت بر ثانیه بوده است.
 
طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته طی پنج سال آینده باید به ترتیب 55، 60، 65، 70 و 80 درصد از خانوارها به باند پهن متصل شوند و سرعت دسترسی مشترکان به شبکه نیز طی این سال‌ها 4، 8، 16، 18 و 20 مگابیت بر ثانیه باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.