سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

March 26, 2016
11:00 شنبه، 7ام فروردینماه 1395
کد خبر: 76714

مایکروسافت به خاطر توئیت های اهانت آمیز چت بات تازه خود عذرخواهی کرد

مایکروسافت امروز رسما به خاطر چت بات توئیتری خود با نام Tay از کاربران عذرخواهی کرد و در مطلبی اینطور نوشت که گروهی از کاربران با استفاده از باگی که در این برنامه وجود دارد آن را به یک سخنران منفور نظیر هیتلر تبدیل کرده اند.
 
پیتر لی مولف این مطلب و نایب رئیس واحد تحقیقات مایکروسافت جزئیات مربوط به آسیب پذیری های این برنامه را فاش نکرد اما ابراز نمود که جمعی از کاربران از قابلیت موسوم به «بعد از من تکرار کن» یا «repeat after me» این چت بات سوء استفاده کرده اند و موجب شده اند که Tay دیالوگ هایی بعضا نژادپرستانه و رکیک را مطرح نماید و خوشبختانه باید به اطلاع تان برسانیم که مایکروسافت این باگ را ظرف 24 ساعت رفع کرد.
 
آقای لی اعلام کرده که Tay دومین چت باتی است که به محیطی نظیر توئیتر وارد شده و نخستین مورد ربات پیام رسان چینی به نام Xiaolce بوده است؛ هوش مصنوعی که حالا حدودا 40 میلیون نفر کاربر دارد.
 
وی در مطلبی که روز گذشته منتشر کرد اعلام نمود تجربه فوق العاده XiaoIce آنها را به شگفتی وا داشت و این سوال را در ذهن مهندسان مایکروسافت به وجود آورد که آیا یک هوش مصنوعی دیگر مانند این می تواند در فرهنگی کاملا متفاوت از چین به موفقیت برسد یا خیر.
 
وی در ادامه اینطور گفته که: جای تعجب ندارد محیط فرهگی مورد نظر (یعنی توئیتر انگلیسی زبان) باعث شد که Tay برخی از بدترین عادات را پیدا کند و ما شدیدا به خاطر الفاظ ناخوشایندی که توسط این ربات به کار می رود عذرخواهی می کنیم.
 
Zoe Quinn یک توسعه دهنده بازی و از فعالان اینترنتی است که هدف جریانی تحت عنوان گیمرگیت قرار گرفت و این گروه Tay را آموزش دادند تا این خانم را با الفاظ رکیک مورد خطاب قرار دهد.
 
Quinn نیز روز چهار شنبه مایکروسافت را به خاطر بی کفایتی در مدیریت نرم افزار ارائه شده اش مورد سرزنش قرار داد و اینطور نوشت: سال 2016 است و اگر در جریان پروسه طراحی و مهندسی از خودتان سوال نمی کنید که این نرم افزار چطور می تواند باعث آزرده خاطر شدن کسی شود، شما شکست خورده اید.
 
لی نیز برای حفظ اعتبار مایکروسافت اعلام داشت که تیم توسعه دهنده این چت بات را در سناریوهای مختلفی مورد بررسی قرار دادند و تنها بعد از لایو شدنش به باگ های آن پی بردند.
 
وی در ادامه گفته: اگرچه ما خود را برای بسیاری سوء استفاده های مختلف از این نرم افزار آماده کرده ایم، برای این حمله خاص تدابیر خاص آماده نبودیم و همچنان به پایش و رفع باگ آن ادامه خواهیم داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.