باندپهن

باندپهن ثابت

April 3, 2016
15:28 یکشنبه، 15ام فروردینماه 1395
کد خبر: 76825

اگر مزاحم تلفنی هستید، بخوانید

علی‌رغم رشد روزافزون بسترهای ارتباطی جدید از قبیل اپلیکیشن‌های ارسال رایگان پیام، هنوز افرادی ساده‌لوح به دور از تمامی مخاطرات احتمالی اقدام به مزاحمت‌های تلفنی می‌کنند که از این باب بد نیست با مجازات‌های احتمالی این گونه مزاحمت‌ها نیز آشنا شوند.
 
تلفن یکی از کارآمدترین وسایل ارتباطی در دنیای امروز به شمار می‌رود که متأسفانه گاهی از سوی برخی افراد به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه، وسیله‌ای برای ایجاد مزاحمت می‌شود.
 
ایجاد هرگونه مزاحمت عمدی یا سهوی به وسیله تلفن از طریق هر فرد یا گروه و در هر رده سنی برای مشترکان دیگر مزاحمت تلفنی نامیده می‌شود.
 
بهترین روش برخورد با مزاحمت تلفنی آن است که با مزاحم گفت‌وگو و پرخاش نشود، فقط گوشی را روی تلفن گذاشت و ارتباط را قطع کرد.
 
از آنجا که تشخیص مزاحمت با شرکت مخابرات است، مشاهده شماره مخاطب در نمایشگر تلفن به معنی کشف مزاحمت تلقی نمی‌شود.
 
بنابراین در صورت وجود مزاحمت تلفنی به هیچ وجه با آن شماره تماس نگیرید و ضمن مراجعه به مرکز مخابراتی محل خود، با ارائه آخرین قبض پرداختی تلفن یا کارت شناسایی معتبر درخواست کشف مزاحمت کنید.
 
در ارتباط با مجازات‌های مزاحمت تلفنی نیز باید گفت که صاحب امتیاز هر خط تلفن از نظر قانونی مسئول سوء استفاده‌های احتمالی از تلفن است و آگاهی نداشتن او از بهره‌برداری افراد دیگر از خط تلفن برای ایجاد مزاحمت، مسئولیت او را نفی نخواهد کرد.
 
بنابراین مخابرات همواره توصیه کرده است که به افراد ناآشنا و غیر معتمد اجازه بهره‌برداری از تلفن خود را ندهید و علاوه بر این به اعضای خانواده و به ویژه کودکان و نوجوانان، شیوه استفاده درست از این امکان ارتباطی را بیاموزید.
 
در قانون نیز مجازات‌هایی برای افرادی که مزاحمت تلفنی برای مشترکان دیگر ایجاد می‌کنند، پیش‌بینی شده که به شرح زیر است:
 
1. براساس قانون اصلاح تبصره 2 ماده 14 قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران، هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد، یا به عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوط خواهد بود.
 
برای بار دوم پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم سپردن تعهد از سوی مشترک یا قائم‌مقام قانونی وی و پرداخت هزینه‌های مربوط خواهد بود.
 
برای بار سوم، شرکت مخابرات ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوری منصوبات تلفن نموده و در صورت داشتن ودیعه، آن را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.
 
2. طبق ماده 641 قانون مجازات اسلامی هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، بنا به رأی مراجع قضایی علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.