امنیت

فناوری اطلاعات

April 12, 2016
21:04 سه شنبه، 24ام فروردینماه 1395
کد خبر: 76954

کشف پرونده پیچیده جنایی در فضای مجازی/ پولشویی دو میلیارد تومانی تبهکاران

رییس پلیس فتا ناجا از دستگیری یک باند چهار نفره که اقدام به کلاهبرداری از شهروندان از طریق کپی برداری از کارت های عابر بانک می کردند خبر داد و گفت :  کشف راز یک فقره قتل و پول شویی دو میلیارد تومانی از دیگر جرایم ارتکابی صورت گرفته توسط بزهکاران بود . 
 
 
سردار سید کمال هادیانفر رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی در تشریح این خبر اظهار داشت : طرح شکایت 14 تن از شهروندان یزدی در بهمن ماه سال گذشته مبنی بر برداشت غیر مجاز از حساب بانکی شان زمینه ساز کشف پرونده ای پیچیده و راز یک قتل شد.
این مقام ارشد انتظامی ادامه داد : در بررسی های صورت گرفته از سوی کارشناسان پلیس فتا مشخص گردید سه نفر که ساکن استان های همجوار استان یزد هستند اقدام به کرایه مغازه ای به منظور فروش میوه کرده اند که در واقع این حرکت پوششی برای اسکیمر( کپی برداری کردن از کارت عابر بانک) می باشد.
وی افزود : در همین رابطه طی فعالیت صورت گرفته در بازه زمانی؛  کرایه مغازه  از سوی این سه متهم ؛  100 میلیون تومان از حساب بانکی 14 تن از شهروندان برداشت شد؛ لذا از آنجا که پرونده دارای اولویت بالایی در زمینه شناسایی مجرمان و جلوگیری از دیگر اقدامات کلاهبردارانه بود متخصصان پلیس فتا با استفاده از روش هایی نوین توانستند  متهمان را که بعد از استان یزد به اصفهان و سپس به یکی از شهرستان های فارس نقل مکان کرده اند ، شناسایی کنند ؛ در این راستا با هماهنگی بازپرس پرونده و اخذ نیابت قضایی ماموران به استان محل اقامت متهمان اعزام شدند و با همکاری پلیس آن شهرستان ، محل استقرار متهمان کشف و طی یک عملیات بعد از چندین ساعت نامبردگان دستگیر شدند . 
سردار هادیانفر بیان داشت :در تجسس های صورت گرفته در محل اختفای این افراد 30عدد کارت بانکی کشف و نهایتا متهمان به برداشت غیر مجاز از 14 حساب از طریق اسکیم کارت اعتراف کردند.
رییس پلیس فتا ناجا گفت : در تحقیقات بعدی کارشناسان پلیس و با استناد به ادله دیجیتال به دست آمده از متهمان رد پای یک قتل در این پرونده باز شد؛ قتلی که در سال 1390 پس از رابطه پنهانی یکی از متهمان باز زنی چهل ساله به وقوع پیوسته و تا این تاریخ قاتل از دست قانون فرار کرده بود.
سردار هادیانفر ادامه داد : این قتل در حالی به وقوع پیوسته بود که مقتوله، متهم را تهدید به برملاء کردن رابطه خود با وی کرده بود لذا برای ساکت کردن صدای وی تنها راهی که به ذهن متهمین رسیده بود قتل وی در منزل خود و به آتش کشیدن خودروی شخصی مقتوله در گوشه ای دیگر از شهر بود؛اما پرونده این متهمان به همین جا ختم نشد بلکه در ادامه تحقیقات پلیسی پرونده بزرگ پولشویی به ارزش دو میلیارد و هشتصد میلیون تومان در پیش روی ماموران پلیس باز شد.
رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نا جا اظهار داشت : ماموران پلیس در ادامه تحقیقات خود به پرونده فروش باغ 6 هزار متری دست یافتند که بر اساس استعلامات صورت گرفته از اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری مشخص شد این معامله با استفاده از اسناد جعلی به مبلغ دو میلیارد و هشتصد میلیون تومان صورت گرفته و این پول مستقیما به حساب خانمی واریز شده که وی نیز سریعا این پول را با خرید دلار و طلا به صورت کامل خرج کرده است.
این مقام مسوول ضمن بیان اینکه با توجه به حجم گسترده اقدامات جنایی و کلاهبرداری این افراد ماموران پلیس همچنان به دنبال کشف دیگر پرونده های پنهان شده از سوی این افراد هستند، به شهروندان توصیه کرد : با توجه به اینکه وقوع جرایم مالی از زمانی آغاز می شود که کلاهبرداران با بهره گیری از امکانات فضای مجازی و اینترنت اقدام به دریافت خدماتی از قبیل خرید اینترنتی ، برداشت ، جابجایی ، انتقال وجه ، ثبت نام و … می کنند هموطنان گرامی  به نکات ذیل توجه داشته باشند : 
کارت خود را برای دریافت وجه نقد به افراد غیر قابل اعتماد ندهند چون امکان فعال سازی و تغییر رمز دوم کارت وجود دارد . 
مواقعی که برای اتصال به شبکه از اینرنت مکان های عمومی استفاده می کنند هنگام انجام عملیات بانکداری اینترنتی با استفاده از درگاه های ورود اطلاعات از پروتکل https  مطمین شده و از صفحه کلید مجازی برای درگاه ها برای ورود به رمز دوم استفاده شود . 
در مورد خرید از طریق دستگاه pos دقت نمایید و حتی المقدور حساب و کارتی را تهیه نموده و میزان مبلغ مشخص را درون آن واریز کنید تا افراد خانواده از یک حساب مشخص اقدام برای خرید های اینترنتی و خریدهای روزمره نمایند . 
در مورد خرید از طریق دستگاه های pos به این نکته توجه داشته باشید که مجرمان با نصب ابزاری پیشرفته به نام " اسکیمر کارت " در محل کشیده شدن کارت های بانکی می توانند تمامی اطلاعات کارت بانکی را کپی کرده و اطلاعات کارت را بخوانند و با بدست آوردن رمز عبور که مشتریان در اختیار آنها قرار می دهند ، تمامی اطلاعات مورد نیاز برای دسترسی به حساب افراد را بدست آورده و از این طریق برداشت غیر مجاز از حساب قربانیان اتفاق می افتد ، بنابراین بهتر است شهروندان گرامی خود شخصا به دستگاه pos  مراجعه کرده و عملیات واریز را انجام دهند . 
هنگام وارد کردن رمز عبور برای استفاده از دستگاه pos  به دوربین های دار بسته اطراف و اطرافیان خود توجه کرده دست خود را حایل قرار دهید و پس از اتمام عملیات رسید آن را به دقت بررسی و نزد خود نگه دارید ؛ در صورت  ناموفق بودن تراکنش ، رسید مربوطه را دریافت و تا حصول اطمینان از کسر نشدن وجه آن را نزد خود نگه دارید . 
سردار هادیانفر در خاتمه از شهروندان خواست تا در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir  بخش مرکز فوریت های سایبری گزارش نمایند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.