سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 18, 2016
20:24 چهارشنبه، 29ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77594

با Google I/O: رقیب اکوی آمازون از راه رسید؛ غول جستجو از اسپیکر «گوگل هوم» پرده برداشت

حدودا یک سال و نیم از معرفی اسپیکر اکوی آمازون میگذرد و حالا گوگل  دقیقا دست به همان کاری زده که خیلی ها انتظارش را می کشیدند: ارائه رقیبی برای اکو. این محصول گوگل هوم نام دارد و قرار شده با قیمتی که هنوز مشخص نیست چقدر است تا اواخر امسال به بازار عرضه گردد.
 
 
مدیریت پروژه ساخت گوگل هوم بر عهده Mario Queiroz بوده. عنوان شغلی آقای کوئیروز معاونت مدیریت محصول است. اما احتمالا او را می شناسید. وی همان شخصی است که تنها محصول موفق شرکت ساکن مانتین ویو برای منازل را ساخت و آن محصول چیزی نیست جز کروم کست.
 
حالا کوئیروز دومین پروژه خانگی اش را کلید زده و اگر بخواهیم به زبانی ساده این محصول را برای شما توصیف کنیم باید بگوییم که همان رقیب اکو است. یک اسپیکر کوچک که به دیوار آویزان می شود و همیشه منتظر دریافت فرامین شماست. میکروفون های نصب شده روی این دستگاه قادرند صدای شما را از هرجایی درون اتاق بشنوند و در کوتاه زمانی بعد از دریافت فرمان دستگاه به شما پاسخ می دهد.
 
پاسخ ها نیز دقیقا همان چیزی است که انتظارش را دارید؛ پخش موسیقی مورد نظر شما و کنترل بخشی از گجت های خانگی هوشمندتان. آنطور که کوئیروز می گوید این محصول به مراتب بهتر از اکوی آمازون قادر است که این امور را به انجام برساند.
 
هوم به لحاظ فیزیکی مانند یک سیلندر یا استوانه است که سقف یا قسمت فوقانی آن زاویه ای اندک دارد و شکلی زیبا به آن بخشیده. درست مانند روتر OnHub گوگل این دستگاه نیز یک قاب ماژولار دارد که می توانید با پوسته های متفاوتی که با دکور منزلتان نیز همخوانی داشته باشد آن را سفارشی سازی نمایید. این اسپیکر همچنین به تعدادی لامپ مجهز شده است که مرتبا در حال چشمک زدن هستند تا این پیغام را به اهالی منزل بدهند که دستگاه در حال کار کردن است و به حرف های شما گوش می دهد.
 
گوگل هوم محصول پرتابلی نیست و باید همواره به برق متصل باشد، اما مهم ترین مزیت این مشخصه آن است که توان آن نسبت به محصولات مشابه اندکی بالاتر است. کوئیروز اعلام داشته که صدای تولیدی این اسپیکر «به راحتی اتاق را پر می کند» و صدای بیس بسیار قدرتمندیدارد.
 
این مساله خصوصا از آن جهت اهمیت دارد که یکی از اصلی ترین موارد مصرفی که این شرکت روی آن تمرکز داشته گوش دادن به موسیقی است و اکو برای این منظور ابدا گزینه مناسبی به شمار نمی رود.
 
یکی دیگر از نقاط ضعف اکو هم این است که نمی توان آن را همراه با دیگر اسپیکرها مورداستفاده قرار داد اما گوگل هوم به گونه ای طراحی شده است که می توان از آن همراه با اسپیکرهای متعدد استفاده نمود و چون از استاندارد اولیه Cast پشتیبانی می کند می توانید با هر کدام از اسپیکرها صحبت کرده و بگویید که چه موزیکی را پخش کنند. این محصول با گوگل پلی موزیک نیز کار می کند و انتظار می رود که با کلیه سرویس های پشتیبانی کننده از گوگل کست از جمله اسپاتیفای نیز سازگاری داشته باشد.
 
برقراری ارتباط Google Home با Cast، به آن قابلیت هوشمندانه دیگری هم می دهد. این دستگاه قادر است تا با کروم کست متصل به تلویزیون شما ارتباط برقرار کرده، ویدیوهای یوتوب پخش کند یا هر کاری که فکرش را کنید انجام دهد.
 
متاسفانه، Home هنگام عرضه از چندین اکانت به صورت همزمان پشتیبانی به عمل نمی آورد اما گوگل می گوید در زمان مناسب، این قابلیت هم افزوده خواهد شد.
 
Home طبیعتا به شما اجازه می دهد تا از گوگل سوال بپرسید. کوئیروز می  گوید که گوگل زمان زیادی صرف کرده تا فکر کند Google Home چگونه باید به ورودی ها پاسخ دهد. نحوه پاسخ دهی آن به صورت صوتی بهینه شده و به قدر کافی جوابگوی هر سوالی خواهد بود، نه کم صحبت است و نه حراف و آزار دهنده.
 
گوگل تصمیم گرفته که فعلا API خاصی برای دستیار خود نداشته باشد، در عوض آن ها می خواهند Home را به گونه ای بسازند تا مترجمی باشد میان گفتار انسان و نحوه پاسخگویی ربات ها و هوش مصنوعی ها.
 
کوئیروز می گوید که گستره قابلیت های Echo مشخص و محدود است و زمانی که روی آن عمیق شوید متوجه عملکرد نه چندان مناسب اش خواهید شد و طبعا ناامید می شوید.
 
گوگل هوم در عوض از ابزارهای اتوماسیون خانگی معدودتری پشتیبانی می کند که سازنده هنوز آنها را مشخص نکرده، اما بدون تردید حداقل چند ترموستات و چراغ هوشمند در بینشان وجود خواهد داشت. این ابزار در مجموع قادر است تمام عملکردهای دستیار صوتی گوگل را به انجام برساند و احتمالاً از قابلیت های اضافه تری نیز برخوردار خواهد بود که البته برای مشخص شدن جزئیات آنها لازم است تا زمان عرضه ی محصول به بازار منتظر بمانیم.
 
خوشبختانه گوگل به لطف راه اندازی ویژگی موسوم به Knowledge Graph یا «قاب دانش» یک پایگاه به روز از اطلاعات گسترده در اختیار دارد و مهمتر اینکه قادر است ارتباط های موجود بین هر یک از داده های ثبت شده در این مجموعه را نیز تشخیص دهد. برای مثال اگر شماره ی پیراهن یک بازیکن بسکتبال را بپرسید، دستیار گوگل پرسش شما را پاسخ داده و سپس آماده ی پاسخگویی به سوالات دیگر در همین زمینه خواهد بود، بدون اینکه نیاز باشد هر بار تاکید کنید در حال صحبت در مورد همان بازیکن یا ورزش بسکتبال هستید.
 
هرچند بسیاری ممکن است به دلیل محدودتر بودن قابلیت های سوم شخص در گوگل هوم نسبت به اسپیکر اکو، دستیار دیجیتالی آمازون را ترجیح دهند، اما Quieroz می گوید از این بابت نگران نیست و شرایط را برای رقابت تنگاتنگ و شکست رقیب آماده می بیند: «ما نه تنها مشابه بسیاری از قابلیت های دستیار رقیب را ارائه می کنیم، بلکه در حوزه هایی که برای کاربران از اهمیت بسزایی برخوردار است، عملکرد مناسب تری خواهیم داشت».
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.