تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 2, 2016
11:54 شنبه، 12ام تیرماه 1395
کد خبر: 78187

وزیر ارتباطات: بانک‌های به جای وام‌دهی به شرکت‌های خصوصی، رقیب آنها شده‌اند

vaezi6.jpg

اکنون بانک‌ها به نوعی رقیب بخش خصوصی شده‌اند و به جای این‌که به وام‌دهی به شرکت‌های خصوصی بپردازند، شرکت‌های هلدینگی خاص خود را راه‌اندازی می‌کنند که این اقدام درستی نیست، اما ما تنها می‌توانیم به آنها توصیه کنیم از چنین اقدامی بپرهیزند.
بهره بالای بانکی و دشواری‌های متعدد دیگری که بر سر راه دریافت وام بانکی وجود دارد موجب شده بسیاری از شرکت‌های حوزه ICT عطای دریافت وام را به لقای آن ببخشند.
 
بحث بهره‌های بالای بانکی موضوع تازه‌ای نبوده و تنها به یک حوزه نیز مربوط نمی‌شود اما به هر صورت رویکرد بانک‌ها و اقدام آنها برای سرمایه‌گذاری از طریق ایجاد شرکت‌های مختلف به جای اعطای تسهیلات به فعالان حوزه بحث‌های متعددی به همراه داشته است.
 
در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بانک‌های مختلف طی این سال‌ها به ایجاد شرکت‌هایی پرداخته و از این طریق به دنبال بهره‌برداری مالی از این بازار هستند، موضوعی که واکنش وزیر ارتباطات را نیز به دنبال داشته است.
 
محمود واعظی اخیرا در جمع فعالان بخش خصوصی به انتقاد از این روند پرداخته و اظهار کرد: اکنون بانک‌ها به نوعی رقیب بخش خصوصی شده‌اند و به جای این‌که به وام‌دهی به شرکت‌های خصوصی بپردازند، شرکت‌های هلدینگی خاص خود را راه‌اندازی می‌کنند که این اقدام درستی نیست، اما ما تنها می‌توانیم به آنها توصیه کنیم از چنین اقدامی بپرهیزند.
 
وی با تاکید مجدد بر لزوم فعالیت مناسب بانک‌ها در عرصه ارائه‌ی وام عنوان کرد: ما بارها به بانک‌ها هشدار داده‌ایم هیچ‌گاه بخش خصوصی در هیچ‌ کجای دنیا کل سرمایه کار را نمی‌آورد و بخش قابل توجهی از این سرمایه از طریق وام‌های بانکی تشکیل می‌شود، اما اکنون تمام بانک‌ها به راه‌اندازی شرکت‌های مختلف اقدام کرده و به شکل ضربدری به شرکت‌های یکدیگر وام می‌دهند که البته رییس جمهوری هم بارها تاکید کرده که باید جلوی این اقدام گرفته شود.
 
واعظی افزود: اکنون با توجه به اینکه بانک‌ها نمی‌توانند به شرکت‌های زیرمجموعه خود وام دهند معمولا به شکل ضربدری به یکدیگر وام داده و خود به شکل مستقیم وارد سرمایه‌گذاری در عرصه‌های متعدد می‌شوند. اما اگرچه بانک‌ها فکر می کنند به این شیوه سود بیشتری خواهند داشت اما اگر به جای ورود مستقیم به عرصه به شرکت‌های فعال وام دهند نیز قطعا متضرر نخواهند شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.