امنیت

بانکداری و پرداخت الکترونیک

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

July 18, 2016
13:16 دوشنبه، 28ام تیرماه 1395
کد خبر: 78338

رئیس سازمان پدافند غیرعامل: با فشار دکمه‌ای می‌توانند به زیرساخت‌های ما حمله کنند

 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: تجهیزات و امکاناتی که برای تجهیز و ارتقای زیرساخت های سایبری کشورمان نیاز داریم از خارج تهیه می شود و در این تجهیزات ایمپلنت هایی کاشته اند که هر لحظه با فشار دکمه ای می توانند به همه زیرساخت های ما حمله کنند.
 
به گزارش تسنیم، غلامرضا جلالی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما نفوذهای بیگانگان در سه ماهه اخیر را در شبکه سایبری کشور را سطح پایین و بی ارزش عنوان کرد.افزود: نفوذهایی که در ماه های اخیر انجام شد بیشتر شبیه یک نوع دیفیس کوچک است که البته برای ما فقط ایجاد هشدار می کرد.
 
وی ادامه داد: با تمام تدابیر امنیتی که اندیشیده شده و در حال اجراست باز هم احتمال تکرار چنین حملاتی وجود دارد زیرا زیرساخت های نرم افزاری ما هنوز با اشکالاتی همراه است.
 
سردار جلالی با بیان اینکه مسئول امنیت هر زیرساختی مسئول آن زیرساخت است، ادامه داد: از وظایف سازمان پدافند غیرعامل، ایجاد امنیت آشکار، امنیت پنهان، ایمنی و مقابله در برابر تهدیدات کشور علیه کشور است که در بخش امنیت آشکار، پلیس فتا و در بخش امنیت پنهان وزارت اطلاعات در مقابل حرکت های جاسوسی فعالیت می کنند.
 
سردار جلالی گفت: از سال 90 قرارگاه پدافند سایبری راه اندازی شد تا عملیات سایبری کشور را فرماندهی و نظارت کند.
 
وی ادامه داد: ازجمله فعالیت های این قرارگاه، کنترل تهدیدات علیه کشور و آمادگی های لازم و پایش، رزمایش و انجام آزمایش های مربوط است.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل آخرین نمونه تهدیدات کشور به کشور را ویروس استاکس نت بیان کرد و به نقل از مقام معظم رهبری گفت: بهتر می بود در مقابل این نفوذ و تهدیدات شکایتی مطرح می شد که متأسفانه نشد.
 
سردار جلالی با ابراز تأسف افزود: تجهیزات و امکاناتی که برای تجهیز و ارتقای زیرساخت های سایبری کشورمان نیاز داریم از خارج تهیه می شود و باز هم جای تأسف دارد که در این تجهیزات ایمپلنت هایی کاشته اند که هر لحظه با فشار دکمه ای می توانند به همه زیرساخت های ما حمله کنند.
 
وی ادامه داد: عکس العمل ما در مقابل چنین جنایت و نبرد پنهانی باید برخورد باشد و در این راستا اصل پرونده های شکایتمان را به وزارت خارجه ارسال کرده ایم و گویا آنها در حال بررسی هستند.
 
سردار جلالی افزود: رویکرد دستگاه های اجرایی کشورمان بیشتر به سوی کشورهای غربی است در حالی که بسیاری از تجهیزات مورد نیاز را در کشورمان می توانیم تولید کنیم.
 
وی گفت: تنها در یک مورد آن هم نرم افزار مورد نیاز بانک مرکزی بود که مجبور بودیم به سراغ یک شرکت آمریکایی برویم اما این اقدام خیلی زود لغو شد زیرا با این اقدام ریز تمام داده ها و پرداخت ها و دریافت ها دو دستی تقدیم شرکتی آمریکایی می شد و این اصلاً خوشایند نبود.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: ما نباید تعهداتی بدهیم که گستره نظارتی غربی ها بر ما بیشتر شود.
 
سردار جلالی با بیان اینکه تمام کشورها سرمایه خود را دسته بندی می کنند و در شبکه های کوچکتری در قالب درون شبکه ای تحت عنوان شبکه ملی اینترنت مورد استفاده قرار می دهند گفت: ما هم باید در شبکه اینترنت جهانی شبکه ملی اطلاعات ایجاد کنیم تا اینگونه بتوانیم سطح امنیت اینترنت را بالا ببریم.
 
علیرضا کریمی کارشناس حوزه امنیت سایبری هم مهمترین چالش این حوزه را ناهماهنگی میان دستگاه های فعال در این زمینه و مهاجرت نیروهای متخصص عنوان کرد.
او ادامه داد: تا زمانی که حمایت مستمر و مکفی از سوی دولت بر فارغ التحصیلان دانشگاه ها صورت نگیرد شاهد آنیم که بسیاری از نیروهای انسانی که در دانشگاه ها پرورش می یابند مهاجرت می کنند.
 
سردار جلالی هم گفت: اعتقادی به مهاجرت نیروی انسانی ندارم زیرا بیش از 350 هزار نفر فارغ التحصیل در این حوزه داریم که آمریکایی ها و صهیونیست ها این تعداد را سرمایه های نهفته ایران می دانند.
او ضعف های حوزه سایبری را نبود زیرشاخه ها و رشته های مورد نیاز پدافند سایبری در دانشگاه ها عنوان کرد و افزود: با مکاتبات انجام گرفته با وزارت علوم، بر آنیم که این ضعف را تبدیل به قوت کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.