لبه تکنولوژی

August 4, 2016
8:16 پنجشنبه، 14ام مردادماه 1395
کد خبر: 78758

این برچسب بدون باتری ضربان قلب را اندازه‌‌گیری می‌کند

«جان راجرز»، یک دانشمند مواد از دانشگاه ایلینوی یک وصله پوست کشسان ساخته که با استفاده از پالس نور بر ضربان قلب نظارت می‌کند. اما این گجت باتری ندارد. به جای آن یک گوشی هوشمند یا تبلتی که به تراشه‌ی NFC مجهز باشد نیروی آن را تامین می‌کند. اپلیکیشن‌های مثل اپل پی از این تکنولوژی استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان از آن برای اشتراک تصاویر استفاده کرد. در واقع، سیگنال‌های رادیویی گوشی نیروی این دستگاه را تامین می‌کنند و امکان انتقال اطلاعات را به آن می‌دهند.
 
 
راجرز می‌گوید این یعنی گجت‌های سلامتی می‌توانند ارزان‌تر، کوچک‌تر و سبک‌تر از همیشه باشند. راجرز یک متخصص الکترونیک پوستی است و تاکنون دستگاه‌های گوناگونی ساخته. در این دستگاه‌ها چراغ‌های LED، قطعات ریز الکترونیکی و حسگر در قالب یک ماده‌ی کشسان کنار هم قرار می‌گیرند و با سیم‌های فلزی، سیم‌پیچی می‌شوند.
 
در جدیدترین اختراع او، چند نوع از این نوآوری‌ها کنار هم قرار داده شده‌اند. به عنوان مثال، یک حسگر از رنگ‌های حساس به نور استفاده می‌کند تا میزان تماس با نور فرابنفش را اندازه‌گیری کند. این ویژگی در اولین محصول ساخت استارت آپ راجرز هم وجود داشت.
 
این دستگاه جدید هم ضربان قلب و اکسیژن خون را با استفاده از چهار LED اندازه‌گیری می‌کند. این چراغ‌های LED رنگ‌های متفاوتی از نور را به پوست می‌درخشانند. حسگرهای نور متوجه تغییرات رنگ نور منعکس شده می‌شوند. ضربان قلب یک فرد با یک چراغ چشمک‌زن نشان داده می‌شود.
 
یکی از محدودیت‌های این سیستم این است که برای تامین نیروی دستگاه، فرد باید در فاصله چند سانتی‌متری از گوشی یا تبلتش باشد. اما در هر حال، اکثر ما چندان از دستگاه‌هایمان فاصله نداریم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.