رگولاتوری

August 9, 2016
13:04 سه شنبه، 19ام مردادماه 1395
کد خبر: 78882

وزیر ارتباطات اعلام کرد: اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان برای توسعه ICT در روستاها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به بازار ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی حوزه ICT، از توانایی ۳.۵ برابر کردن این ظرفیت خبر داد.
 
محمود واعظی امروز در نشست توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار  اظهار کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، استانداری‌ها و بخش خصوصی چهار بخش ایجاد اشتغال هستند و اگر بتوانند نگاه ویژه‌ای به یکدیگر داشته باشند، ایجاد اشتغال سخت نیست.
 
او با بیان اینکه بخش خصوص باید به دنبال درآمدزایی باشد، افزود: در عین حال باید به همنوعان خود کمک کنیم. بنابراین از بخش خصوصی میخواهیم نگاه اعتقادی به ایجاد شغل و به ویژه در مناطق محروم داشته باشند.
 
واعظی همچنین با اشاره به شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: در دو سه سال گذشته، زیرساختهای شبکه ملی اطلاعات آماده شده و ما به دنبال این هستیم با دسترسی به محتوا و توسعه دولت الکترونیک این شبکه را توسعه دهیم.
 
او ادامه داد: باید مکانیزمی طراحی کنیم که همزمان توفیقات کردستان را به عنوان مبنا بگیریم و مشکلاتش را برطرف کنیم و برای استانهای دیگر انجام دهیم.
 
واعظی با بیان اینکه در دو سال گذشته بخش دولتی و خصوصی تلاشهای زیادی برای زیرساخت انجام دادند، گفت: اگر زیرساخت‌ها فراهم نباشد شغل ایجاد نمی‌شود. در این حوزه ۱۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که ۴۸۷ میلیارد تومان در کردستان است و قصد داریم تا پایان دولت ۹۶ میلیارد تومان دیگر در این استان سرمایه‌گذاری کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر نگاه دولت به مناطق محروم و روستایی از اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌ها در حوزه ICT خبر داد و افزود: باید از سرمایه گذاری بخش خصوصی در استانها تقدیر کرد چرا که کمک به همنوعان و حل مشکل جدی اشتغال در کشور موضوعی ورای نگاه درآمد زایی محسوب می شود. همچنین باید توجه داشت ارقامی که توسط شرکتها در زمینه اشتغال داده می‌شود، اشتغال مستقیم است و هر اشتغال مستقیم، سه تا چهار برابر اشتغال غیرمستقیم دارد.
 
واعظی افزود: در کشور ما آنچه مربوط به صنعت است نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم است، بخش دیگر هم کشاورزی است که با توجه به کم آبی و مشکلات زمین محدود است، بنابراین باید به سمت خدماتی برویم که با ICT هم راستاست و باید به این حوزه توجه بیشتری شود.
 
او با بیان اینکه بازار ICT در جهان ۳۵۰۰ میلیارد یورو است، ادامه داد: با توجه به اینکه ما یک درصد جمعیت جهانیم، بازار ICT ما نیز باید ۳۵ میلیارد یورویی باشد که ۱۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. در حال حاضر این بازار حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان است و ما میتوانیم آن را تا ۳.۵ برابر بزرگ کنیم.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به تحولات ICT بیان کرد: سیطره تحولات حوزه ICT در دهه گذشته که اوجش در پنج سال اخیر بوده در همه بخشها وجود دارد و امروز صحبت از تحول درباره شرایط اقتصادی از جمله موضوعات مهم اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان شدن فعالیتها بدون ICT امکان پذیر نیست.
 
وی با اشاره به فارغ‌التحصیلان حوزه ICT بیان کرد: ما ۱۷ تا ۱۹ درصد فارغ‌التحصیل در حوزه ICT داریم و دغدغه دولت است که برای آنها شغل ایجاد کنیم. البته مشکل ما مشکل مهارت است و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای شاغل شدن نیاز به دوره کارآموزی دارند.
 
او با اشاره به آغاز برنامه توسعه کسب و کار اشتغال پایدار (تکاپو) در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات از استان کردستان اظهار کرد: خوشحالم که این برنامه را از کردستان شروع کردیم، زیرا این استان از لحاظ مسائل جغرافیایی، سیاسی، همزیستی مسالمت‌آمیز و سایر موضوعات، استان مهمی است.
 
همچنین سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی فضای مجازی – با بیان این‌که برنامه توسعه کسب‌وکار پایدار (تکاپو) در نوع خودش برنامه منحصربه فردی است، افزود: این طرح با همکاری دانشگاه، صنعت با گرایش بخش خصوصی و دولت برای اولین بار در استان کردستان پیاده‌سازی شده و ویژگی‌ دیگرش این است که در حوزه هایتک فعالیت می‌کند.
 
وی ادامه داد: برنامه توسعه کسب‌وکار اشتغال پایدار، نوع توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و حرکت به سمت مدل‌های جدید اقتصادی مبتنی بر دانش‌بنیان‌ها و براساس ترکیبی از نوآوری و سرمایه است.
 
فیروزآبادی با تاکید اهمیت تولید محتوا، اظهار کرد: امیدواریم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه‌هایی برای افزایش بازار اقتصاد فضای مجازی داشته و ما شاهد تولید محتوا باشیم. همان‌طور که در این مدت به بحث کاهش شکاف دیجیتالی توجه شده است.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تاثیر تولید محتوا در توسعه شبکه ملی اطلاعات، بیان کرد: شبکه ملی اطلاعات با برخورداری از محتوای بومی و ملی قابل تفسیر است و برای این‌که شبکه ملی به معنای واقعی کلمه داشته باشیم باید بتوانیم تولید محتوا کنیم.
 
همچنین نصرالله جهانگرد – رییس سازمان فناوری اطلاعات – گفت: این نشست و ارائه مطالب معرف سطح مهمی از بلوغ در نظام اداری و اجرایی ماست که بتوانیم از طریق همکاری، سطح بازار را رشد دهیم.
 
وی ادامه داد: در حوزه توسعه کسب‌وکار در زمینه‌ی ICT سه لایه کار انجام شده که عبارت است از نقش دولت در تسهیل‌گری زیرساخت‌ها و توسعه ظرفیت‌های بالا در انتقال فناوری، ایجاد سازوکارهای عمومی برای تعیین امنیت و افزایش مهارت در توان‌آموزی و فراهم شدن امکاناتی در سازوکار استانی که بنیادها به کمک استان‌ها بیاید.
 
در این نشست همچنین منصوری – معاون توسعه و کارآفرینی و اشتغال – با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که توسط دولت پیگیری می‌شود، اظهار کرد: ایجاد اشتغال فراگیر تحت عنوان تکاپو انجام می‌شود و برای اجرای این طرح مطالعات فراگیری در سطح ملی و منطقه‌ای انجام شده است.
 
وی با بیان این‌که کشور در دو دوره گذار از تمرکز روی صنعت کارخانه‌ای به سمت خدمات مولد رفت، ادامه داد: در صورت تمرکز بر خدمات مولد با تاکید بر حوزه ICT و گردشگری می‌توانیم اشتغال با سرعت بالا را پیش‌بینی کنیم.
 
معاون توسعه و کارآفرینی و اشتغال تصریح کرد: تاکید ما بر تمرکززدایی منجر شد اولویت‌ها و ظرفیت‌های استان‌ها شناسایی شود و از مزایای استان کردستان ظرفیت‌ آن برای تقویت شدن در حوزه ICT  است.
 
منصوری خاطر نشان کرد: کارگروه کارگزاری به صورت مشترک بین وزارت ICT، وزارت کار، استانداری کردستان و نمایندگان بخش خصوصی خواهیم داشت و از این پس پیشرفت‌ها را دنبال خواهیم کرد و امیدواریم در فواصل بعدی برنامه اجرایی توسعه کسب‌وکار ICT به اجرا درآید.
 
براری – معاون امور دولت، مجلس و امور استان‌ها – نیز با بیان این‌که هدف ما توانمندسازی استان کردستان است، اظهار کرد: استان کردستان نیروی توانمند در حوزه‌ ICT و همچنین از زیرساخت‌های خوبی برخوردار است. بیش از ۴۸۰ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت‌ها در این استان‌ سرمایه‌گذاری شده، بیش از هشت شهرستان اینترنت نسل سوم و بیش از پنج شهرستان اینترنت نسل چهار دارند و افزایش ظرفیت پهنای باند استان از پنج به ۵۰ گیگ رسیده است، بنابراین شرایط برای توسعه کسب‌وکار فراهم است.  
 
همچنین ابطحی – مدیر ملی توسعه فناوری اطلاعات در طرح تکاپو – با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص این طرح، گفت: ما در حوزه اینترنت پرسرعت ۲۷۱ درصد رشد داشتیم در پایان سال ۱۳۹۳، ۱۲ هزار دانشجو فارغ‌التحصیل داشتیم و فعالیت‌هایی در قالب انستیتوی انیمیشن، نرم‌افزاری، آزمایشگاه تولید اپلیکیشن و امنیت انجام شده است و البته بیشترین فعالیت ما در حوزه تولید محتواست.
 
 وی با بیان این‌که بیشترین حجم ما در حوزه سرویس محتواست، ادامه داد: ما با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای تولید بازی متناسب با فرهنگ کشور و تربیت بازی‌ساز همکاری داشتیم و با کنسرسیوم کسب‌وکار اینترنتی نیز برای ایجاد شغل همکاری‌هایی صورت گرفته است.
 
زاهدی با بیان این‌که موضوع اشتغال از موضوعات مهم در کشورهای در حال توسعه است، افزود: ما نیاز به شتاب‌دهنده داریم تا علاوه بر فعال‌کردن ظرفیت‌های موجود، ظرفیت‌های جدید خلق کنیم. همچنین مهم‌ترین ظرفیت استان کردستان نیروی انسانی است که ظرفیت‌های بالایی دارند و افراد متعهدی هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.