باندپهن

باندپهن ثابت

August 12, 2016
16:23 جمعه، 22ام مردادماه 1395
کد خبر: 78955

پایان یافتن تاریخ مصرف تلفن ثابت در برخی مناطق کشور

در حالیکه چهار شرکت همسو با مخابرات ایران مجوز عرضه تلفن ثابت در برخی مناطق کشور را دارند اما مردم این مناطق آگاه باشند که پروانه آنها تا آبان سال جاری معتبر خواهد بود و سرویس‌هایشان باطل می‌شود.
 
ارائه پروانه‌های ارائه خدمات عمومی تلفن ثابت (PSTN) به منظور برقراری ارتباط و انتقال پیام به صورت باسیم یا بی‌سیم به شکل دایم یا موقت از طریق شبکه دارنده پروانه بین هر پایانه ثابت متصل به شبکه دارنده پروانه با پایانه‌های فعال در تمامی شبکه‌های تلفنی از سوی حاکمیت در گذشته صورت گرفت.
 
همچنین خدمات مربوط به حفظ، پخش و جابجایی پیغام‌های صوتی مشترکان شبکه از جمله وظایف دارندگان این پروانه‌ها بود که براین اساس مجوز انجام عملیات حفاری، کانال کشی، نصب دکل به منظور کابل‌گذاری و نصب تاسیسات مربوط در فضاهای عمومی شهری نیز به آنها داده شد.
 
اما در این بین و برخلاف اینکه پروانه‌های PSTN به مدت 13 سال از 1382 تا آبان 1395 برای پنج شرکت ارتباطات جامع نوین، منتظران عدل گستر، ایرافون، ارتباطات کوه نور و مخابرات ایران صادر شده بود اما در این بازه زمانی عملا مخابرات بزرگترین بازیگر ارتباطات ثابت ایران بود.
 
نهایتا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات دو سال گذشته با توجه به اتمام اعتبار پروانه‌های اینترنتی و در راستای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه کشور با رعایت الزامات شبکه ملی اطلاعات، به موازات ارتقاء پروانه‌های دسترسی موبایل باند پهن رگولاتوری را موظف کرد تا پروانه‌های PSTN، PAP، ISDP و ISP را تجمیع کند.
 
لذا دی ماه سال 1393 به دارندگان پروانه‌های PSTN فرصت داده شد تا سه ماه پس از تصویب اصول حاکم بر پروانه ارائه خدمات ارتباطی (Servco) در کمیسیون مذکور درخواست خود را برای دریافت این پروانه جدید ارائه کنند.
 
با این حال که چهار شرکت دیگر در کنار مخابرات ایران مجوز عرضه تلفن ثابت دارند و لایسنس آنها طبق نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا آبان امسال معتبر است اما برخی مردم همچنان نسبت به اسامی و گستره پوشش آنها آگاهی ندارند.
 
در حال حاضر تنها مجوز شرکت مخابرات ایران تا سال 1402 تمدید شده است.
 
در جدول زیر به نواحی تحت پوشش این شرکت‌ها اشاره می‌کنیم:
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.