رگولاتوری

August 22, 2016
9:50 دوشنبه، 1ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79211

وزارت ICT هرچه توانسته انجام داده اما سایر دستگاه‌ها نه!

دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران اقدامات زیرساختی صورت‌گرفته توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را با توجه به بودجه محدود موجود مناسب دانست و به اهمیت تمکین سایر دستگاه‌های اجرایی برای تکمیل فعالیت‌های حوزه ICT اشاره کرد.
 
اصغر رضانژاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اقداماتی که توسط دولت در حوزه ICT صورت گرفته، اظهار کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه پهن‌باند، شبکه ملی اطلاعات، وام وجوه اداره‌شده، کمیسیون توسعه دولت الکترونیک و مسائل مختلف این چنینی اقدامات قابل تقدیری انجام داده است، اما برای مثال در موضوع توسعه دولت الکترونیکی بقیه دستگاه‌ها باید تمکین کنند و در این حوزه اقداماتی را انجام دهند که متاسفانه دستگاه‌های اجرایی این کار را نکردند.
 
وی با بیان اینکه همه فعالیت‌ها تنها در حوزه وزارت ارتباطات نیست، افزود: یک سری فعالیت‌های الکترونیکی احصا و شناسنامه‌اش تدوین شده است. قاعدتا حسب قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد و بعضی قوانین دیگر دستگاه‌ها مکلفند فعالیت‌هایی را که ارائه می‌دهند روی سایت یا درگاه اطلاعاتی خود، در دید مراجعه‌کنندگان بگذارند و یا در حوزه الکترونیکی موظفند فعالیت‌های خود را برخط کنند که متقاضی کمتر نیاز به مراجعه حضوری داشته باشد، اما در این حوزه‌ها می‌بینیم که دیگر بخشهای دولت کاری نکرده است.
 
دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران ادامه داد: در دستگاه‌های دولتی هنوز هم می‌بینیم که به مراجعه حضوری و یا ارائه کپی به صورت فیزیکی نیاز است، در صورتی که در بسیاری جاها مواردی ذکر شده که امضای الکترونیکی کفایت می‌کند و معتبر است. بنابراین در موضوع آی‌تی صرفا وزارت ارتباطات نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد.
 
رضانژاد همچنین با بیان اینکه وزارت ارتباطات زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند، گفت: در این حوزه اتفاقات خوبی افتاده و ما از وزارت ارتباطات ممنونیم. همچنین می‌توان وضعیت پهن‌باند حال حاضر را نسبت به قبل از این دولت مقایسه کرد و شاهد افزایش این پهن‌باند بود. البته ممکن است با این افزایش پهن‌باندی که صورت گرفته نیاز واقعی امروز ما فراهم نشود، اما نمی‌توان انتظار داشت کاری که خیلی سال قبل باید شروع می‌شده، به یک‌باره کامل شود.
 
وی با اشاره به بودجه و اعتبارات محدود دولت اظهار کرد: اولا تمام بودجه دولت برای وزارت ارتباطات نیست، در وزارت ارتباطات هم همه بودجه نمی‌تواند صرف یک موضوع شود. اما با تمام این تفاسیر در حوزه زیرساخت تلاش خوبی صورت گرفته و در حد توان کارشان را انجام دادند، البته برای اینکه شاهد نمود بیشتری در حوزه الکترونیکی شدن باشیم، باید دستگاه‌های اجرایی نیز تمکین کنند و به این حوزه وارد شوند، مشکل ما نیز در حال حاضر همین است.
 
دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با تاکید بر بهبود روابط دولت یازدهم با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بیان کرد: در حال حاضر ارتباط دولت با سازمان خیلی بیشتر شده و نماینده‌های سازمان در بیشتر جلسات سیاست‌گذاری و اجرایی وزارتخانه در حوزه ICT‌ حضور دارند. حتی در بعضی موضوعات مثل وام وجوه اداره شده یا کارگروه نرم‌افزار و محتوا اختیاراتی به سازمان تفویض شده و از کارشناس‌های سازمان استفاده می‌کنند. در کل تعاملات بسیار خوب بوده و رفته‌رفته بهتر و بیشتر می‌شود.
 
رضانژاد در پایان به ارائه پیشنهاداتی برای سه قوه پرداخت و افزود: اگر در مجلس قوانین و مقرراتی وضع می‌کنند، حتما یک وزیر را به عنوان پاسخگو و گزارش‌دهنده تعیین کنند، چون در بسیاری از موارد معاون وزیر یا معاون رئیس‌جمهور به عنوان مسئول انتخاب شده و نمایندگان مردم نمی‌توانند آنها را به مجلس احضار کنند، به همین خاطر پیشنهادم به مجلس این است که هر قانونی که وضع می‌کنند از جمله در حوزه ICT‌، حتما یک وزیر را که بیشترین ارتباط را با موضوع دارد، موظف به پاسخگویی کنند.
 
در ادامه همچنین اظهار کرد: پیشنهاد دوم به معاونت حقوقی ریاست جمهوری است، اینکه قوانینی که در مجلس و یا آیین‌نامه‌هایی که در هیات دولت تصویب می‌شود را ببیند و تنقیح قوانین را انجام دهد، به این ترتیب که در وظایف دستگاه‌های مرتبط این موضوع درج شود و شرح وظایف به دستگاه اجرایی منتقل شود و در نهایت، قوه قضاییه باید بحث نظارت و بازرسی را انجام دهد، اینکه دستگاه‌ها تکالیف خود را به درستی انجام می‌دهند یا خیر.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.