باندپهن

باندپهن ثابت

August 25, 2016
7:30 پنجشنبه، 4ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79299

تعدیل تعرفه تلفن ثابت؛ راهکار جوان سازی شبکه

تصمیم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تعدیل تعرفه های تلفن ثابت گامی برای جوان و پویاسازی این شبکه است.
 
تعدیل تعرفه تلفن ثابت پس از مدت ها کش و قوس و بررسی های کارشناسانه در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات به تصویب رسید و از اول مردادماه امسال وارد مرحله اجرا شد. 
آخرین روزهای خردادماه امسال بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایرنا گفت: تعرفه هر پالس (یک دقیقه) مکالمه با تلفن ثابت که اکنون نزدیک 30 ریال است، از اول تیرماه با 15 ریال افزایش 45 ریال برای مشترکان محاسبه می شود. 
 
پیش از این «علی اصغر عمیدیان» رییس رگولاتوری، درباره متعادل سازی تعرفه های تلفن ثابت گفته بود تعرفه درون استانی تلفن ثابت از 30 ریال به 45 ریال افزایش یافته و مبلغی به عنوان حداقل کارکرد شامل 200 دقیقه برای مناطق روستایی و 330 دقیقه برای شهرها تعیین شده است. 
 
همچنین به گفته وی، تعرفه اتصال نیز از 500 هزار ریال به 2 میلیون ریال افزایش یافته است که نیمی از آن به صورت نقدی و باقیمانده آن در اقساط 36 ماهه از زمان راه اندازی خط تلفن، از مشترک دریافت می شود. 
 
پیش از این شرکت مخابرات ایران افزایش آبونمان تلفن ثابت و نیز قیمت خط تلفن از 500 هزار ریال به دو میلیون و 500 هزار ریال را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهاد کرده بود. 
همان زمان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز درباره دلایل بازنگری احتمالی در تعرفه های مخابرات گفت: فکر می کنیم هزینه 30 ریال برای هر دقیقه مکالمه و پرداخت 500 هزار ریال برای خرید یک خط تلفن در شرایط کنونی کم است و باید در آن بازنگری شود. 
 
اکنون شرکت مخابرات ایران با تعدیل تعرفه ها، می تواند امیدوار باشد بخشی از مشکل های اقتصادی خود در زمینه تلفن ثابت را جبران کند؛ مشکل هایی که ریشه اصلی آنها در ثابت ماندن 13 ساله تعرفه ها بوده است. 
 
سامانه اطلاع رسانی شرکت مخابرات ایران در یادداشتی در این باره آورده است: امروز در همه کشورهای دنیا آمار استفاده از تلفن ثابت در حال کاهش است و اپراتورها تلاش می کنند میان شبکه ثابت و تلفن ثابت، تمایز ایجاد کنند که این ایجاد تمایز به سرمایه گذاری های تازه نیاز دارد. 
 
همچنین سرمایه گذاری روی فیبرنوری نیاز امروز و آینده محسوب می شود. این درست است که در کشور هنوز در زمینه تلویزیون اینترنتی (IPTV) و نظایر آن اقدامی انجام نشده اما روند فناوری به سویی است که دیگر پهنای باند حداکثر 2 مگابیت بر ثانیه جوابگوی نیازها نیست و این وضعیت ایجاب می کند شرکت مخابرات ایران سرمایه گذاری عظیمی روی تجهیزات پسیو و اکتیو داشته باشد. 
 
شرکت مخابرات ایران نوشته است: رقم سرمایه گذاری شرکت مخابرات ایران در سال 1394 در بخش های مختلف، 33 هزار و 220 میلیارد ریال و در 6 سال گذشته 140هزار میلیارد ریال بوده است. 
 
اکنون شرکت مخابرات ایران با افزایش تعرفه ها درصدد است درآمدهای حاصل از تعدیل را صرف توسعه و به روزرسانی شبکه ثاب
ت خود کند؛ به عبارتی این شرکت در پنج سال آینده 72 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری می کند. 
افزایش تعرفه ها توسعه زیرساخت های ارتباطی و به دنبال آن آسایش مردم را در پی خواهد داشت. 
براساس بررسی های انجام شده توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شمار تلفن ثابت دایری در کشور تا پایان سال 1394 نزدیک ۳۰ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۱۵۷ شماره بوده است. 
 
بررسی ها از ضریب نفوذ ۳۸.۴۲ درصدی تلفن ثابت و ۹۴.۴۶ درصدی تلفن همراه در کشور حکایت دارد. براساس مقایسه صورت گرفته ضریب نفوذ تلفن ثابت در سال 1386 نزدیک ۲۲.۴۹ درصد بود که تا پایان سال 1394 به ۳۸.۵ درصد نزدیک شد. 
 
تا پایان سال 1394 شمار ۱۳۹ هزار و ۷۲۹ دستگاه تلفن همگانی در کشور نصب شد و شمار دفترهای خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی به ۸ هزار و ۴۴۳ دفتر رسید. 
بر اساس این بررسی ها تلفن خانگی به ۴۸ هزار روستای کشور رسیده است و ۵۴ هزار روستا نیز به شبکه ارتباطی متصلند. 
 
** فرجام سخن 
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک گام اساسی نسبت به تعدیل تعرفه های مخابراتی اقدام کرد. 
پیش از این اقدام وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین برنامه توسعه ای و تلاش برای رفع نارسایی ها را مهمترین خواسته خود از شرکت مخابرات برای انجام تعدیل قیمت ها اعلام کرده بود.
اکنون با تعدیل تعرفه ها شرکت مخابرات ایران به منابع مالی تازه ای دست خواهد یافت که امکان هر برنامه توسعه ای و رفع نارسایی ها را برای این شرکت فراهم خواهد کرد.
 
برخی گمانه زنی ها بیانگر آن است که سود های چند ده میلیاردی در انتظار قدیمی ترین اپراتورتلفن کشور است که دست این شرکت را برای اقدام های نوسازانه و توسعه ای باز خواهد کرد.
اکنون باید منظر ماند و دید آیا شرکت مخابرات ایران تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا با نوسازی و تجهیز شبکه ارتباطی خود مشکل های مردمی را کاهش دهد.
این شرکت همچنین درباره اینترنت باید بتواند با نوسازی و به روزسازی تجهیزات سرعت و کیفیت بهتری را برای مردم ایران رقم بزند. 
 
البته کاهش تعرفه اینترنت این نگرانی را برای برخی فعالان بخش ایجاد کرده است که بعضی شرکت ها برای از دور خارج کردن رقبا دست به اقدام های غیرمنطقی بزنند. 
این نگرانی ها واکنش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به همراه داشت به گونه ای که در مراسم آغاز تجاری سازی طرح ترابردپذیری خطاب به اپراتورها توصیه کرد در کاهش تعرفه خدمات از ضربه زدن به یکدیگر اجتناب کرده و فقط به فکر ارایه «خدمت خوب» به مردم باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.