رگولاتوری

September 18, 2016
16:02 یکشنبه، 28ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79910

معاون وزیر ارتباطات: باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز برای خدمت‌رسانی به مناطق دورافتاده تخلیه شود

رئیس رگولاتوری گفت: در صورتیکه باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز تخلیه شود می‌توان برای ارایه خدمات ارتباطی در مناطق کم جمعیت و روستاها از آن بهره برد.
 
علی اصغر عمیدیان در تشریح پروژه‌های تعریف شده در قالب اقتصاد مقاومتی گفت: ساماندهی منابع کمیاب ملی از قبیل طیف فرکانسی و شماره به رگولاتوری محول شده که با تعریف شش پروژه اصلی و تعیین 20 زیر هدف سازگار با برنامه ششم توسعه در حال پیگیری است.
 
معاون وزیر ارتباطات عنوان کرد: برای انجام کارهای توسعه‌ای، نیاز به منابع است و منابع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم طیف و فرکانس هستند که به دلیل محدودیت، باید ساماندهی شوند.
 
وی افزود: باید این منابع ارزشمند و کمیاب را در راستای منافع ملی برنامه‌ریزی کرده، مانع هدر رفت و استفاده نادرست از آن شد.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به صدور مجوز استفاده از فرکانس برای بهره برداران کوچک و بزرگ گفت: هم‌اکنون در 9 نقطه کشور مراکز عمده نظارتی فرکانس به همراه تعدادی مراکز ریموت مشغول فعالیت هستند.
 
به گفته وی تا پایان سال گذشته 87 ایستگاه ثابت در کشور وجود داشته که قرار است طبق منشور سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، هر سال بین 13 تا 15 سایت به این تعداد افزوده شود و نهایتا تا پایان سال 99 تعداد 167 سایت مونیتورینگ داشته باشیم که به این ترتیب، پوشش موثر جغرافیایی نیز از 54 درصد به بالای 90 درصد خواهد رسید.
 
عمیدیان در عین حال برنامه سال جاری در راستای ساماندهی منابع طیف فرکانسی را راه‌اندازی 15 سایت عنوان کرد و افزود: اکنون در مرحله مکان‌یابی و عقد قرارداد هستیم.
 
وی ادامه داد: در زمینه نظارت سیار سازمان 22 سامانه پایش و جهت‌یاب فرکانس فعال دارد  و در این خصوص نیز در آینده 9 سامانه دیگر نصب و راه‌اندازی خواهد شد.
 
او دیگر اقدام سازمان در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ساماندهی باندهای فرکانسی واگذار شده عنوان کرد و گفت: ساماندهی باند فرکانس جزء سخت‌ترین کارهای مدیریت فرکانس بوده و باید به گونه‌ای باشد که اختلالی در کار استفاده کنندگان ایجاد نکند و در عین حال، زمینه استفاده بهینه از منابع فرکانسی را فراهم نماید.
 
رئیس رگولاتوری با بیان اینکه در حال حاضر سنجش بهره‌وری طیف و ارزیابی استفاده از طیف توسط اپراتورها بر اساس گزارش‌های میدانی است، اظهار داشت: برای اینکه ارزیابی دقیق‌تر شود باید یک سیستم نرم‌افزاری تهیه و با ارتباط به بخش مدیریت شبکه اپراتورها گزارش لحظه‌ای تهیه کرد.
 
عمیدیان در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به مزایای فرکانس‌های پایین، تاکید کرد: باید منابعی که قانوناً مدیریت آن به عهده رگولاتوری است در اختیار این نهاد قرار گیرد تا استفاده بهینه و پاسخ به نیاز مخاطبان امکان‌پذیر باشد.
 
وی با بیان اینکه، این فرکانس‌ها از گذشته به کاربردهای دیگری اختصاص یافته گفت: باید ساماندهی طیف در راستای منافع ملی و تامین نیازهای بهره‌برداران اصلی بوده، مانع هدر رفت و استفاده نادرست آن شود.
 
معاون وزیر ارتباطات در این زمینه به باندهای 700 و 800 که در حال حاضر مورد استفاده صداوسیماست، اشاره کرد و گفت: در صورتیکه این باندها تخلیه شود می‌توان برای ارایه خدمات ارتباطی در مناطق کم جمعیت و روستاها از آن بهره برد.
 
وی با تاکید بر اقدامات موفق وزارت ارتباطات در زمینه ارائه خدمات عمومی الزامی ارتباطات و فناوری اطلاعات(USO) ادامه داد: همه به طور مستقیم و غیر مستقیم در مقابل مناطق محروم و روستاها مسئول هستیم چرا که مردم در مناطق دور افتاده هم باید به ابزارهای ارتباطی دسترسی داشته باشند و تعیین تکلیف باند 700-800 مگاهرتز می‌تواند تاثیر عمیقی در ارایه بهتر این خدمات داشته باشد.
 
عمیدیان در عین حال تعیین تکلیف باند 700-800 مگاهرتز را مستلزم همکاری صداوسیما دانست و گفت: با توجه به اینکه صدا و سیما با بهره‌گیری از فناوری پخش دیجیتال عملا فقط نیازمند دسترسی به بخش کوچکی از این باندهای فرکانسی است، در حال رایزنی و ایجاد کارگروه مشترکی هستیم تا با بررسی مسایل فنی و اقتصادی و موانع موجود، راهکاری همراه با زمانبندی مشخص ارایه شود تا آزادسازی باندها از پخش فراگیر تلویزیونی صورت گیرد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.