باندپهن

باندپهن ثابت

September 27, 2016
10:19 سه شنبه، 6ام مهرماه 1395
کد خبر: 80123

هشتمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات آغاز شد

هشتمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات با حضور وزیر ارتباطات و فعالان مخابراتی از ۱۰ کشورجهان، آغاز شد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  در مراسم افتتاحیه سمپوزیوم مخابرات با بیان اینکه دولت و بخش خصوصی در سه سال گذشته به ترتیب ۴۰۰۰ و ۱۲ هزار میلیارد تومان در حوزه فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری کردند، از لزوم نقش پررنگ بخش خصوصی و نقش سیاستگذاری و هدایت دولت سخن گفت.
 
محمود واعظی بیان کرد: در سه سال گذشته عنایت ویژه‌ای به فراهم‌ کردن زیرساختها برای توسعه کشور داشتیم، به نحوی که هرچه به عنوان زیرساخت در بعد حاکمیتی هست، توسط دولت سرمایه‌گذاری شده است.
وی ادامه داد: حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان توسط دولت و ۱۲ هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است. البته اعتقاد ما بر این است که تصدی گری خود را کامل از این حوزه بردارد و نقش سیاستگذاری، تصمیم‌گیری، حمایت، هدایت داشته باشد، زیرا یک دولت و وزارتخانه چابک میتواند این موضوع را اداره کند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه‌های پنج ساله ششم توسعه اظهار کرد: برنامه داریم ۲۰ هزار میلیارد تومان توسط دولت و ۶۰ هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شود. ما در بخشهایی وارد میشویم که بازده بیش از ۱۰ ساله دارد و برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست، در عوض برنامه‌هایی که در زمان کوتاه بازده دارد را به بخش خصوصی می‌دهیم.
 
واعظی با بیان اینکه با گذشت زمان و نگریستن به تحولات فناوری اطلاعات نیازمان به این گونه همایش‌ها بیشتر می‌شود افزود: در مقایسه با همه فناوری‌های دیگر این حوزه سرعت زیادی دارد و کاربردهایش در حال افزایش است. بنابراین نگاه ما به پژوهش R&D (تحقیق وتوسعه) و نوآوری باید به گونه‌ای دیگر باشد همانطور که اکثر کشورهای پیشرفته دنیا ICT  را به عنوان پیشران توسعه انتخاب کرده‌اند و تمام بخش‌ها به نوعی از ابزار ‌ICT  در خدمت توانمندسازی و افزایش بهره‌وری، بهره می‌گیرند.
 
وی با اشاره به تاخیرهای انجام شده در دولت گذشته و بی‌توجهی به صنعت ICT بیان کرد: آقای روحانی از زمانی که این مسئولیت را بر عهده گرفتند نگاه ویژه‌ای به این فناوری و جایگاهش در دولت داشتند. نگاه دولت سیاست توسعه‌ای است و در همه بخش‌ها از جمله ICT  به دنبال توسعه هستیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که از یک سو فناوری به سرعت در حال تحول است و از سوی دیگر دولت بنا دارد پژوهش‌های بزرگ و سرمایه گذاری انجام دهد، ادامه داد: نمیتوان تنها به این صنعت نگاه تجاری داشت بلکه باید به فناوری نگاه دانش‌بنیان داشت و بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و علم‌ و فناوری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده باید به پژوهش تحقیق توسعه‌ای نگاه جدی داشته باشیم.
 
واعظی خاطر نشان کرد: باید هم وزاتخانه و هم شرکت‌های خصوصی را ترغیب کنیم مانند پژوهشگاه ICT ، دانشگاه‌ها و مراکز مختلفی که در ارتباط با پژوهش هستند نگاه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشیم. در نمایشگاه تلکام مشاهده کردیم که برخی اپراتورها نگاه ویژه‌ای به دانشگاه‌ها دارند و امیدواریم بتوانیم در کارهای پژوهشی با سرعت بیشتری رشد کنیم.
 
وی با اشاره به پروژه توانا بیان کرد: ما پروژه‌ای به اسم "توانا" در حوزه زیرساختی شروع کرده و اعلام کردیم تا ۳۰ درصد بیشتر هزینه‌ را هم برای اجناس ایرانی پرداخت می‌کنیم. محصولاتی که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد باید استاندارد باشد بنابراین ۹ آزمایشگاه تایید نمونه تشکیل شده و همچنین باید به ملاحظات امنیتی هم توجه ویژه شود. همچنین از وام وجوه اداره شده کمک گرفتیم که بخش خصوص آزمایشگاه تخصصی ایجاد کند و تلاشمان بر این بوده که محصولات تولید بومی استانداردهای بین‌المللی را دارا باشد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در ابتدای دولت پژوهشگاه فناوری اطلاعات به جایی برای کارهای کاغذی تبدیل شده بود اما در حال حاضر نیمی از فعالیت‌هایش به پژوهش تعلق دارد، گفت: سال گذشته اولین همایش خدمات روستایی برگزار شد و امیدواریم تا دو ماه آینده دومین همایش را داشته باشیم زیرا برای توسعه شبکه ملی اطلاعات نمی‌توانیم ۵۰ هزار روستایی را نادیده بگیریم و اینترنت روستا باید به صورت خدماتی برای ارتقاء علمی و تسهیل زندگی افراد باشد.
 
واعظی با اشاره به فرصت‌های ایجاد شده پس از برجام اظهار کرد: لغو تحریم‌ها فقط در حوزه خرید کالا نیست بلکه باز شدن فضای بین‌المللی به این معناست که پژوهشگران ما با آرامش با دانشگاه‌های مختلف خارجی کار کنند و پروژه‌هایی داشته باشند تا اهداف ما برای خودکفایی محقق شود. همچنین امیدوارم این همایش برای هم‌اندیشی موثر باشد و موجب تعامل ایرانی‌های خارج از کشور با داخل کشور شود.
 
در این مراسم همچنین محمد خوانساری -رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات-  با اشاره به نقش ‌های محوری پژوهشگاه در وزارت ارتباطات گفت: مشاوره پژوهش‌های کاربردی، نقش دانش و سرمایه‌های عملی، رصد و آینده پژوهی فناوری و همچنین توسعه و بومی سازی فناوری از نقش‌های محوری پژوهشگاه است.
 
وی با بیان اینکه ما ابعاد مختلف موضوعات را در یک نگاه ملی بررسی می‌کنیم افزود: پژوهشگاه ۶ طرح کلان فعالیت را دنبال می‌کند که مهمترین آن جویش‌گر بومی است که شتاب فزاینده‌ای در دوسال اخیر گرفته و از عناصر کلیدی شبکه ملی اطلاعات است. دومین طرح رایانش و زیرساخت‌های ابری است که به شرکت‌های دانش‌بنیان انتقال فناوری صورت گرفته، طرح‌های دیگر اینترنت همه چیز، شبکه اطلاعاتی نسل ۵ و داده‌های عظیم است و در حال رصد این موارد هستیم که منجر به توسعه فناوری کشور شود.
 
خوانساری ادامه داد: در حوزه رادیوهای پرقدرت که انتقال اطلاعات را ممکن می‌کند نیز تاکید ویژه‌ای وجود دارد و برنامه‌های آن تا سه ماه آینده اعلام می‌شود. همچنین تجاری‌سازی فناوری و ایجاد پارک‌های تخصصی حوزه فاوا از دیگر اقدامات پژوهشگاه است که زیرساخت‌های اولیه آن در شش ماه اولیه سال شکل گرفته و امیدواریم در شش ماهه دوم میزبانی شرکت‌ها را آغاز کنیم.
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حمایت‌های وزارت ارتباطات و تعامل با مجموعه علمی ریاست جمهوری گفت: جذب نخبه‌های ایرانی خارج از کشور به این همایش از اقدامات ماست و هم چنین پذیرای شش پژوهشگر پسا دکترا که خارج از کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند هستیم و ۱۹ سخنرانی از پژوهشگران ایرانی در خارج از کشور را میزبانی کردیم و در نهایت امیدواریم زمینه لازم برای به روز شدن اطلاعات فراهم شود.
 
همچنین محمود کمره‌ای – مسئول کمیته علمی سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات – با اشاره به برگزاری هر دوسال یک بار این سمپوزیوم از سال ۲۰۰۳ (به استثنای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸) گفت: بخشی از این همایش به مقالات و نشست‌های علمی و پوستر تعلق دارد و بخش دیگر ورک شاپ و کارگاه‌های آموزشی است که دیروز برگزار شد. دبیرخانه کنفرانس ۴۱۰ مقاله دریافت کرد که بررسی ۱۵ داور درنهایت ۱۶۷ مقاله پذیرش شد و ۱۴۸ مورد به صورت سخنرانی و ۱۹ مورد به صورت پوستر ارائه می‌شوند. همچنین برای کارگاه‌های آموزشی ۳۷ عنوان پیشنهاد شد که برای افزایش کیفیت ۵ کارگاه انتخاب شد.
 
وی توضیح داد: پذیرش مقالات حدود ۴۱ درصد بود، دوره قبلی ۴۳ درصد و دوره پیشتر ۴۵ درصد بود و همواره میزان پذیرش مقالات ۴۰ تا ۴۵ درصد بوده است. البته کیفیت علمی همه مقالات بسیار خوب بود اما با توجه به برنامه زمان‌بندی این مقالات را برای پذیرش اولویت‌بندی کردیم.
 
کمره‌ای کمیته علمی سمپوزیوم را متشکل از یک کمیته ملی با ۵۳ نفر و یک کمیته بین‌المللی با ۵۵ عضو اعلام کرد و گفت: ۸ نفر از این کمیته علمی برای سخنرانی‌های کلیدی انتخاب کردیم و هدف از برگزاری این سمپوزیوم این است که آنچه در نشست‌های علمی و پرسش و پاسخ‌ها مطرح می‌شود زمینه کاربری پیدا کند و به نیازهای صنعت مخابرات پاسخ دهد و توسعه مرزهای دانش و مطرح شدن در سطح بین‌المللی نیز از اهداف هر همایش است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.