باندپهن

باندپهن سیار

October 4, 2016
8:55 سه شنبه، 13ام مهرماه 1395
کد خبر: 80313

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی کشور: دسترسی گسترده به پهنای باند موجب تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌شود

معاون تنظیم مقررات مرکزملی فضای مجازی کشور گفت: دسترسی گسترده و مقرون به صرفه به پهن‌باند منجر به ارتقاء بهره‌وری و رشد اقتصادی می‌شود.
 
سعید مهدیون مهمترین نقش دولت و حاکمیت را در رابطه با موضوع پهن باند، ایجاد توازن بین توسعه بسترها و زیرساخت‌های لازم برای دسترسی پرسرعت و پر ظرفیت از طریق شبکه ملی اطلاعات  و توسعه سایر اجزا و مولفه‌های آن از جمله خدمات متنوع و کاربردی و محتوای مناسب در قالب یک زیست بوم یا اکوسیستم یکپارچه دانست.
 
وی با بیان این مطلب گفت: این توازن ازطریق شفاف‌سازی و تنظیم مقررات جامع و منسجم در قلمرو فاوا و فضای مجازی ایجاد خواهد شد.
 
معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی ابراز کرد: پهن‌باند مفهومی بسیار فراتر از دسترسی پرظرفیت و پرسرعت (باند پهن) به شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی است و در واقع اکوسیستمی بزرگ متشکل از بخش‌های عرضه و تقاضا است که به عنوان یک سکوی زیر بنائی و محور توسعه از حوزه ICT و فضای مجازی است که با تاکید بر وجه عمومی و خدمات‌رسانی همگانی و بصورت مقرون ‌به صرفه، می‌باید در دسترس آحاد جامعه قرار گیرد.
 
او با بیان اینکه بسترارتباطی پهن باند در کشور شبکه ملی اطلاعات خواهد بود، تاکید کرد: توسعه پهن باند می‌باید با رویکرد اکوسیستمی سامان‌دهی شود که در آن ارتباط تمامی اجزا و مولفه‌ها از جمله شبکه ملی اطلاعات به عنوان بستر ارتباطی، خدمات و خدمات دهندگان و محتوا و تولید کنندگان و تامین کنندگان محتوا با تاکید بر وجه بومی آن بصورت یکپارچه و در کنار یکدیگر مورد توجه حاکمیت و رگولاتور قرار خواهد گرفت بطوریکه با ایجاد هم‌افزایی بین این مولفه‌ها در قالب یک کل منسجم، قابلیت‌های گسترده و وسیع در دسترس آحاد جامعه و دولت قرار می‌گیرد.
 
مهدیون تصریح کرد: طبیعتا این قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها بصورت بالقوه تاثیرات متقابل و وسیعی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و زیست محیطی ایجاد می‌کند که از دیگر وظایف حاکمیت جهت‌دهی به آن در راستای حداکثرسازی منافع و مزیت‌ها و حداقل کردن آسیب‌ها و چالش‌های ناشی از توسعه آن خواهد بود.
 
وی با اشاره به اهمیت ایجاد پهن‌ باند به عنوان یک جزء کلیدی در توسعه کاربرد و به ‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین توسعه محتوای بومی اظهارکرد: پهن‌باند به منظور سرعت بخشیدن به فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد اقتصادی کشور در کلیه بخش‌ها و زمینه‌ها و همچنین تسریع و تسهیل توسعه اجتماعی، فرهنگی و نوآوری یک مسئله استراتژیک مهم برای کشورها است.
 
او افزود: نقش پهن‌باند در اقتصاد امروزی چنان پر رنگ شده است که در بسیاری از کشورها دسترسی به پهن‌باند همانند یکی از حقوق اساسی شهروندان انگاشته می‌شود و به عنوان یک اولویت در برنامه‌های توسعه یک کشور برای کاهش شکاف دیجیتال و توسعه ضروری است.
 
مهدیون با اشاره به نقش پهن‌باند به ‌عنوان یک توانمندساز در کسب‌و‌کار الکترونیکی و خالق فرصت‌های جدید بازار در بخش خصوصی گفت: دسترسی گسترده و مقرون به صرفه به پهن‌باند منجر به ارتقاء بهره‌وری و رشد اقتصادی شده و با سیاستگذاری مناسب می‌تواند ابزار موثری در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.
 
وی با بیان اینکه پهن‌باند می‌تواند با ارتقاء بهره‌وری، دسترس‌پذیری و افزایش خدمات عمومی در بخش‌هایی مانند بهداشت، آموزش و پرورش و خدمات دولتی، موجب رشد اقتصادی شود، اعلام کرد: برای مصرف‌کنندگان پهن‌باند موجب بهبود کیفیت زندگی از طریق رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شده و در مناطق روستایی و دور ‌افتاده نیز ‌نقش مهمی در تسهیل ارائه خدمات و دسترسی به محصولات جدید و پیشرفته و ایجاد فرصت‌هایی برای مشارکت در اقتصاد و اطلاعات جامعه دیجیتالی ایفا می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.