تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 8, 2016
9:55 شنبه، 17ام مهرماه 1395
کد خبر: 80413

مروری بر یک پروژه اقتصاد مقاومتی/G-NAF چیست؟

همزمان با فرارسیدن روز جهانی پست سعی بر آن داریم تا یکی از پروژه‌‌های اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات با عنوان "مدیریت نشانی مکان محور و استعلامات میان دستگاهی اماکن" را معرفی کنیم.
 
 
شورای اجرایی فناوری اطلاعات در ششمین جلسه خود مربوط به تاریخ 1393/6/11 مصوبهای در راستای راهاندازی پایگاه نظام ملی آدرس‌گذاری مکان محور کشور (G-NAF) داشت که امضای حسن روحانی –رئیس جمهور- رسیده رسیده است.
 
مصوبه مذکور، شرکت ملی پست به عنوان متولی پایگاه نظام ملی آدرس‌گذاری مکان محور کشور (G-NAF) معرفی کرده است.
 
حال با توجه به فرارسیدن روز جهانی پست، سعی داریم تا این پروژه ملی را که با گذشت دو سال همچنان در سطح جامعه ناشناخته است، معرفی کنیم.
 
مفهوم فایل نشانی ملی مکان مرجع شده (G-NAF) از اواسط تا اواخر دهه 1990 توسط شرکت PSMA استرالیا و برخی دیگر از سازمان‌ها در این کشور مطرح شده و توسعه یافته است.
 
پس از انجام تحقیقاتی قابل توجه، از جمله یک مطالعه آزمایشی گسترده در سال 1999، G-NAFبرای اولین بار توسط شرکت PSMA استرالیا و با پشتیبانی دولت‌های ایالتی و منطقه‌ای، پست استرالیا (AUSP) و کمیسیون انتخابات استرالیا (AEC) و با تولید مجموعه داده نشانی در ماه آوریل سال 2004 انتشار یافت.
 
G-NAF در حقیقت شاخص معتبری از نشانی‌های مکان مرجع در سطح کشور استرالیا است. این مجموعه داده شامل بیش از 12.6 میلیون نشانی تأیید شده است.
 
هر یک از نشانی‌ها با دقت بالا اعتبارسنجی شده و شامل جزییاتی همچون نام محله، نام معبر، شماه پلاک و مختصات جغرافیایی منحصر به فرد ملک است.
 
G-NAF از طریق ایجاد ارتباط بین داده‌های متنی و مکانی نشانی‌های معتبر، دوباره کاری‌ها و خطاهای مرتبط با نشانی‌های جعلی و باطل را حذف نموده یا کاهش داده است.
 
این پروژه امکان بررسی و صحت سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در کشور مقدور می‌سازد.
 
هر نشانی که در G-NAF ایجاد شده، بین نشانی همسان در برابر مجموعه داده مکانی مربوطه مقایسه می‌شود تا به این ترتیب یک قطعه ملکی، معابر یا موقعیت مکانی آن نقطه و وجود یا عدم وجود آن صحت‌سنجی و راستی آزمایی گردد و همچنین کیفیت نشانی آن سنجیده می‌شود.
 
ژئوکدینگ مراحل و فرآیند ایجاد عوارض نقشه از نشانی‌ها، کدپستی، نام اماکن یا اطلاعاتی غیرمکانی از این قبیل است.
 
ارزش ژئوکدینگ در این است که امکان می‌دهد موقعیت‌های مختلف در نقشه، از طریق داده‌ها به سهولت در دسترس و قابل شناسایی باشد.
 
نشانی‌ها می‌توانند در فرمت‌ها و شکل‌های گوناگونی است، مانند فرمت‌های نشانی معمولی از شماره خانه که به وسیله نام خیابان متابعت می‌شود و اطلاعات بعدی به توصیفات مکانی دیگر مثل منطقه پستی یا حوزه آماری.
 
به عبارتی دیگر نشانی شامل نوعی از اطلاعات است که یک مکان را از سایر مکان‌ها متمایز می‌کند.
 
پایگاه G-NAF ارائه دهنده یک منبع غنی اطلاعات از نشانی است که نظیر آن در کشور وجود ندارد و به صورت مستقل اعتبار هر نشانی را می‌آزماید.
 
نشانی ثبت شده در پایگاه G-NAF شامل تقسیمات کشوری، نام محله، نام معبر (خیابان/کوچه/بن بست …) پلاک و مختصات ملک (یا همان ژئوکد) برای نشانی است که هیچگونه اطلاعات شخصی مانند نام افراد را شامل نمی‌گردد.
 
پایگاه G-NAF دارای مزایای بسیاری است که از جمله آنها می‌توان به برخی موارد زیر اشاره نمود:
 
افزایش کارایی
 
جستجوی نشانی می‌تواند به راحتی و به  طور موثر انجام شود.
امکان بهتر برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تر به واسطه نمایش تحلیل مکانی داده‌ها از طریق اتصال یک نقشه دارای طول و عرض جغرافیایی دقیق به هر نشانی فراهم می‌گردد.
 
افزایش دقت:
 
جستجوی نشانی می‌تواند با دقت بیشتر و اشتباهات کمتری انجام شود.
سازمان‌ها اطمینان بیشتری به وجود، ساختار و محل نشانی برای بهبود محصول و ارائه خدمات خواهند داشت.
قابلیت اطمینان و دقت بالاتری در خروجی‌های تجزیه و تحلیل جغرافیایی برای کمک به فرآیند تصمیم‌گیری فراهم می‌گردد‌.
اطلاعات جامع مربوط به نشانی‌های مستعار و غیرموجود با افزایش قدرت تطبیق نشانی‌ها فراهم می‌گردد.
 
داده‌های قابل اطمینان:
 
داده‌های G-NAF از یک استاندارد ملی نشانی برای تولید نشانی‌ها تبعیت می‌نماید.
داده‌های موجود در پایگاه داده به منظور کسب اطمینان از اینکه همیشه بهترین و بروزترین داده‌های موجود باشد، طی بازه‌های زمانی مشخص به هنگام‌سازی می‌گردند.
به واسطه ایجاد و راه‌اندازی پایگاه ملی G-NAF امکان تعیین موقعیت دقیق نشانی‌های فیزیکی حاصل خواهد شد که از مزایای بالقوه آن برای دولت، بخش خصوصی و جامعه میتوان به مواردی نظیر بهبود تجارت، جلوگیری از جرم و جنایت، پاسخ‌های اورژانسی، ناوبری و ارتقای سیاست‌گذاری اشاه کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.