بازار سرمایه

October 17, 2016
10:50 دوشنبه، 26ام مهرماه 1395
کد خبر: 80580

رایتل و ایرانسل در راه بورس

مدیر پذیرش بورس تهران از عرضه سهام ایرانسل تا پایان امسال و مذاکرات مدیران رایتل برای ورود به بورس خبرداد.
قرار است آبان‌ماه امسال مدیران‌ام تی ان آفریقای جنوبی به‌عنوان سهامدار ایرانسل برای مذاکره سه‌جانبه وارد تهران شوند.
نزدیک به چند سال است که بنیاد مستضعفان تلاش می‌کند سهام ایرانسل را وارد بورس تهران کند اما به توافق نرسیدن بر سر میزان عرضه سهام با شرکت‌ام تی ان آفریقای جنوبی به‌عنوان یکی دیگر از سهامداران ایرانسل مانع از ورود این شرکت به بورس تهران شده است.
 
هم‌اکنون بنیاد مستضعفان و ‌ام‌تی‌ان آفریقای جنوبی سهامداران شرکت ایرانسل هستند. درصورت عرضه سهام توسط هریک از این دوشرکت ترکیب سهامداری ایرانسل به‌گونه‌ای تغییر خواهد کرد که ممکن است در مدیریت این شرکت تغییراتی ایجاد کند، این موضوع همان عاملی بوده است که منجر شد هیچ‌یک از 2سهامدار حاضر به فروش سهامشان از طریق بورس نباشند و ماجرای ورود ایرانسل به بورس چندین سال معطل بماند.
 
اما با گذشت این سال‌ها مقامات بورس تهران اکنون فرمولی دارند که می‌تواند گره کار ایرانسل را باز کند. قرار است در نشستی سه‌جانبه که میان بنیاد مستضعفان،‌ ام‌تی‌ان و بورس تهران برگزار می‌شود مقامات بورس تهران فرمول‌های مختلفی برای عرضه سهام ایرانسل در بورس ارائه کنند که یکی از آنها عرضه همزمان سهام ایرانسل در بورس تهران و بورس ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی است.
 
بورس آفریقای جنوبی هم‌اکنون با ارزشی معادل 1000میلیارد دلار در رده بزرگ‌ترین بورس‌های دنیا قرار دارد و در یک سال گذشته میلادی با 26درصد رشد بیشترین میزان رشد را در میان بورس‌های معتبر دنیا داشته است. از این نظر عرضه همزمان سهام ایرانسل در بورس تهران و آفریقای جنوبی بر ارزش سهام ایرانسل اضافه خواهد کرد و این شرکت را بین‌المللی می‌کند.بورس ژوهانسبورگ در طول چند سال گذشته توانسته است توجه سرمایه‌گذاران دنیا را به‌خود جلب کند.
 
راهکار‌های عرضه سهام ایرانسل
در همین رابطه اسماعیل درگاهی مدیر پذیرش بورس تهران در گفت‌وگو با همشهری از وجود فرمول‌های مختلف برای ورود ایرانسل به بورس خبر داد و اعلام کرد:بنیاد مستضعفان برنامه‌های زیادی برای ورود شرکت‌های زیر‌مجموعه‌اش به بورس دارد و در همین رابطه تلاش می‌کند ایرانسل را تا پایان سال وارد بورس کند.
 
او تأکید کرد: بنیاد مستضعفان راغب است سهام ایرانسل وارد بورس شود اما با توجه به اینکه شرکت‌ام تی ان آفریقای جنوبی هم در ترکیب سهامداری حضور دارد باید دراین باره توافق‌هایی انجام شود.او افزود: مذاکرات اولیه از سوی بنیاد مستضعفان انجام شده و قرار است با برگزاری یک جلسه سه‌جانبه که بورس تهران هم در آن شرکت خواهد کرد فرمول نهایی برای نحوه ورود ایران به بورس تعیین شود.
 
درگاهی درباره زمان برگزاری این نشست سه‌جانبه گفت: به‌احتمال زیاد این نشست آبان‌ماه امسال در تهران برگزار خواهد شد.
او در پاسخ به این پرسش که سهام ایرانسل چه زمانی در بورس عرضه می‌شود، گفت: درصورت انجام توافق‌های نهایی سهام ایرانسل تا پایان امسال در بورس تهران عرضه خواهد شد ضمن اینکه برنامه بنیاد مستضعفان این است که سهام ایرانسل امسال در بورس عرضه شود.
 
پیشنهاد عرضه همزمان در بورس آفریقای جنوبی
مدیر پذیرش بورس تهران درباره یکی از پیشنهاد‌هایی که قرار است به سهامدار آفریقای جنوبی اعلام شود، گفت:با توجه به اهداف بلندمدت بازارسرمایه یکی از پیشنهاد‌های ما فهرست شدن همزمان شرکت ایرانسل در بورس تهران و بورس آفریقای جنوبی است، این کار مزایای زیادی هم برای بازار سهام ایران و هم برای سهامدار آفریقایی دارد.
 
او افزود: طبیعتا ‌ام‌تی‌ان به عنو ان یک شرکت بین‌المللی از ورود یکی از شرکت‌های بین‌المللی‌اش به بورس استقبال می‌کندچراکه بورس شرکت‌ها را تحت نظارت عمومی (under watch) قرار می‌دهد و این موضوع وجهه بین‌المللی شرکت را به‌شدت افزایش می‌دهد.
 
او با بیان اینکه با ورود ایرانسل به بورس شفافیت این شرکت بیشتر می‌شود، تأکید کرد: طبیعتا به توافق رسیدن با ‌ام‌تی‌ان آفریقای جنوبی با بنیاد مستضعفان بستگی به این دارد که ما چه فرمولی به آنها بدهیم و چگونه مزایای ورود به بورس تهران را برای آنها تشریح کنیم اما ما فرمول‌هایی داریم که مسیر ورود ایرانسل به بورس را هموار می‌کند.
 
او اشاره‌ای به جزئیات فرمول‌های دیگر نکرد اما در عین حال تأکید کرد: آبان‌ماه امسال شاهد خبر‌های خوبی در مورد سهام ایرانسل خواهیم بود.
 
رایتل هم وارد بورس می‌شود
مدیر پذیرش بورس تهران از انجام مذاکرات جدی مقامات شرکت رایتل، اپراتور سوم تلفن همراه ایران با بورس خبر داد و گفت: مدیران شرکت رایتل تاکنون صحبت‌های جدی با بورس تهران برای ورود به بورس انجام داده‌اند و قرار است به‌زودی درخواست‌شان را به بورس تهران ارائه کنند. او درباره پذیرش شرکت‌های دیگر و برنامه عرضه ابزار‌های مالی جدید گفت: شرکت شاتل نیز قرار است به‌زودی برای تأمین مالی بخشی از منابع مالی مورد نیازش از طریق بورس تهران صکوک منتشر کند. درگاهی همچنین از عرضه سهام شرکت آسان پرداخت و تجارت الکترونیک فردا متعلق به بانک آینده به‌زودی در بورس تهران خبر داد و گفت: این دو شرکت درخواست پذیرششان را به بورس تهران ارائه کرده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.