بازی

فناوری اطلاعات

November 13, 2016
15:42 یکشنبه، 23ام آبانماه 1395
کد خبر: 81133

«کلش آو کلنز» 6 میلیون کاربر ایرانی دارد

۶ میلیون نفر کاربران ایرانی بازی «کلش آو کلنز» در سال گذشته، ۱۳۲ میلیارد تومان برای این بازی خرج کرده اند که به طور متوسط هر فرد رقمی معادل ۷۵ هزار تومان برای این بازی جذاب هزینه کرده است.
 
«کلش آو کلنز» بازی رایج و محبوب این روزهای جهان و جامعه ایران، موضوع بررسی علمی مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال (دایرک) بنیاد ملی بازی های رایانه ای قرار گرفته است. یک بازی با «هیجان و نوآوری» بالا در سبک «استراتژی» و با زمینۀ کنش متقابل در بستری از جنگ و دفاع، ساخته شرکت فنلالندیِ «سوپرسل» که بخشی از جوانان و به خصوص دانش آموزان ایرانی را سخت به خود مشغول کرده است. براساس گزارش جامع منتشرشده توسط «دایرک» می توان درباره زوایای مختلف اجتماعی-فرهنگیِ یک «پدیده» تازه دنیای فناوری نوین لذت آور بازی دیجیتالی در زمینه جامعه ایران بیشتر اندیشید. مطالعه دایرک نوعی تحلیل توصیفی با رویکرد مصرف و نگاه مخاطب شناسانه و با تکیه بر روش شناخته شده، معمول و قابل اتکای «پیمایش» است.
 
گزارش فوق، شمای کاملی از مختصات «مصرف ایرانی» این بازی را در گوشه و کنار جامعه نمایان می کند. بزرگ ترین اعداد این گزارش که در نگاه نخست به چشم می آیند، تعداد 6 میلیون نفری بازیکنان آن (معادل 7 درصد کل جمعیت ایران) و البته هزینه 132 میلیارد تومانی پرداخت شده برای آن توسط همین بازیکنان است که به طور متوسط هر فرد رقمی معادل 75 هزار تومان برای این بازی هزینه کرده است. تراکم جغرافیای بازیکنان در پهنای کشور هم به ترتیب در استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و البرز بوده است که اگر مرکزیت استانی را در نظر گیریم با شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و کرج روبه رو هستیم. علاوه بر هزینه صورت گرفته، هر فرد به طور متوسط یک ماه بیشتر از یک سال از زندگی اش را صرف انجام این بازی کرده است که نیمی از بازیکنان، این وقت را در زمانی از غروب آفتاب تا نیمه شب در شبانه روز به این بازی اختصاص داده اند.
 
گزارش در گام نخست، آمار مولفه های اولیۀ بازیکنان را ارایه می دهد. آماری که نشان می دهد مردان مجرد ایرانی، 73 درصد حجم بازیکنان این بازی را شامل می شوند و 40 درصد کل بازیکنان از دانش آموزان کشور هستند و سن 60 درصد این بازیکنان، بین 15 تا 25 سال است و میزان تحصیلات 44 درصدشان، زیر دیپلم است که به نحوی مؤید آمار دانش آموزان مصرف کنندۀ این بازی است.
 
نکته جالب در این میان این است که 81 درصد بازیکنان از طریق معرفی دوستان و آشنایان خود جذب این بازی شده اند که این مساله، نمایانگر اهمیت وجوه غیررسمی در ارتباطات روزمره است که در مقایسه با بخش رسمی جامعه، بر اجتماع پیوسته نوجونان و جوانان تاکید می کند.
 
سهم اینترنت در دو مقوله «دانلود» و «پرداخت الکترونیکی» در این بازی به ترتیب 67 و 56 درصد از جامعه بازیکنان بوده است و با توجه به پلات فرم موبایلی این بازی، 87 درصد بازیکنان از طریق سیستم عامل آندرویید به دنیای پرهیجان این بازی فراگیر وارد شده اند. اعتیاد به بازی های رایانه ای، مقوله ای مهم در مطالعات این حوزه است که در بازی مذکور، 63 درصد از مخاطبان به طور کامل انجام بازی از روی عادت مداوم را ابراز کرده اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.