سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

November 13, 2016
16:42 یکشنبه، 23ام آبانماه 1395
کد خبر: 81138

کسپرسکی مایکروسافت را متهم به کارشکنی به نفع ویندوز دیفندر کرد

کسپرسکی مایکروسافت را به دلیل تسلط روی سیستم عامل ویندوز به سوءاستفاده برای اشاعه‌ی کاربرد راهکار امنیتی این کمپانی متهم کرد.
 
کسپرسکی مایکروسافت را به دلیل آنچه که سوءاستفاده از جایگاه خود برای کنترل ویندوز خوانده به رقابت ناعادلانه با کمپانی‌های فعال در زمینه‌ی توسعه‌ی آنتی‌ویروس و اشاعه‌ی استفاده از Windows Defender متهم کرده است.
 
یوجین کسپرسکی در این خصوص می‌گوید:
 
ما فکر می‌کنیم که مایکروسافت از موقعیت خود در بازار سیستم‌عامل برای ایجاد برتری‌های رقابتی به منظور افزایش استفاده از راهکار امنیتی خود استفاده می‌کند. این کمپانی همچنین موانعی در سر راه کمپانی‌های مستقل قرار می‌دهد تا از این طریق جلوی حضور محصولات توسعه یافته توسط توسعه‌دهندگان مستقل را در بازار بگیرد.
کسپرسکی با در دست داشتن چندین سند و مدرک شکایت خود را در نهادهای بررسی آنتی‌تراست در اتحادیه‌ی اروپا، روسیه و سایر کشورها با ادعای در پیش گرفتن استراتژی‌های غیررقابتی ثبت کرده است.
 
بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط کسپرسکی، با به‌روزرسانی سیستم‌عامل ویندوز به ویندوز ۱۰، مایکروسافت به‌صورت خودکار تمام نرم‌افزار‌های امنیتی غیرسازگار با ویندوز جدید را غیرفعال کرده و به‌صورت خودکار ویندوز دیفندر را نصب می‌کند. مایکروسافت به‌طور حتم این سیاست را در پی محافظت از سیستم کاربران به دلیل نبود یک نرم‌افزار امنیتی کارآمد روی ویندوز اعلام می‌کند.
 
کسپرسکی همچنین مدعی است که پیش از انتشار نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰، مایکروسافت تنها مهلتی هفت‌روزه برای سازگاری نرم‌افزار‌ توسعه‌دهندگان مستقل در نظر گرفت، به‌طوری‌که این توسعه‌دهندگان تنها هفت روز مانده به انتشار نسخه‌ی نهایی فرصت داشتند تا نرم‌افزار خود را با ویندوز ۱۰ سازگار کنند.
 
با وجود این آنتی‌ویروس‌ها در زمان اندک اقدام به سازگاری نسخه‌ی خود با ویندوز ۱۰ کردند؛ بااین‌حال باز هم مایکروسافت پیشنهاد استفاده از ویندوز دیفندر را به کاربران ارائه می‌کند که به قیمت غیرفعال شدن آنتی‌ویروس نصب‌شده روی سیستم است.
 
کسپرسکی همچنین فرآیند آگاه شدن از اتمام گواهی استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی در ویندوز ۱۰ را بسیار سخت‌تر عنوان کرده است؛ به‌طوری‌که کاربران به‌راحتی قادر به کسب اطلاع از زمان باطل شدن گواهی نرم‌افزار امنیتی خود نبوده و ازاین‌رو ویندوز با اتمام گواهی اقدام به غیرفعال کردن نرم‌افزار موردنظر و فعال کردن ویندوز دیفندر می‌کند.
 
در پایان سال ۲۰۱۵ مایکروسافت ۱۶ درصد از بازار آنتی‌ویروس را در اختیار داشت. پس از مایکروسافت دو کمپانی Avast و Malwarebytes به ترتیب با در اختیار داشتن ۱۵ و ۱۱.۶ درصد قرار دارند. این اطلاعات برگرفته از آمارهای ارائه‌شده توسط OPSWAT است که بر اساس آن سهم کسپرسکی نیز ۴ درصد در نظر گرفته شده است.
 
کسپرسکی در پی آن است که با استفاده از قدرت نهادهای آنتی‌تراست، مایکروسافت را وادار کند تا نسخه‌های جدید سیستم عامل یا به‌روزرسانی‌های جدید را بسیار جلوتر از زمان انتشار رسمی در اختیار توسعه‌دهندگان مستقل قرار دهد تا از این طریق توسعه‌دهندگان بتوانند نرم‌افزار خود را با تغییرات جدید سازگار کنند.
 
همچنین کسپرسکی در تلاش است تا به مایکروسافت بقبولاند که در زمان ارتقا سیستم عامل به ویندوز ۱۰، کاربران را در مورد ناسازگاری نرم‌افزار‌ها مطلع کرده و از آن‌ها بخواهد تا نسخه‌ی سازگار با ویندوز ۱۰ را روی سیستم عامل نصب کنند؛ نه اینکه ویندوز ۱۰ به‌صورت خودکار به سراغ نصب ویندوز دیفندر برود. همچنین باید به درخواست این کمپانی برای تغییر روند فعال شدن ویندوز دیفندر اشاره کرد. کسپرسکی درصدد است تا مایکروسافت در زمان نیاز به فعال کردن ویندوز دیفندر، این موضوع را از طریق نمایش یک پیام کاملا روشن، از کاربر مورد سؤال قرار داده و کسب اجازه کند.
 
ویندوز دیفندر در مقایسه با سایر آنتی‌ویروس‌های موجود در بازار امکانات بسیار محدودی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مایکروسافت در واکنش به اظهارنظر مدیرعامل کسپرسکی از دریافت نشدن اخطار یا نامه‌ای رسمی خبر داده است. مایکروسافت در پاسخ اقدامات خود در قبال نرم‌افزارهای امنیتی توسعه یافته توسط سایر کمپانی‌ها را ناکافی خوانده است و اعلام کرده که این نرم‌افزار‌ها به منظور کسب درآمد از کاربران هستند و در حالت پیش‌فرض کاربران در برابر تهدیدات امنیتی آسیب‌پذیر باقی می‌مانند.
 
نظر شما در این خصوص چیست؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.