اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 16, 2016
17:08 چهارشنبه، 26ام آبانماه 1395
کد خبر: 81177

مدیرعامل آسیاتک عنوان کرد: طرح ریزی های اولیه برای شبکه بیسیم ثابت / کیفیت و قیمت اینترنت برای مردم مهم است

مدیر عامل آسیاتک با بیان اینکه اکنون طرح ریزی اولیه برای ایجاد شبکه بیسیم ثابت، با حمایت وزارت ارتباطات در حال انجام است افزود: این حمایت در انتقال تکنولوژی و هم در مذاکره با کشورهایی که صاحب تکنیک هستند، انجام شد.
 
یوسفی زاده در گفتگوی اختصاصی با تماس نیوز، گفت: آسیا تک جزء یازده شرکتی بود که سال 82 پروانه PAP دریافت کرد و درحوزه خدمات دسترسی از طریق بستر سیم مسی تا پایان 92سال، ( پایان 10 سال پروانه اش)، خدمات ارایه می کرد،  که این  خدمات  با تکنولوژی ADSL، TOPLUS ADSL ارایه می شد.
 
وی با اشاره به این که اولین سرویس دهی در سال 84 انجام شده است، ادامه داد: همچنین آسیاتک به جهت نوع پروانه PAP در کل کشور، شبکه توزیع را از طریق PAP در اختیار داشت و در واقع از طریق شبکه سرویس دهی به واسطه پروانه هایISP و ISTP که در 31 استان گرفته بود، ارائه خدمت می کرد.
 
 بازنگری استراتژی شرکت  با کامل شدن پروانه FCP
 
یوسفی زاده اظهارکرد: با آمدن و کامل شدن پروانه FCP و برداشتن محدودیت تکنولوژی استراتژی را که برای آینده شرکت داشتیم،  با مفاد پروانه FCP بازنگری کردیم. در پروانه FCP محدودیت تکنولوژی برداشته شده بود و ما می توانستیم با استفاده از بسترهای نو،‌ سرویس های جدیدی را به مردم ارائه دهیم.
 
او ادامه داد: از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ما خواسته  شده بود که شبکه ایجاد کنیم و همه نوع خدمات سرویس دهی ثابت را هم زمان با ارائه خدمتی که شرکت مخابرات می  داد داشته باشیم، مثل خدمات دسترسی بی سیم، وای فای عمومی،‌Fix wireless accses،‌ تلفن ثابت مبتنی بر شبکه IP، انتقال محتواها برای شبکه های VOD و IPTV و در نهایت شبکه سازی در حوزه شبکه بی سیم با تکنولوژی NTE  و شبکه سازی با تکنولوژی فیبر، طبق پروانه ای که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ما داده است.
 
یوسفی زاده با اشاره به بازنگری و شناسایی اهداف حوزه های کوتاه مدت و بلند مدت  در آسیاتک گفت: حوزه های کوتاه مدت زود بازده و در دسترس تر است؛ مثل ایجاد شبکه تلفنی بر بستر IP، شبکه وای فای در مراکز عمومی و همچنین شبکه دسترسی ثابت به صورت اشتراکی یا اختصاصی برای کسانی که می خواهند پهنای باند بیشتری داشته باشند که در سطح کشور برنامه ریزی و شبکه سازی اش با کمک شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت های مخابرات استانی در حال انجام است و به بهره برداری نزدیک می شود
 
طرح ریزی و بهره برداری  از FTTC  در دستور کار
 
او به برنامه های بلند مدت آسیا تک اشاره کرد و گفت: ایجاد شبکه های بیسیم ثابت یکی از الزاماتش این بود که بتوانیم فرکانس اختصاصی اش را از وزارتخانه و رگولاتوری بگیریم که  خوشبختانه مزایده اش برگزار و آسیاتک برنده فرکانس شد.
 
یوسفی زاده با بیان اینکه اکنون طرح ریزی اولیه برای ایجاد شبکه در حال انجام و حمایت وزارتخانه در این حوزه قابل تقدیر است، افزود: این حمایت هم در انتقال تکنولوژی و  هم در مذاکره با کشورهایی که صاحب تکنیک هستند، انجام شد.
 
مدیر عامل آسیاتک گفت: در بخش شبکه زمینی و فیبرنوری 5 شرکت هستیم  با هم همکاری می کنیم که از جمله پارس آنلاین، شاتل ،های وب، پیشگامان و آسیاتک است.
 
یوسفی زاده اضافه کرد: از جمله فعالیت های آسیاتک، مذاکره با شهرداری،  درخواست انتقال از مخابرات استانی ( در شرایطی که آنها برای انجام این کار همراه شوند) و در نهایت آن  قسمت از پروانه که وظیفه و ایجاد شبکه فیبرنوری است  و الحمد ا…. در مصوبات اخیر سازمان تنظیم مقررات، اجازه بهره برداری FTTC هم به ما داده  شده که در حال طرح ریزی هستیم تا به اجرا و بهره بردرای می رسد.
 
حدود 900 هزار مشترک اینترنت پرسرعت داریم
 
وی در  پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت آسیاتک نسبت به  سایر رقبا  گفت: از نظر تعداد مشترکین(حدود 900 هزار مشترک اینترنت پرسرعت داریم) داریم و از نظر پوشش، بعد از مخابرات،  پهن ترین شبکه DSL را در سطح کشور را بین شرکت های خصوصی داریم.
 
 یوسفی زاده ادامه داد: بین یازده  شرکتی که پروانه  داشته اند و اکنون به 14 پروانه رسیده  بیشترین مرکز مخابراتی روشن را  داریم.
 
او با اشاره به اینکه باید فکر کنیم؛‌ ببینیم چه چیزی می تواند برای مردم جذاب باشد  تا مردم آسیاتک را انتخاب کنند افزود: آنچه در ذهن های  مردم نسبت به اینترنت وجود دارد، بحث کیفیت است و پس از آن قیمت تجاری مهم به نظر می رسد.
 
وظایفمان را اجرا می کنیم/ بحران ها را مدیریت
 
یوسفی زاده با بیان اینکه یک سری از عوامل برای ارائه خدمت مهم است که قبل و بعد از ما  وجود دارد، ادامه داد:  در مجموع ما سعی کرده ایم آنچه در دست ما است را درست اجرا کنیم و آنچه در دست ما نیست را درست مدیریت و تعامل کنیم چه زیرساخت و چه مخابرات تا بتوانیم سرویسی مناسب تری  را ارائه دهیم.
 
وی در خصوص تعامل با دولت در حوزه ICT گفت: ما حدود تعریف شده ای داریم که سعی می کنیم به جا آنچه که وظیفه ما در ارتباط با وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم به عنوان نهاد ناظر بالادستی است را ، انجام دهیم که لازم است با افزایش تعداد مشترک، تعداد ارتباط با نهادهای  بالادستی نیز،  بیشترشود.
 
وی با بیان اینکه لازم است تمام ذی نفعان برای عملی شدن تغییرات، تلاش لازم را داشته باشند؛ افزود: به عنوان مثال سرشماری کشوری امسال اینترنتی انجام می شود درست است که آن متولی اصلی آن شرکت زیرساخت است ولی ما که شرکت دسترسی و انتقال هستیم  نیز تاثیرگذاریم باید بتوانیم مردم را ترغیب کنیم و سرویس های خاصی ارائه دهیم.
 
وی ادامه داد: واقعیت آن است که در سازمان تنظیم مقررات در سیاستگزاری ها و در بررسی تکنولوژی های جدیدی که وارد می شود همچنین در چگونگی نظارت و قانونگذاری، از دیدگاه های بخش خصوصی استفاده می کنند.
 
یوسفی زاده در خصوص امنیت شبکه آسیاتک گفت: شبکه ما دو بخشی است بخش اول شبکه سرویس دهی اینترنت  است و بخش دیگر شبکه ای است که به عنوان دیتا سنتر اختصاصی برای محتواهای پرترافیک،  تعدادی سرور و چند هزار سایت را نگه داری می کند.
 
حدود 120 گیگ ترافیک را به شرکت ارتباطات زیرساخت و به سویچ های IXP تحویل می دهیم
 
وی در گفتگو با تماس نیوز، ادامه داد: حدود 120 گیگ ترافیک را به شرکت ارتباطات زیرساخت و به سویچ های IXP تحویل می دهیم؛ حدود 500 سرور این کار را انجام می دهند که اکنون در حال تغییر هستیم.
 
یوسفی زاده با بیان اینکه دیتا سنتر این شرکت آماده است؛ افزود:‌ در حال نصب تجهیزات  هستیم تا به زیربار رود و این سرورها به 1500 برسد. همچنین طراحی دیتا سنترهای ما اختصاصی است و  برای محتواهای با ترافیک بالا است.
 
 مدیرعامل آسیاتک در خصوص امنیت شبکه این شرکت گفت: در بخشی که اینترنت را تحویل مردم می دهیم به خاطر حجم زیاد و نوع سرویس ها مراقبت های کلان روی پهنای باند انجام می شود که در تمام اپراتورهای دنیا، این موضوع مطرح است، اما مراقبت های جزء را خود مشترکین انجام می دهند ولی دیتا سنتر، تجهیزات خاصی  را برای مراقبت از حملات و نفوذ  در خود جای داده است.
 
او ادامه داد: ما اعتقاد زیادی داریم که تا جایی که می شود از تجهیزات بومی استفاده کنیم از نظر سخت افزاری در ایران،  تجهیزات فنی که این خدمات را مشتریان بدهد و داخلی باشد را نداریم، اما اصل، دانش سیستمی است که وجود دارد و با اصلی ترین نرم افزارآسیاتک، بیلینگ ما،‌ شارژ مشترکین،  OSS، BSS و ERP در داخل سازمان،‌ تماماً از شرکت های بومی و دانش داخلی است.
 
 یوسفی زاده اظهارکرد: ممکن است مشکلاتی هم با آنها داشته باشیم اما سعی کرده ایم از دانش داخلی استفاده کنیم، هم مدل ها بومی شده است و هم از نظر گرایش مالی و اقتصادی چیزی است که در داخل ایران پیش می رود.
 
 مردم درک کنند شبکه ملی اطلاعات آورده جدید است نه محدودیت
 
وی در خصوص افتتاح فاز اول شبکه ملی اطلاعات و تاثیرات آن در فعالیت آسیاتک گفت: از خیلی قبل تر درگیر انتقال محتواها به داخل کشور بودیم و هر روز این تغییر کیفیت، کمتر شدن وابستگی به مراکز داده خارجی و مزایای آن را  بیشتر تجربه کردیم،  اما از وقتی که شبکه ملی اطلاعات رونمایی شد آن قسمت آن حایز اهمیت است که مردم این را درک کنند، این یک آورده جدید است، محدودیت جدید نیست.
 
او ادامه داد: قبلاً داده های ما یک بار به خارج از کشور می رفت و بعد به سروری که سایت ایرانی روی آن است؛ بازگشت داده می شد. ارز از کشور خارج می شد، شبکه انتقال ما را اشغال می کرد، حالا به این مسیر اتفاق های فنی که خارج از تصمیم باشد هم اضافه می شد که کار را با دشواری هایی مواجه می کرد.
 
یوسفی زاده خاطرنشان کرد: اکنون با برخورداری از شبکه ملی اطلاعات، هم دسترسی مردم به نیازهای روزمره و اطلاعات فارسی امن تر و کوتاه تر شده  است و هم اطلاعات  با کیفیت تر و با ضریب دسترسی بالاتر باقی می ماندکه این نکته  بسیار حائز اهمیت است.
 
گسترش شبکه ملی اطلاعات و سرویس دهی به مشتریان  در مسیر تازه
 
او ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات آورده ای برای مردم است که هر روز استفاده شان از شبکه ها و فضاهای مجازی بیشتر می شود ؛ انشاء ا… در فازهای بعدی تعمیق  این اتفاق تجربه می شود،  پروژه های بزرگتری بازمی شود و در نهایت شبکه ثابت، تعاریف اصلی خودش را برای سرویس دهی به مشتریان پیدا می کند.
 
یوسفی زاده ادامه داد: با آمدن تکنولوژی های نو مثل4G، 3G و LTE ، بسترهای زمینی و FIX به دلیل محدویت هایی که دارند و زمانی که برای فعال سازی لازم دارند، ممکن است ؛کمتر بازار داشته باشند و کمتر مردم  و مشتریان ترغیب شوند به سراغش بروندکه این یک تهدید برای شبکه های ثابت است.
 
 بازارشبکه های ثابت را زنده نگه داریم
 
وی تصریح کرد:‌ در دنیای امروز شبکه های ثابت به سمتی می روند که محتواهای فیلم و ویدیو در روی این شبکه ها کارآمدی بیشتری دارد و برای مردم قابلیت دسترسی و نیاز به دسترسی بیشتر تعریف می شود. فرقی بین شبکه بیسیم و با سیم ADSL وجود دارد در سرویس انتهایی ADSL از نقطه مرکز تا نقطه مشترک یک مسیر اختصاصی دارد،  در حالی که در شبکه های موبایل سرویس انتهایی  از بی تی اس تا دستگاه گیرنده مشترک است. با توجه به تعداد مشتری این اتفاق ضریب اشتراک می خورد و ممکن است با زیاد شدن مشترکین از کیفیت سرویس هایش کاسته شود، به هر حال سرویس های بی سیم به جهت تجهیزات و فرکانس سرویس های گران تری هستند.
 
یوسفی زاده تصریح کرد: این دو عامل کفایت می کند که سرویس هایی مثل محتواهای دانلودی و ویدیو و استفاده از شبکه های پرترافیک به سمت بازار فیکس بیاید، این بازار زنده بماند و از بین نرود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.