سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 22, 2016
17:24 سه شنبه، 2ام آذرماه 1395
کد خبر: 81270

ساخت ابرخازنی که شارژ موبایل را یک هفته نگه می دارد

محققان به تازگی از روشی رونمایی کرده اند که قابلیت شارژ وسایل مختلف از گوشی موبایل تا خودروی الکتریکی را دارد. قدرت این شارژ به حدی است که می توان به مدت یک هفته از آن استفاده کرد.
گروهی از دانشمندان «دانشگاه مرکزی فلوریدا» (UCF) اعلام کرده اند یک ابرخازن انعطاف پذیر با ظرفیت خارق العاده ساخته اند که می تواند انرژی بیشتری ذخیره کند. همچنین این ابرخازن قابلیت ۳۰ هزار مرتبه شارژ بدون کاهش کیفیت را دارد.
 
2282372.jpg
نیتین چودری یکی از محققان پست دکتری که تحقیقات زیادی در ژورنال ACS Nano انجام داده در این باره می گوید: اگر ابرخازن ها جایگزین باتری شوند می توان تلفن همراه را طی چند ثانیه شارژ و به مدت یک هفته از آن استفاده کرد.
 
در هرحال به نظر می رسد روش نوینی که مرکز دانش های نانو در دانشگاه مرکزی فلوریدا به کار گرفته موبایل ها و دستگاه های الکتریکی را دگرگون خواهد کرد.
 
به عبارت دیگر محققان از مواد نانو برای بهبود ابرخازن ها استفاده می کنند و این امر عمر باتری را در دستگاه های الکتریکی می افزاید یا در نهایت به جایگزینی برای باتری ها تبدیل می شود.
 
محققان متوجه شده اند ابرخازن هایی که بتوانند به اندازه باتری های لیتیوم-یونی انرژی در خود حفظ کنند، ابعاد بسیار بزرگتر خواهند داشت. بنابراین گروه محققان UCF آزمایشات خود را با استفاده از مواد دوبعدی انجام دادند که به تازگی کشف شده بود. قطر این مواد فقط چند اتم است.
 
محققان دیگری نیز فرمول های مختلفی با گرافن و مواد دوبعدی دیگر آزمایش کردند اما به موفقیت زیادی دست نیافتند.
 
یئون وونگ اریک جان یکی از استادیاران مرکز دانش نانو در UCF می گوید: ما یک ترکیب شیمیایی ساده خلق کردیم که براساس آن می توانیم مواد موجود را با مواد دو بعدی مخلوط کنیم.
 
درهمین راستا گروه تحقیقاتی جونگ ابرخازن هایی از میلیون ها سیم نازک با روکشی از مواد دوبعدی ساختند. همچنین یک هسته رسانا انتقال الکترون را برای شارژ کردن  ابزار مورد نظر تسهیل می کند. 
 
روکش یکنواخت از مواد دوبعدی انرژی  زیاد و قدرت عمیقی ایجاد می کند. به گفته جونگ البته دانشمندان به پتانسیل قابل توجه مواد دوبعدی درحوزه ذخیره سازی آگاه بودند اما تا زمانی که UCF فرایند یکپارچه سازی این موارد را ارائه کرد،  هیچ راهی برای عملی سازی این پتانسیل وجود نداشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.