اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 23, 2016
8:45 چهارشنبه، 3ام آذرماه 1395
کد خبر: 81292

SpaceX اینترنت یک گیگابیت به مردم دنیا می‌دهد

شرکت اسپیس‌ایکس از موسسه FCC درخواست مجوز برپایی ۴۴۲۵ ماهواره اینترنتی در فضای خصوصی کرده است. اینترنت ارایه شده توسط این ماهواره‌ها یک گیگابیت بر ثانیه بوده و در سراسر جهان در دسترس قرار خواهند گرفت.
 
اهمیت این خبر زمانی مشخص می شود که بدانیم این تعداد ماهواره حدودا سه برابر کل ماهواره‌هایی است که در مدار زمین و آسمان بالای سر ما فعال هستند. ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ از این پروژه رونمایی کرد و درباره‌اش سخنرانی مفصلی داشت. ماسک در آن زمان گفت هزینه‌ای ۱۰ میلیارد دلاری برای اجرای این ایده کنار گذاشته‌اند. یکی از اولین سرمایه‌گذاران این پروژه نیز شرکت گوگل با پرداخت یک میلیارد دلار بود.
 
ماهواره‌های اینترنتی اسپیس‌ایکس بسیار بزر‌گ‌تر از ماهواره CubeSats با وزن ۸۵ پوند هستند و طول عمر آن‌ها ۵ الی ۷ سال خواهد بود. این ماهواره‌ها در فاصله‌ای ۷۱۴ تا ۸۲۳ مایلی از زمین استقرار یافته که فاصله‌ای بسیار بیشتر از ماهواره‌های معمول دارند. ماهواره‌های اینترنتی فعال در مدار زمین فاصله‌ای ۲۶۸ مایلی با سطح زمین دارند. اسپیس‌ایکس به طور خاص می‌خواهد از فضای خصوصی و بکر استفاده نشده جو زمین برای مدار گردشی ماهواره‌های خود استفاده کند.
 
به گفته موسسه FCC این پروژه در دو مرحله به اجرا درمی‌آید. در مرحله اول، حدود ۸۰۰ ماهواره اینترنتی برای کشور ایالات متحده برپا خواهد شد و در مرحله دوم ماهواره‌های باقیمانده و جمعا ۴۴۲۵ ماهواره سراسر جهان را تحت پوشش اینترنت یک گیگابیت قرار می‌دهند. این ماهواره‌ها به مدت ۵ سال می‌توانند به کاربران سراسر جهان خدمات اینترنتی بدهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.