بازی

فناوری اطلاعات

December 6, 2016
19:53 سه شنبه، 16ام آذرماه 1395
کد خبر: 81470

ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران کلید خورد

دبیر ششمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران با اشاره به تغییر زمان برگزاری ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران نسبت به دوره‌های گذشته از تابستان به زمستان، آن را جشنواره‌ای ملی دانست که آثار بازی‌سازان از تمامی شهرستان‌های کشور را می‌پذیرد.
 
نخستین کنفرانس خبری ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران امروز در محل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد و متین ایزدی -دبیر جشنواره- و هادی اسکندری -دبیر بخش فرهنگی جشنواره- به ارائه جزییاتی درباره این دوره از جشنواره پرداختند.
 
دبیر ششمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران از تغییر زمان برگزاری این همایش بزرگ بازی‌های رایانه‌ای سخن گفت و تشریح کرد: مهمترین تغییری که در جشنواره ششم شاهد آن هستیم تغییر زمان برگزاری جشنواره است. تاکنون در تمامی ادوار، جشنواره حال و هوایی تابستانی داشته، اما امسال، اختتامیه ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران قرار است پنجم اسفند ماه برگزار شود.
 
فرصتی برای گردآوری آثار و عرضه بازی‌ها به بازار
 
ایزدی با اشاره به دلایل کلیدی تغییر زمان برگزاری جشنواره و بیرون آمدن از آن حال و هوای تابستانی و ورود به فضایی زمستانی وجود دارد گفت: اول آن که می‌خواهیم مانند تمامی جشنواره‌های بزرگ جهانی دیگر که مجموع تولیدات یک سال را جمع‌آوری می‌کنند، تمامی آثار توسعه‌یافته را گردآوری کنیم و در نهایت بهترین بازی‌ سال را از میان آن‌ها انتخاب کنیم.
 
وی ادامه داد: اما دلیل دوم که بسیار مهم‌تر نیز هست آن است که وقتی ما جشنواره را در تابستان برگزار می‌کنیم، فرصت فروش بازی‌ها را در بهار و تابستان از بازی‌سازان می‌گیریم و همه می‌دانیم که این دو فصل زمان مناسبی برای فروش بازی‌های رایانه‌ای است. اگر ما جشنواره را در شهریور برگزار کنیم، مطمئنا بازی برای تابستان آماده قرار گرفتن در بازار نخواهد بود و بازی‌سازان مجبور می‌شوند آثار خود را در فضای سرد پاییز-زمستانی عرضه کنند. اگر اختتامیه جشنواره در پنجم اسفند برگزار شود، فرصت عرضه این آثار به بازار در بهار و تابستان فراهم خواهد شد.
 
دبیر ششمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران درباره ملی شدن جشنواره نیز سخن به میان آورد و درباره سیاست‌های جشنواره ششم برای بزرگ‌تر شدن این همایش ملی صحبت کرد و ادامه داد: جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران، با آنکه نام تهران را به دنبال خود می‌کشد همیشه جشنواره‌ای ملی بوده و همواره از تمامی شهرستان‌ها، ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره را شاهد بوده‌ایم. با این حال امسال روی این موضوع بیشتر تمرکز کرده‌ایم و می‌خواهیم آن را در ابعاد بزرگتری گسترش دهیم.
 
ایزدی با اشاره به اقدام‌های عملیاتی برای ملی شدن جشواره بیان کرد: با مراکز ارشاد تمام استان‌ها هماهنگی صورت گرفته و با آن‌ها در ارتباط هستیم و قرار است این افراد بازوی اطلاع‌رسانی جشنواره در تمامی استان‌ها باشند. این امر شاید متفاوت‌ترین کاری باشد که نسبت به سال‌های گذشته در جشنواره انجام شده و تا به حال با ۳۱ مرکز ارشاد در استان‌های مختلف تماس گرفته شده و سعی داریم با تمامی آن‌ها به طور متمرکز به همکاری بپردازیم.
 
بخش‌های مختلف جشنواره
 
وی همچنین به معرفی بخش‌های مختلف جشنواره پرداخت و تشریح کرد: ما در بخش‌های جشنواره همانند دوره چهارم و پنجم یک بخش اصلی داریم که معیار اصلی آن بر اساس ژانربندی خواهد بود. هشت ژانر اصلی که مطابق با استانداردهای بازی‌سازی انتخاب شده‌اند، در بخش اصلی حضور دارند و آثار ارسالی در آن‌ها دسته بندی می‌شوند.
 
دبیر ششمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران ادامه داد: تمامی توضیحات لازم در مورد هر یک از ژانرها در فراخوان ذکر شده و افراد می‌توانند با مراجعه به سایت رسمی جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. منطق دسته‌بندی آثار در ژانرهای مختلف باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان در سبک‌های بیشتری به بازی‌سازی بپردازند تا سبد هیچکدام از ژانر خالی نماند. ‌بخش فرعی نیز مربوط به بخش دستآوردها می‌شود که معمولا جوایز آن توسط هیئت داوران بر اساس فعالیتی که از تیم‌های مختلف مشاهده می‌کنند، انتخاب می‌شود.
 
ایزدی درباره بخش سوم جشنواره اظهار کرد: بخش سوم همانند هر سال به بازی‌نامه اختصاص یافته است. بازی‌نامه‌ها به داستان‌هایی با محوریت بازی‌های رایانه‌ای اختصاص دارند و متونی هستند که باید به آن‌ها مانند یک متن هنری نگاه شود. کسانی که این بخش را داوری می‌کنند نیز همواره و مخصوصا در دوره‌های چهارم و پنجم از چهره‌های ادبی و سینمایی  بوده‌اند و جشنواره ششم نیز از این مهم مستثنی نخواهد بود. موضوع بخش بازی‌نامه‌نویسی نیز همچنان آزاد است و ملاک اصلی داوری این آثار، جذابیت داستان خواهد بود.
 
وی در ادامه به معرفی روند داوری آثار پرداخت و تشریح کرد: همانند سال گذشته داورانی که امسال ما را در جشنواره ششم همراهی می‌کنند داورانی بین‌المللی و داخلی خواهند بود و ترکیبی از داوران داخلی و خارجی در جشنواره امسال حضور خواهند داشت. همانند دوره پنجم سیستم امتیازدهی برای آثار در جشنواره امسال نیز اعمال خواهد شد و از شورایی برگزار کردن سیستم داوری پرهیز می‌کنیم. چرا که این سیستم امتیاز دهی بهبود یافته طی دو دوره گذشته باعث شفافیت داوری‌های جشنواره شده است و می‌خواهیم این روش را در جشنواره ششم به صورت دقیق‌تر ادامه دهیم.
 
دبیر ششمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران همچنین به ارائه آمارهایی از دوره‌های گذشته پرداخت و گفت: در پنج دوره گذشته جشنواره تاکنون ۵۴۱ بازی رایانه‌ای به دبیرخانه ارسال شده که بیشترین آمار آثار ارسالی با ۱۲۷ بازی‌ رایانه‌ای به دوره پنجم جشنواره تعلق داشته است. همچنین در مجموع ۲۶۷ بازی‌ساز در تمامی ادوار جشنواره شرکت کرده‌اند که به جرات می‌توان گفت که این افراد بیش از نیمی از جامعه بازی‌سازان فعال ایرانی را تشکیل می‌دهند.
 
بخش بهترین بازی فرهنگی به جشنواره اضافه شد
 
در ادامه این نشست، هادی اسکندری -دبیر فرهنگی جشنواره- به معرفی بخش بهترین بازی فرهنگی جشنواره پرداخت و گفت: نگاه فرهنگی در تمامی دوره‌های جشنواره حضور داشته، اما همیشه جهت‌گیری خاصی برای آن‌ها وجود داشته است. با این حال در جشنواره ششم با اضافه‌ کردن جایزه‌ای تحت عنوان بهترین بازی فرهنگی، در نظر داریم کارکرد فرهنگی بازی‌های رایانه‌ای را بیشتر به تصویر بکشیم. این جایزه به اثری تعلق می‌گیرد که بهترین کارکرد را در فرهنگ جامعه ایرانی اسلامی داشته باشد.
 
فرصت ارسال آثار بازی‌سازان
 
طبق اعلام دبیر جشنواره ششم، از ۱۵ آذر ماه فعالیت جشنواره آغاز و تمامی توسعه‌دهندگان می‌توانند تا ۱۵ دی ماه از طریق سایت جشنواره به نشانی tehrangamefestival.ir به به ارسال آثار خود بپردازند. دسته‌بندی آثار نیز از ۱۵ تا ۲۵ دی ماه انجام گرفته و پس از آن تا اول اسفند ماه داوران به قضاوت آثار ارسالی خواهند پرداخت. اختتامیه نیز همانند دو دوره گذشته در ۵ اسفند ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.