فناوری اطلاعات

December 12, 2016
12:21 دوشنبه، 22ام آذرماه 1395
کد خبر: 81555

جزئیات الکامپ بیست و دوم؛ از استارت‌آپ‌ها تا پاویون‌های بین‌المللی

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از حضور پاویون‌هایی از کشورهای چین، تایوان و کره و همکاری را سیبت آلمان در نمایشگاه الکامپ سخت گفت و توجه به استارت‌آپ‌ها که از نظر ایجاد شغل در راستای اقتصاد مقاومتی اهمیت زیادی دارند را از اقدامات مستمر سازمان در این نمایشگاه دانست.
 
ناصرعلی سعادت امروز در نشست مربوط به نمایشگاه الکامپ که در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای الکامپ گذشته فشرده بود، اما ما تلاش کردیم این صنعت بدون حاشیه به راه خود ادامه دهد. همچنین ما در حمایت از شرکت‌های نوپای صنعت IT که اهمیت زیادی از نظر اقتصاد مقاومتی و ایجاد شغل دارد اقداماتی انجام دادیم و توجه به استارت‌آپ‌ها از دستاوردهای مهم الکامپ بود که امسال هم ادامه دارد.
 
وی با بیان اینکه از سال گذشته قول داده بودیم الکامپ امسال که نسبت به دو سال گذشته افت‌وخیزهای زیادی داشت، حرکتی رو به جلو باشد، افزود: ما تلاش کردیم کشورهای دیگر نیز در الکامپ حضور داشته باشند، بنابراین روابط را با نمایشگاه‌های بین‌المللی هم‌موضوع برقرار کردیم و سه پاویون از کشورهای چین، تایوان، کره حضور دارند. همچنین با سیبت آلمان که از مهم‌ترین نمایشگاه‌های IT دنیاست، همکاری‌ رسمی داریم. این هیات مالزیایی نیز برای بازدید از نمایشگاه نیز حاضر است.
 
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور توجه به ثبت‌نام و رجیستری را از دیگر موضوعات مهم دانست و افزود: سال گذشته شرکت‌ها آمار دقیقی از کسانی که از غرفه‌ها بازدید می‌کردند نداشتند، اما امسال با توافقات صورت‌گرفته امکان تجهیز الکترونیکی انجام گرفته و در روز افتتاحیه ورودیه و ثبت‌نام برای غرفه‌داران و بازدیدکنندگان فراهم شد است.
 
سعادت با اشاره به فضای محدودی که در اختیار الکامپ قرار داده شده، بیان کرد: در جداول زمان‌بندی نمایشگاه بین‌المللی و به دلیل تعدد نمایشگاه‌ها، مکان و فضای الکامپ برای سه سال مشخص شده و این محدوده فضایی و متراژ مشخص‌شده بسیاری از خواسته‌های ما را محدود کرده است. با این وجود ما می‌خواهیم امسال علاوه بر پاویون‌های بین‌المللی پاویونی برای استان‌های داخلی داشته باشیم تا فرصتی ایجاد کنیم که در این نمایشگاه بین‌المللی بیشتر دیده شوند.
 
وی همچنین اظهار کرد: امسال ۶۰ تا ۷۰ درصد فضا به دلیل این‌که دولت می‌خواهد دستاوردهای خود را نشان دهد در اختیار آنها قرار گرفته است که بخشی از فضا را کاهش داده و سرمای هوا نیز اجازه نمی‌دهد در فضای باز غرفه ایجاد کنیم و از آنجایی که متراژی به ما اضافه نشده نمی‌توانستیم به شرکت‌های بیشتری غرفه دهیم.
 
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به حمایت از استارت‌آپ‌ها در الکامپ بیان کرد: ما برنامه‌ ویژه‌ای برای شرکت‌های نوپایی داریم که قصد سرمایه‌گذاری و همکاری با سیبت دارند.
 
سعادت همچنین با اشاره به دبیرخانه دائمی الکامپ و فعالیت آن، گفت: این دبیرخانه هم‌اکنون هم وجود دارد، اما افراد تصوری از این‌که بخواهند کارهای مربوط به نمایشگاه را یک سال زودتر انجام دهند، ندارند.
 
در این نشست همچنین باقر بحری -دبیر اجرایی الکامپ- با اشاره به خدمات حاضر در نمایشگاه الکامپ بیان کرد: استارت‌آپ‌هایی از جمله شرکت‌های حمل‌ونقل اسپانسر نمایشگاه شدند و تخفیف‌های خوبی برای مردم گذاشتند. همچنین اپلیکیشن همراه نمایشگاه که شامل اطلاعاتی است که افراد در نمایشگاه به آن احتیاج دارند، ثبت‌نام الکترونیکی و موضوع پارکینگ از دیگر اقداماتی است که در حال حاضر برای نمایشگاه انجام گرفته است.
 
وی با اشاره به شرکت‌های خارجی حاضر در الکامپ، اظهار کرد: این شرکت‌ها عمدتا کوچک‌ هستند و شرکت‌های بزرگ و مطرح که با آنها مذاکراتی انجام شده بود در آخرین لحظات و بعد از انتخابات آمریکا حضورشان را منتفی کردند که امیدواریم با گذشت زمان متوجه شود که شرایط تغییر نکرده است.
 
بحری ادامه داد: با این وجود باید توجه داشت تحریم‌های IT از سمت آمریکا ارتباطی به تحریم‌های هسته‌ای ندارد و مربوط به بیش از ۲۰ سال پیش است، بنابراین حتی برجام اگر به‌طور کلی اجرا شود شرکت‌های مطرح در زمینه‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار از این جهت که دولت و کنگره آمریکا می‌تواند آنها را جریمه کند، ریسک نمی‌کنند. باید توجه داشت ارائه خدمات با فروش نرم‌افزار تفاوت دارد و خریدن گوشی آمریکایی به عنوان یک شهروند ایرانی یک موضوع است و این‌که خدمات پس از فروش آن ارائه شود چیز دیگری است.
 
دبیر اجرایی درباره الکامپ تعداد شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه توضیح داد: ۳۰۰ شرکت غیراستارت‌آپ‌ از ۷۰۰ تقاضای موجود انتخاب شده است، همچنین نزدیک به ۲۵۰ استارت‌آپ داریم و ۳۰ شرکت نیز به پاویون استان‌ها در حدود ۱۸۰ متر فضا اختصاص داده شده است. بنابراین در مجموع به حدود ۶۰۰ شرکت در نمایشگاه فضا دادیم. همچنین برای اولین‌بار شرکت‌های تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای تحت عنوان الکام‌گیمز در الکامپ حضور دارند.
 
وی با بیان این‌که ما تمام ظرفیت‌های ممکن را به شرکت‌ها دادیم، گفت: حمایت ما از استارت‌آپ‌های واقعی است، از جمله این‌که این شرکت‌ها نباید بیشتر از سه سال داشته باشند، حداقل یک وب‌سایت یا اپلیکیشن داشته و تنها به یک ایده خام محدود نباشند، حداقل یک تیم دونفره باشند و مهم‌تر اینکه بتوانند از ایده خود دفاع کنند.
 
بیست‌ودومین نمایشگاه الکامپ از ۲۵ تا ۲۸ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.