اپراتورها

تلفن همراه

December 24, 2016
18:17 شنبه، 4ام دیماه 1395
کد خبر: 81709

بوق برخی سیم‌کارت‌ها دوباره عوض شد/آلارم ترابرد چیست؟

پیام هشدارگونه ترابرد برای دومین بار تغییر و صرفا به دو بوق کوتاه و منقطع بسنده کرد در حالیکه هنوز مفهوم این بوق جدید برای بسیاری از مشترکان تلفن همراه مشخص نیست.
 
پیام هشدارگونه ترابرد مشترکان تلفن همراه بار دیگر با اطلاعیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تغییر و صرفا به دو بوق کوتاه منقطع بسنده کرد.
 
در گام نخست اجرای طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه، پیام صوتی طولانی، خسته کننده و حتی گاهی نگران کننده با مضمون "مشترک مورد نظر شما به اپراتور دیگری ترابرد کرده است. مبلغ مکامله با ایشان به صورت برون شبکه محاسبه خواهد شد" پخش می‌شد.
 
این پیام تنها به زبان فارسی در هنگام برقراری تماس با مشترکان ترابرد شده پخش می‌شد و از آن جهت که قابل فهم برای تماس‌گیرندگان خارجی نبود، موجبات نگرانی برای برخی مشترکان تلفن کشور شده بود.
 
با توجه به این چالش، صادق عباسی شاهکوه -معاون رگولاتوری- با اعلام اینکه پیام‌های ترابردپذیری طولانی و خسته کننده است، اواسط مهر ماه به تـسنیم گفت که برخی پیام‌های صوتی که پخش می‌شود طولانی و خسته کننده است لذا به اپراتورهای موبایل گفتیم تا قبل از پخش پیام‌هایشان از بوقی خاص استفاده کنند تا در ذهن مردم جا بیفتد.
 
وی همچنین گفت: در نظر داریم با اجرای این کار، گوش مخاطبان را با پیام مذکور آشنا کنیم و بعد از دو سه ماه پیام را حذف کرده و فقط یک بوق باقی بماند.
 
کمتر از یک ماه نگذشت که پیام طولانی سابق حذف شد و جای خود را به دو بوق کوتاه و منقطع (آلارم) و پیام سریع و کوتاه "هزینه تماس شما بین اپراتوری است" داد.
 
رگولاتوری که دنبال آشنا کردن گوش مشترکان تلفن همراه با این بوق بود، اکنون اعلام کرده است که بوق ترابرد جایگزین پیام صوتی می‌شود.
 
با این حساب کلیه آلارم‌های صوتی به جز دو بوق کوتاه و منقطع حذف شد در حالیکه هنوز بسیاری از مردم با این پیام آشنا نیستند زیرا ممکن است تاکنون تماسی با مشترک ترابرد شده نداشته‌اند.
 
در حال حاضر پیام صوتی مشترکان ترابرد شده حذف و تنها دو بوق خاص کوتاه جایگزین شده است؛ به دلیل اینکه دو بوق مذکور در ابتدای تماس پخش می‌شود ممکن است تماس‌گیرندگان  متوجه این آلارم تند و سریع نشوند یا متوجه شوند و مفهوم آن را درک نکنند.
 
در این صورت به خیال همان تماس‌های سابق‌شان (درون شبکه)، ممکن است هزینه بیشتری (بابت برون شبکه شدن مخاطب) را بپردازند و در زمان دریافت صورتحساب دوره‌شان، متوجه افزایش هزینه‌ها نشوند.
 
این نکته زمانی به چشم می‌آید که فرضا شما بسته تشویقی را از اپراتورتان برای تماس‌های ارزان‌تر درون شبکه خریداری کرده‌اید و با دوست خود که به اپراتور دیگری ترابرد کرده اما شما از این اقدام مطلع نیستید، تماس بگیرید.
 
شما به امید اینکه بسته تشویقی‌تان فعال است، با فراغ خاطر مکالمه می‌کنید و نسبت به طولانی شدن تماس احساس نگرانی ندارید اما در زمان دریافت صورتحساب‌تان متوجه هزینه سنگین مکالمه برون شبکه می‌شوید و در بررسی دلیل این موضوع، متوجه می‌شوید که مشترک مورد نظرتان ترابرد کرده و بوقی خاص به شما آلارم مورد نظر را داده اما شما معنای آن را درک نکرده‌اید.
 
در حال حاضر یکی از چالش‌های اصلی این طرح ملی، پیام پخش شده برای ترابرد شده‌هاست که در گام اول طولانی و خسته کننده بود اما رفته رفته به سمت حذف شدن و ایجاد نگرانی رفت.
 
اهمیت پخش این آلارم زمانی محرز می‌شود که مشترکان تنها با یک دوره صورتحساب عجیب و غریب مواجه شوند و متوجه دلیل افزایش هزینه‌هایشان نشوند.
 
انتظار می‌رود که سازوکاری منطقی برای این مقوله در نظر گرفته شود تا مشترکان با زبان خارجی هم بتوانند تغییر و تحولات ایجاد شده در راستای ترابردپذیری را درک کنند.
 
ترابردپذیری شماره تلفن همراه (Mobile Number Portability)  فرآیندی است که طی آن مشترک یک اپراتور با حفظ شماره خود می‌تواند اپراتورش را تغییر دهد.
 
این طرح همانطوری که گفته شد امکانی را فراهم می‌کند تا مشترکان بتوانند با حفظ شماره فعلی خود وارد اپراتورهای دیگر شوند.
 
برای روشن‌تر شدن رسالت این طرح باید گفت اگر تا دیروز سیم‌کارت 0912… در همراه اول یا 0935… در ایرانسل داشتید، اکنون نوع سرشماره دیگر اهمیتی ندارد و می‌توانید 0935… خود را به همراه اول یا 0912… را به ایرانسل ببرید.
 
از آن جهت که مشترکان ترابرد کرده دیگر از اپراتور اصلی خود منفک شده و به اپراتور دیگری می‌روند، تمامی نرخ‌های پایه‌ای آنها نظیر مکالمه، پیامک، دیتا و خدمات ارزش افزوده تغییر کرده و عملا مشترک اپراتوری که به آن ترابرد کرده‌اند، به حساب خواهند آمد.
 
بنابراین لازم است پیامی برای افراد تماس گیرنده با آنها پخش شود تا از میزان نرخ تماس‌‌ها مطلع و خودشان درباره ادامه برقراری تماس تصمیم بگیرند.
 
برای شفاف شدن این موضوع باید گفت که اگر فردی از اپراتور "آ" به اپراتور "ب" ترابرد کند، تمامی نرخ‌های ارتباطی وی مطابق جدول تعرفه‌ای اپراتور "ب" می‌شود و اگر زمانی با یک مشترک در اپراتور "آ" تماس حاصل کند، تماس آن درون اپراتوری و با نرخ کمتر محاسبه نخواهد شد.
 
نکته قابل توجه دیگر هم این است که تمامی بسته‌های تشویقی و پکیج‌های فعال وی در اپراتور "آ" از بین می‌رود و لذا قادر به بهره‌مندی از طرح‌های سابق نیست و باید به سراغ طرح‌های تشویقی اپراتور "ب" برود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.