تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 18, 2017
10:39 چهارشنبه، 29ام دیماه 1395
کد خبر: 82076

ایران یکی از ۴ شاخص آمادگی برای تجارت الکترونیکی را کلاً ندارد

شنبه همین هفته خبری با تیتر «رتبه ایران در آمادگی تجارت الکترونیکی/ ۱۰ کشور برتر آسیا کدم‌اند» توسط خبرگزاری مهر به نقل از سازمان توسعه و تجارت ملل متحد (آنکتاد) منتشر شد که به گفته آن با استناد به شاخص UNCTAD B۲C E-Commerce Index ۲۰۱۶ جمهوری اسلامی ایران در جهان در رتبه ۷۷ از منظر آمادگی تجارت الکترونیکی قرار گرفته است و این در حالی است که ایران اصلا یکی از ۴ شاخص مدنظر در این رده‌بنده را دارا نیست یا بهتر است بگویم این شاخص در ایرن صفر است.
 
با استناد به آنچه خبرگزاری مهر به نقل از UNCTAD منتشر کرده است، میزان آمادگی برای تجارت الکترونیکی در هر کشور از ۴ شاخص«ضریب نفوذ کاربران اینترنت»، «تعداد سرویس‌دهنده‌های امن به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت»، «ضریب نفوذ کارت اعتباری» و «امتیاز قابلیت اطمینان خدمات پستی» تشکیل شده است.
 
با توجه به شاخص‌های گفته شده، ایران ۳ شاخص را دارا است که با تکیه به رتبه ایران در هر شاخص، جایگاه ایران تقویت یا تضعیف خواهد شد؛ ولی نکته جالب‌تر این است که شاخص «ضریب نفوذ کارت اعتباری» در ایران تقریبا معنایی ندارد و می‌توان ضریب آن را صفر دانست.
 
آن چیزی که در دنیا به عنوان کارت اعتباری شناخته شده است، با آن چیزی که مسئولین بانک مرکزی ایران سعی دارند به عنوان کارت اعتباری به مردم بشناسانند کاملا متفاوت است و برخلاف دنیا که تعریف واضحی از کارت اعتباری (Credit Card) دارند ما خیلی تعریف روشنی از آن نداریم. پس وقتی این ابزار را نداریم نمی‌توانیم عملا ابزار دیگری را به جای آن به مردم معرفی کنیم و بگوییم «این، همان است!»
 
می‌توانید در مطلبی با عنوان «نگاهی به کارت اعتباری در دنیا و سازوکارهایش» که به زبانی ساده مفهوم کارت اعتباری، سازوکارهایش و مهم‌ترین کارمزدهایی که روی آن دریافت می‌شود را بخوانید تا بیشتر با این مفهوم آشنا شوید.
 
رتبه‌بندی کشورها در آمادگی تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۱۶، توسط UNCTAD برای ۱۳۷ کشور جهان که نماینده ۹۶ درصد جمعیت جهان و ۹۹ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان هستند، محاسبه شده است و بر اساس رده‌بندی صورت گرفته که از سوی درگاه نظام پایش شاخص‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شده است، کشور لوکزامبورگ در این شاخص رتبه اول را از آن خود کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.