اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 25, 2017
7:58 چهارشنبه، 6ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82142

ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری 14 میلیارد دلاری اینترنت در چین

صندوق ویژه سرمایه گذاری اینترنت چین با هدف کمک به شرکت ها، موسسات و بخش های مختلف برای پیشبرد و توسعه شبکه اینترنت و فضای مجازی با سرمایه اولیه 14 میلیارد و 600 میلیون دلار ایجاد شد.
 
 
یکی از اصلی ترین اهداف این صندوق که توسط اداره فضای سایبری و وزارت دارایی چین ایجاد شده، مساعدت به شرکت ها در زمینه نوآوری در صنعت و بازار اینترنت است.
این صندوق دارای شش شریک راهبردی است که از جمله آنها می توان به بانک تجارت، کشاورزی، توسعه، صنایع و گروه بیمه پست لایف چین اشاره کرد که بخشی از سرمایه صندوق را نیز بر عهده گرفته اند.
 
وزارت دارایی چین اعلام کرده است که به دلیل گرایش بازار لازم بود که چین نیز نیروی تازه ای وارد بازار اینترنت کشور کند و این صندوق در این راستا ایجاد شده است.
روزنامه چاینا دیلی روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که این صندوق از سوی دولت و بانک های دولتی پشتیبانی مالی می شود و به همین سبب فعالیت آن پررونق بوده و به گسترش بازار اینترنت مساعدت زیادی خواهد کرد.
 
این در شرایطی است که دولت چین به طور مشخص برای توسعه اینترنت محدودیت هایی نیز اعمال می کند و این هفته روزنامه «ساوت چاینا» از هنگ کنگ نوشت که دولت چین تا ماه مارس (اسفند – فروردین) برنامه گسترده ای برای برخورد جدی با شرکت هایی را به اجرا می گذارد که اقدام به توزیع دستگاه های فیلترشکن در کشور کرده اند.
این گزارش می افزاید؛ دولت از شرکت های ذی ربط خواسته است برای توزیع و فروش چنین دستگاه هایی لازم است از دولت مجوز دریافت کنند.
 
وزارت صنعت و فناوری اطلاع رسانی چین نیز اواخر دی ماه سالجاری نیز از سرمایه گذاری ۱۷۰ میلیارد دلاری این کشور در توسعه شبکه اینترنت و فناوری اطلاعات خبر داده بود و اعلام کرد که این سرمایه گذاری از هم اکنون تا سال ۲۰۱۸ میلادی انجام اجرایی خواهد شد.
 
بر اساس این طرح قرار است تا سال ۲۰۱۸ میلادی ۹۰ هزار کیلومتر فیبر نوری پرسرعت در کشور کشیده شود و تمامی بخش های روستایی و ۹۰ درصد از مناطق دوردست کشور زیر پوشش اینترنت و شبکه قرار گیرد.
گزارش ها حاکی است که به دلیل سرمایه گذاری های قابل توجه، رتبه چین در زمینه صنعت اینترنت که در سال 2012 میلادی عدد 36 بود اکنون به رتبه 25 ارتقا یافته است.
 
مرکز اطلاع رسانی شبکه اینترنت چین نیز دیروز اعلام کرده بود، شمار مشترکان شبکه اینترنت در این کشور به 731 میلیون نفر تا پایان سال 2016 رسیده که این رقم حدود نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می دهد.
همچنین بر اساس این گزارش، بیش از 53 درصد از جمعیت این کشور مشترک اینترنت هستند و در این میان چهار میلیون و 820 هزار تارنما و پایگاه اینترنتی در کشور فعال است.
 
همزمان گزارش نشان می دهد که شمار کاربران در چین در سال 2016 میلادی 42 میلیون و 990 هزار نفر معادل 6.2 درصد بیش از سال 2015 میلادی بوده است.
چین سال ۲۰۱۳ میلادی از زمانی که نسل جدید رهبری قدرت را در کشور در دست گرفت راهبرد «چین شبکه» را تدوین کرد و این سرمایه گذاری کلان برای توسعه اینترنت و فناوری اطلاع رسانی در همین راستا انجام می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.