لبه تکنولوژی

مخابرات فضایی

January 28, 2017
14:40 شنبه، 9ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82151

وزیر ارتباطات خبر داد: پرتاب ماهواره «دوستی» در سال جاری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آمادگی ماهواره «ناهید 1» برای پرتاب خبر داد و گفت: ماهواره «دوستی» که تمام آزمایشات آن انجام شده است، امیدواریم در سال جاری در نوبت پرتاب قرار گیرد.
 
محمود واعظی روز شنبه، 9 بهمن ماه در مراسم امضای قرارداد واگذاری پروژه ماهواره «ناهید 2» به پژوهشگاه فضایی ایران از سوی سازمان فضایی افزود: ماهواره «ناهید 1» کارش انجام شده و تمام آزمایشات آن بر روی زمین به اتمام رسیده و آماده پرتاب است.
 
وی با بیان اینکه زمان پرتاب این ماهواره در اختیار وزارت ارتباطات نیست، یادآور شد: ماهواره «ناهید 1» آماده پرتاب است و امیدواریم بتوانیم این ماهواره را در سال آینده پرتاب کنیم.
 
واعظی با بیان اینکه پرتاب ماهواره «ناهید 1» بستگی به اعلام سازمان پرتاب‌کننده دارد، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تمام مقدمات پرتاب این ماهواره فراهم شده و امیدواریم که سازمان پرتاب‌کننده زمان پرتاب این ماهواره را اعلام کند.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به وضعیت ماهواره «دوستی» گفت: از نظر سازمان فضایی و پیمانکار آن این ماهواره آماده شده و تمام آزمایشات مربوط به آن نیز انجام شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه ماهواره «دوستی» در نوبت پرتاب قرار دارد، ابراز امیدواری کرد که این ماهواره در سال جاری پرتاب شود.
 
واعظی خاطرنشان کرد: اتفاقی که امروز رخ داده، اتفاق مهمی است؛ چراکه ما بعد از پایان کار طراحی و ساخت ماهواره «ناهید 1»، قرارداد طراحی و ساخت ماهواره «ناهید 2» را در دستور کار داریم. این ماهواره به کارفرمایی سازمان فضایی به پژوهشگاه فضایی به عنوان مجری طرح واگذار می‌شود.
 
واعظی استفاده از توانمندی‌های متخصصان در حوزه طراحی و ساخت ماهواره را از سیاست‌های وزارت ارتباطات نام برد و یادآور شد: در گذشته هر دانشگاه یک ماهواره می‌ساخت و تحقیقات آنها موازی بوده است که این امر علاوه بر زمان‌بر بودن فعالیت‌های فضایی موجب انجام کارهای موازی در حوزه طراحی و ساخت ماهواره می‌شد. از این رو سازمان فضایی ایران باید به‌گونه‌ای عمل کند که تقسیم کاری در میان همه متخصصان ایجاد شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه سیاست قطعی وزارت ارتباطات حمایت از ایجاد فناوری‌های بومی است، افزود: در حال حاضر دنیا برای حضور در فضا سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده است و اگر امروز از این حوزه غفلت کنیم، معلوم نیست تا 15 سال آینده بتوانیم به جایگاهی که مدنظرمان است، دست یابیم. از این رو باید به طور جدی به دنبال کسب فناوری‌های بومی هم در پرتاب و هم در ساخت ماهواره باشیم.
 
وی با بیان اینکه در گذشته ما تنها به رادیو و ماکروویو اکتفا نکردیم، اضافه کرد: با توسعه فناوری‌های ارتباطی امروز شاهدیم که فناوری‌های فیبر نوری بسیاری از مشکلات ما را در حوزه‌های منطقه‌ای و ملی رفع کرده است. ولی در این مسیر علاوه بر تقویت ارتباطات باید از دستاوردهای بین‌المللی استفاده بیشتری کنیم.
 
واعظی با اشاره به رفع تحریم‌ها و توسعه سیاست‌های خارجی ایران، تاکید کرد: امروز فصل جدیدی در رابطه با پیشبرد فناوری‌های فضایی ایجاد شده است؛ از این رو فضای جدیدی در عرصه بین‌المللی ایجاد شده است، لذا باید از تجربیات بین‌المللی برای پیشرفت سریعتر این حوزه استفاده شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین به وضعیت ماهواره «مصباح» اشاره کرد و گفت: این ماهواره در دولت قبل به منظور پرتاب به کشور ایتالیا ارسال شد، ولی اگر متخصصان کشور اعتقاد داشته باشند که با برگرداندن این ماهواره به کشور می‌توان آن را توسعه دهند، اقدام به برگرداندن این ماهواره به کشور خواهیم کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.