اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 29, 2017
17:15 یکشنبه، 10ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82170

معاون وزیر ارتباطات: شاخص‌های دسترسی به شبکه در کشور ۷ تا ۱۰ برابر شد

 معاون وزیر ارتباطات از افزایش شاخص‌های تقریبی دسترسی به شبکه طی چهار سال اخیر در کشور خبر داد و گفت: شاخص‌های دسترسی شبکه در کشور ما بین ۷ تا ۱۰ برابر شده است.
 
امیرحسین دوایی در افتتاحیه سومین جشنواره تجاری سازی فناوری‌های پیشرفته بر اهمیت ایجاد اکوسیستم سرمایه‌گذاری در راستای فناوری های کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه ما طی ۴ سال اخیر شاهد افزایش ۷ تا ۱۰ برابری شاخص دسترسی مردم به شبکه در سطح کشور هستیم باید بر این بخش تمرکز بیشتری داشته باشیم.
 
وی افزود: طی سال‌های اخیر ظرفیت انتقال دیتا در شبکه داخلی ما به ۴ ترابایت افزایش یافته که البته طی چند ماه آینده این میزان به ۱۰ ترابایت نیز خواهد رسید ضمن اینکه در فضای ICT کشور نیز حرکت هایی درون اکوسیستمی که با حمایت های دولتی و همکاری بخش خصوصی به وجود آمده، شکل گرفته است.
 
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: امروزه شاهد شکل گیری شرکت‌هایی در این حوزه فناوری هستیم که شاید ایده ای نوآورانه ندارند اما توانسته اند ایده های نوآورانه جهانی را بومی سازی کنند و در سطح ملی به اجرا بگذارند. لذا می توان به این نتیجه رسید که زیرساخت های لازم و اکوسیستمی که شاید کامل نباشد، اکنون برای شروع این بخش وجود دارد اما قطعا ما نیازمند ایجاد نکاتی برای پایداری این بخش ها هستیم.
 
دوایی تغییر فضای کاربری فناوری را یک الزام در دنیا امروز خواند و گفت: امروزه ماهیت کسب و کارهای جدید تغییر یافته است لذا صرفا خرید و فروش در فضای دیجیتالی کافی نیست و باید این قسمت را گسترش داد اما از آنجایی که سرزمین فضای مجازی مربوط به دیتاها و اطلاعات است، باید این سرمایه ها را حفظ کرد. این در حالی است که ما امروز در کشور خودمان فضایی برای هویت‌یابی کاربران ایرانی نداریم و این هویت‌یابی از طریق سیستم‌هایی نظیر گوگل یا فیس بوک انجام می شود.
 
وی ادامه داد: امروز وقتی کاربر ایرانی از نرم افزاری مثل اسنپ استفاده می‌کند، ناچار است که از مبنای گوگل مپ بهره مند شود که قطعا هویت ایرانی را تحت الشعاع قرار می دهد و از نکات بسیار پیچیده است و از تاکید بر فیلتر کردن محتواهای نامناسب بسیار مهمتر است.
 
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در راستای توسعه فناوری کشور ما باید در سه بخش هویت‌یابی، اطلاعات مکانی و ورود به نرم افزارهای موتور جست‌وجو و پیام رسان‌ها وارد شویم زیرا این مباحث به صورت کلی زیرساخت‌های فضای فناوری را شکل می دهند. 
 
مجری توسعه شرکت‌های نوپا و سرمایه گذاریهای مشترک در شرکت مخابرات ایران هم از ورود این شرکت به عرصه حمایت از ایده‌های نوین در عرصه های فناورانه خبر داد و گفت: بسیاری از مردم شرکت مخابرات را عموما به عنوان شرکتی که در ایجاد شبکه و ارتباطات ICT تبحر دارد می شناسند اما باید اعلام کنم که این شرکت در پی شبکه سازی و همراهی با شرکای جدیدی است که ایده های نوآورانه ارائه می دهند.
 
علمایی در خصوص دلیل اعلام حمایت شرکت مخابرات ایران اظهار کرد: یکی از دلایل مهم برای ورود شرکت مخابرات به عرصه حمایت های سرمایه گذارانه از استارت آپ ها، شرکتهای دانش بنیان و ایده های نوین بحث مسئولیت اجتماعی است که به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای ایرانی ضروری است.
 
او ادامه داد: بحث دوم برای حضور شرکت مخابرات ایران در عرصه سرمایه‌گذاریهای نوین مربوط به حفظ جایگاه این بخش در عرصه بازار رقابت است چرا که قطعا عدم دریافت ایده‌های نوین می‌تواند مانع موفقیت هر شرکتی در عرصه رقابتی شود.
 
علمایی تصریح کرد: با توجه به دلایلی که ذکر شد، شرکت مخابرات ایران از کلیه طراح های استارت آپ، شرکت های دانش بنیان و کلیه ایده های نوین حمایت خواهد کرد لذا در این راستا برنامه سومین جشنواره تجاری سازی فناوری های پیشرفته را به فال نیک می گیریم.
 
وی افزود: حضور شرکتهای صنعتی دنیا در عرصه ICT بیانگر اهمیت این عرصه و گردش مالی آن در سطح دنیاست که ما نیز باید به آن توجه ویژه داشته باشیم ضمن اینکه در بودجه حوزه ICT نیز به طور صریح به وزارتخانه و شرکتهای تابعه اعلام شده که بودجه خاصی را برای طرح های نوآورانه و استارت آپ ها لحاظ کند.
 
سومین جشنواره تجاری سازی فناوری های پیشرفته عصر روز پنج شنبه ۷ بهمن ماه در مرکز همایش های بین المللی کیش آغاز به کار کرد و تا ۸ بهمن ماه ادامه دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.