بازی

فناوری اطلاعات

February 4, 2017
13:08 شنبه، 16ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82236

دبیر اجرایی همایش ملی بازی‌های رایانه‌ای خبر داد: رشته بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه اصفهان راه‌اندازی می‌شود

دبیر اجرایی همایش ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: دانشگاه اصفهان در نظر دارد به صورت رسمی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته بازی‌های رایانه‌ای را دایر کند.
 
جواد راستی در دومین کنفرانس ملی بازی های رایانه ای اظهار کرد: برگزاری کنفرانس ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال گذشته اتفاقی بزرگ در کشور بود که نگاه‌ها را به سمت موقعیت ویژه بازی‌های رایانه‌ای جلب کرد. همچنین برگزاری این کنفرانس کمبودها در دو حوزه آموزش و پژوهش را در خصوص بازی‌های رایانه‌ای در کشور نمایان ساخت. 
 
وی افزود: حجم بالای مقالات ارسالی به کنفرانس انگیزه برای ورود و کار گسترده در این عرصه را افزایش داد. 
 
راستی اظهار کرد: با همکاری نهادهای علمی به ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این مرکز در دانشگاه اصفهان راه اندازی شد. سه هسته مهم این مرکز شامل هسته آموزش و توانمند سازی، هسته فناوری و تولید و تحلیل محتوا و هسته کارآفرینی است.
 
راستی ادامه داد: رسالت مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه اصفهان تقویت زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی و ایجاد اشتغال از طریق تولید محتوا است. 
 
دبیر اجرایی همایش ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: هسته آموزش و توانمندسازی این مرکز، کارگاه‌های آموزشی تخصصی بازی سازی را برگزار می‌کند. همچنین این هسته از مدیران استودیوهای بازی سازی که در ایران فعالیت می‌کنند دعوت به همکاری می‌کند.
 
وی اضافه کرد: هسته فناوری و تولید و تحلیل محتوا پژوهش محور است و به ویژه تلاش دارد در زمینه بازی‌های جدی که شامل بازی‌هایی در حوزه درمان، تبلیغات، فرهنگ سازی و آموزش کاربرد دارند، فعالیت کند. 
 
دبیر اجرایی همایش ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه در کشورمان در حوزه محتوای دیجیتال ضعف جدی داریم، ادامه داد: در دنیا سرمایه گذاری‌های زیادی در خصوص تولید محتوای دیجیتال انجام شده اما در ایران کمبود تولید محتوا به دلیل کمبود وجود نیروی متخصص است.  
 
راستی افزود: در مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای مستقر در دانشگاه اصفهان تیم‌هایی را تشکیل دادیم و با تجهیزات و سرمایه گذاری‌هایی که انجام شده تلاش می‌شود بازی‌های طراحی شده که قابلیت تجاری شدن دارند را به حوزه صنعت متصل کنیم. 
 
وی با بیان اینکه یکی از بخش‌هایی که در مرکز تعریف شده کنفرانس ملی بازی‌های رایانه‌ای است، اظهار کرد: دانشگاه اصفهان، دبیرخانه دائمی را در مرکز کارآفرینی تأسیس کرد و به صورت سالانه این کنفرانس برگزار خواهد شد. رسالت دانشگاه اصفهان در حوزه بازی توسعه آموزش و پژوهش و کارآفرینی است و امیدواریم با حمایت‌های نهادهای مسؤول به این هدف نزدیک‌تر شویم. 
 
دبیر اجرایی همایش ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: در ایران به دلیل نبود قانون کپی رایت، شرکت‌ها با مشکل اساسی مواجه هستند اما در دو سال اخیر تلاش شده نگاه‌ها به این سمت تغییر یافته و بازی سازها نگاه خود را برای احترام به مخاطب تغییر دهند. 
 
راستی با بیان اینکه استان اصفهان با هشت استان همجوار است و می‌تواند از ظرفیت‌های این استان‌ها استفاده کند، اضافه کرد: امروزه اصفهان به عنوان قطب بازی‌های رایانه‌ای در ایران شناخته می‌شود. 
 
وی ادامه داد: عمده‌ترین مشکل این مرکز کمبود اعتبار است. همچنین بدون راه‌اندازی رشته بازی‌های رایانه ای در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد امکان پیشبرد اهداف این مرکز غیرممکن است. 
 
دبیر اجرایی همایش ملی بازی‌های رایانه ای گفت: گردش مالی این صنعت در سال 2014 از گردش مالی صنعت موسیقی و سینما بیشتر شده است و همین مسأله لزوم سرمایه گذاری‌های بیشتر را یادآوری می‌کند. سرمایه گذاری بر روی بازی‌های رایانه ای باید انجام شود تا از ظرفیت‌های این رسانه جدید استفاده کنیم. بنابراین گسترش این صنعت نگاه ویژه مسؤولان را می‌طلبد. 
 
همچنین دبیر علمی حوزه علوم انسانی همایش، اظهار کرد: مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای برای اولین بار در دانشگاه اصفهان راه اندازی شده است که تلاش دارد با استفاده از ظرفیت‌های بومی به نتایج درخشانی دست یابد. 
 
قمرانی افزود: دومین همایش بازی های رایانه ای در 27 بهمن ماه برگزار خواهد شد. دبیرخانه دائمی این مرکز از سال گذشته در دانشگاه اصفهان شکل گرفت و امسال نیز از 15 شهریور با فراخوان مقالات تخصصی کار خود را آغاز کرده و تا 15 دی ماه سال جاری 138 مقاله از متخصصان علمی دریافت کرده‌ایم که از این تعداد در حوزه علوم انسانی 79 مقاله، در حوزه علوم فنی و مهندسی 29 مقاله، در حوزه هنر 15 مقاله و تعداد مقالات بین رشته‌ای نیز 15 مقاله بوده است. 
 
وی اضافه کرد: داوری این تعداد مقاله نیز برعهده 102 داور با تخصص PhD بوده است. از 138 مقاله ابتدایی 93 مقاله برای پوستر و سخنرانی پذیرفته شد و 45 مقاله نیز توسط داوران مورد پذیرش قرار نگرفت. مقالات مورد پذیرش در تاریخ 27 بهمن یعنی روز اجرایی همایش توسط متخصصان ارائه خواهد شد. 
 
همچنین دبیر علمی حوزه علوم فنی همایش اظهار کرد: در همایش امسال سخنرانانی از داخل و خارج دعوت می‌شوند. از جمله سخنرانان خانم دکتر شاکر از دانمارک در بحث تولید محتوای رویدادی و دکتر صحرایی، استاد مرکز علوم پزشکی بقیه الله سخنرانی خواهند کرد. 
 
سید امیرحسین منجمی افزود: صنعت بازی‌های رایانه ای یک بحث جدید است ولی در عمر کوتاهش تأثیرگذاری بسیاری یافته و به یک صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شده است. 
 
وی گفت: جا دارد کشور ما از این صنعت که محلی برای جلوه کردن آخرین فناوری‌هاست، حضور جدی‌تری داشته باشد به ویژه این صنعت در بحث کارآفرینی پتانسیل‌های بسیاری دارد. 
 
همچنین در ادامه دکتر حمید صادقیان، دبیر علمی حوزه علوم هنری همایش، اظهار کرد: دانشگاه هنر اصفهان رسالت خود می‌داند که دوشادوش دانشگاه اصفهان در بحث بازی‌های رایانه ای قرار بگیرد و مسائل تخصصی مربوط به خود را ایفا کند. 
 
وی افزود: تأثیر بازی‌های رایانه ای در نسل‌های آینده به لحاظ فرهنگی، سرگرمی و علمی زیاد است و ارتباط تنگاتنگ بازی‌های رایانه‌ای با تکنولوژی و هنر و جلوه‌های ویژه هنری بصری، لزوم همکاری متخصصین این رشته در کنار این مرکز را خاطرنشان می‌کند. همچنین متخصصین دانشگاه هنر در بخش طراحی هنری در خدمت کنفرانس ملی بازی های رایانه‌ای است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.