اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 4, 2017
18:28 شنبه، 16ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82262

ممنوعیت دو پژوهشگر ایرانی و اختلال در جلسه ICANN به دلیل محدودیت‌های مسافرتی دولت ترامپ

آیکان سازمانی غیرانتفاعی که از مسئولیت‌های اصلی آن مدیریت واگذاری نام‌های دامنه و آدرس‌های پروتکل وب جهانی (اینترنت) است، به دلیل محدودیت‌های اعمال شده توسط ترامپ با مشکل مواجه شده است.
 
ممنوعیت ورود حداقل دو عضو ارشد متولد ایران به جلسه‌های حیاتیICANN: ممنوع الورود شدن افراد از هفت کشور مسلمان به آمریکا توسط دولت ترامپ سبب‌شده است که شرکت‌های بین‌المللی فناوری با مشکل مواجه شوند. به گزارش نشریه الکترونیک ترند؛ دو نفر از متخصصینی که با آیکان همکاری می‌کنند اعلام کرده‌اند که قادر به شرکت در جلسه‌های مختلف نیستند زیرا امکان ورود به آمریکا را ندارند.
 
آیکان سازمانی غیرانتفاعی است که از مسئولیت‌های اصلی آن مدیریت واگذاری نام‌های دامنه و آدرس‌های پروتکل وب جهانی (اینترنت) است، به دلیل محدودیت‌های اعمال شده توسط ترامپ با مشکل مواجه شده است.
 
کاوه رنجبر که از مدیران ارشد RIPE NCC و همچنین از اعضای هیئت مدیره ICANN در اروپا است، نخواهد توانست در جلسه‌های این سازمان حضور پیدا کند. او یکی از بیست عضو هیئت مدیره آیکان است.
 
جیمز کول مدیر رسانه‌ای آیکان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که «در تلاش است اثر حضور نداشتن اعضای هیئت مدیره و کارمندان در جلسه‌ها را ارزیابی کنند و تمام کاری که از دستشان برمی‌آید را برای حفظ گشودگی و دسترس‌پذیری آیکان برای همه افراد انجام دهند».
 
رنجبر که در ایران به دنیا آمده است، در هلند زندگی می‌کند و مدیر ارشد فناوری اطلاعات RIPE NCC است.
 
وی، در روز دوشنبه نتوانست به لس آنجلس مسافرت کند؛ او پس از مشورت با وکلای آیکان با خطوط هوایی موردنظر تماس گرفته بود ولی آن‌ها اطلاع داده بودند که قادر به پذیرفتن او نیستند.
براساس بیانیه وزارت دفاع ملی آمریکا، آنها در تلاش هستند که به مسافران ممنوعه اجازه سوار شدن به هواپیما را ندهند.
 
 
فرزانه بدیعی، رئیس هیئت کارمندان غیرتجاری آیکان و یکی از پژوهشگرهای مؤسسه فناوری جورجیا نیز اعلام کرده است که نمی‌تواند در شورای آیکان که در مارس ۲۰۱۷ در کوپنهاگ برگزار می‌شود شرکت کند.
 
بدیعی به عنوان مدیر پروژه حاکمیت اینترنت مشغول به فعالیت شد. او پس از تمام کردن دکتری خود در آلمان ویزای آمریکایی گرفت و در حال حاضر به گفته خودش در آمریکا گرفتار شده است زیرا می‌ترسد که در صورت خروج از این کشور، اجازه بازگشت نداشته باشد.
 
او در مصاحبه‌ای گفته است که «هرچند تلاش خود را می‌کنم که از راه دور در جلسه‌ها شرکت کنم، حضور من به عنوان رئیس هیأت امری ضروری بود».
 
رنجبر نیز اشاره کرده است که احتمالا مجبور خواهد بود در کنفرانس گروه کاری مهندسی اینترنت (IETF) که در مارس در شیکاگو برگزار می‌شود به صورت مجازی حضور داشته باشد. با این وجود، او عضوی از کمیته اجرایی است.
 
هرچند این ممنوعیت‌ها امری فاجعه‌بار است، بسیاری از مسئولان در تلاش هستند که کنفرانس‌های خود را به اروپا و کانادا منتقل کنند. رنجبر اطمینان دارد که در آینده برای برگزاری اینگونه رویدادها کسی سراغ آمریکا نخواهد رفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.