امنیت

فناوری اطلاعات

February 26, 2017
19:11 یکشنبه، 8ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82561

افزایش حملات باج‌افزاری

حملات باج‌افزاری هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که مهاجمان با سوءاستفاده از نسخه‌های آسیب‌پذیر سرویس Remote Desktop‌ و یا رمز عبور ضعیف وارد سرور می‌شوند.
 
در هفته‌های اخیر گزارشات متعددی از حمله باج افزارها به سرورهای ویندوزی در کشور منتشر شده و بدین منظور توصیه شده که ضمن مسدود کردن سرویس ‌های غیرضروری remote desktop روی شبکه اینترنت، نسبت به انتخاب رمزهای عبور مناسب و به‌روزرسانی سیستم‌های عامل اقدام شود.
 
با توجه به اطلاعیه مرکز مدیریت امداد و هماهنگ عملیات رخدادهای رایانه‌ای (ماهر)، در بررسی‌های فنی نشان داده که در این حملات مهاجمان با سواستفاده از دسترسی‌های حفاطت‌نشده به سرویس Remote Desktop ‌ ویندوز (پروتکل RDP)، وارد شده و با انتقال فایل باج‌افزار اقدام به رمزگزاری فایل‌های سرور می‌کند.
 
به منظور جلوگیری از وقوع این حملات لازم است ضمن مسدود کردن سرویس ‌های غیر ضروری remote desktop بر روی شبکه اینترنت، نسبت به انتخاب رمزهای عبور مناسب و به‌روز رسانی سیستم‌های عامل اقدام شود.
 
روند کار باج‌افزارها به گونه‌ای است که هکرها و ویروس‌نویس‌ها اطلاعات کامپیوتر شما را کدگذاری می‌کنند، به نحوی که به اطلاعات دسترسی ندارید و به شما پیام می‌دهند که اگر می‌خواهید کد اطلاعاتتان برداشته شود، باید پول بپردازید، درواقع برای بازگرداندن اطلاعات شما، باج می‌گیرند.
 
با توجه به اینکه در سال‌های گذشته تهدیدات امنیتی اقتصادی و مالی به شدت شایع شده است، هر روز به تعداد نفراتی که از این روش‌ها استفاده می‌کنند، اضافه می‌شود و عمدتا هم مخاطب این روش‌ها افرادی هستند که آگاهی لازم از رعایت نکات امنیتی ندارند و در نتیجه قربانی روش‌های هکرهای باج‌گیر می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.