فناوری اطلاعات

February 28, 2017
13:11 سه شنبه، 10ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82591

مسائل عمده‌ صنعت مخابرات در عصر حاضر/ از ادغام تا تسلط بر بازار

ازآنجاکه در ژانویه سال جاری تیمی جدید به سمت واشینگتن رهسپار شده ‌است، در سال ۲۰۱۷ تغییرات بزرگی در بازار صنعت مخابرات رخ خواهد داد. در اول لیست، AT&T با ایده ادغام جای گرفته که در حال حاضر بیش‌تر دغدغه‌های بی‌طرفی اینترنت و امنیت را دارد. نکات زیر مسائلی هستند که برای مشتریان کسب‌وکارهای مخابراتی در سال جدید اهمیت بسیاری دارد.
 
اوج ادغام
انتظار داشته باشید که AT&T/ Time Warner به سمت ادغام بروند و چنین فعالیت‌هایی در حوزه مخابرات بیش‌تر شود. شرکت‌های بعدی که به این سمت می‌روند، کدام شرکت‌ها هستند؟ احتمالاً اسپرینت و تی‌موبایل. معامله ورایزن و یاهو نیز به نظر می‌رسد در پی افشاگری‌های یاهو و هک شدن میلیون‌ها حساب کاربری معلق بماند.
 
همه حاملان (Carrier) جهانی اگر می‌خواهند در دنیای رقابتی باقی بمانند، باید به حرکت‌های ادغام و ترکیب (M&A) سرعت بخشند. در این میان اپراتورهای جهانی ایالات‌متحده طی ریاست جمهوری ترامپ با رگولاتوری متفاوتی مواجه خواهند شد و احتمالاً بیش‌تر به سمت ادغام خواهند رفت. M&A در فضای ابر نیز اهمیت بالایی دارد و شاهد تثبیت بیش‌تر آن خواهیم بود. آیا گوگل فراتر از پروژه Fi خواهد رفت و دیگران رشد بیش‌تری در این فضا خواهند داشت؟
 
یارانه‌های بیش‌تر درراه است
رشد یارانه‌ها ابتدا در ابزارها و دستگاه‌ها و سپس در حوزه داده است. با توجه به تأثیری که Direct Tv شرکت AT&T در صنعت داشته است، بسیاری انتظار دارند روندهای مشابهی را در صنعت ببینند. این مسئله را در نظر بگیرید که اگر آمازون یا مایکروسافت قراردادی با یک شرکت مخابراتی امضا کنند، از آن چقدر یارانه دریافت خواهند کرد.
بااین‌حال، روندی که به ابزارها بیش‌تر از داده توجه می‌کند، ادامه دارد. اپراتورهای پیشتاز همچنان سعی دارند ساختار خرید را بهبود بخشند. آن‌ها دیگر نمی‌خواهند لزوماً بر دستگاه‌ها تمرکز کنند، بلکه ترجیح می‌دهند به سمت اضافه کردن ارزش‌های کلیدی بروند که شبکه‌های گسترده‌تر و قابل‌اعتمادتر را به همراه دارد.
 
همه‌چیز به ابر وابسته است
ازآنجاکه شرکت‌های بیش‌تری به سمت ابر می‌روند، کیفیت خدمات، امنیت و قابلیت اطمینان از مسائل مهمی است که در قرارداد وندورها مشاهده می‌شود. این مسئله چه تأثیری بر روابط دارد؟ همچنان که قدرت از ارائه‌دهندگان ابر به سمت ارائه‌دهندگان خدمات تجاری ابر منتقل می‌شود، شاهد تعرفه‌های رقابتی خواهیم بود. در این میان کسب‌وکارها نیز خواهان قراردادهای سفت‌ و سخت‌تری با ارائه‌دهندگان ابر هستند.
 
سلطه مایکروسافت
مایکروسافت بسیار تلاش می‌کند که با ارائه ویندوز ۱۰ و آفیس ۳۶۵ همه‌چیز را تحت مالکیت خود درآورد. این مسئله بر مدیریت ابزارهای موبایل چه تأثیری خواهد داشت؟
در حال حاضر اپلیکیشن‌های آفیس ۳۶۵ در فضای تلفن همراه بیش‌تر از هر زمان دیگری حضور دارند. مدیریت اپلیکیشن همراه ( MAM) سعی دارد  در این زمینه راه‌حلی ارائه دهد. درواقع، مایکروسافت این مسئله را برای اشخاص ثالث دشوار کرده است که بتوانند در API های مسدودشده، بر اپلیکیشن‌های خود نظارت داشته باشند. بنابراین، سیستم اقتصادی سعی دارد محتوا و داده را مدیریت کند و باید برای این مدیریت، یا همراه با مایکروسافت جلو برود یا از دو ارائه‌دهنده EMM استفاده کند: که یکی از این دو، ارائه‌دهنده‌ای جهانی باشد و دیگری در ارتباط با دفتر مدیریت مایکروسافت.
 
گسترش اینترنت اشیا
فناوری به سمت نقطه‌ای رفته که در حال حاضر کسب‌وکارها چاره‌ای ندارند جز این‌که به اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا نگاهی جدی بیندازند. مثلاً فناوری بلوتوث: وقتی هزینه‌های فناوری بلوتوث تا این حد پایین است، می‌تواند تبدیل به امری کلیدی در صنعت‌هایی مثل تولید، بهداشت، درمان و خرده‌فروشی شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.