اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 28, 2017
16:28 سه شنبه، 10ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82603

استاندارد شبکه ۵G: یک گام تا نهایی سازی از سوی ITU

باوجود اشتیاق همگانی نسبت به حوزه نسل پنجم تلفن همراه، هنوز یک استاندارد منسجم دراین‌باره شکل نگرفته است، اما انتشار یک پیش‌نویس ازسوی اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) امیدها را تازه کرده است ازآنجا این پیش‌نویس گام بزرگی به سمت نهایی سازی استاندارد حوزه ۵G است.
 
این پیش‌نویس شامل سیزده بند است که عمل و پایبندی به این موارد از پیش‌نیازهای اساسی راه‌اندازی نسل پنجم خواهد بود؛ ازجمله این موارد اشاره اتحادیه بین‌المللی مخابرات به تعیین ظرفیت‌های نسل پنجم شبکه موبایل از سوی اپراتورها است:دانلود با سرعت ۲۰ گیگابیت در ثانیه، سرویس‌دهی به یک میلیون دستگاه در هر کیلومترمربع و اینترنت‌رسانی به دستگاه‌های درحرکت تا ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت…
 
Downlink peak data rate is 20 Gbit/s
• Uplink peak data rate is 10 Gbit/s
• Downlink peak spectral efficiency is 30 bit/s/Hz
• Uplink peak spectral efficiency is 15 bit/s/Hz
• Downlink user experienced data rate is 100 Mbit/s
• Uplink user experienced data rate is 50 Mbit/s
 
اکنون اپراتورهای مخابراتی می‌دانند، زیرساخت‌های خود را باید برای چه تحول بزرگی به‌سازی کنند.به گزارش نشریه الکترونیک ترند به نقل از DW، اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) که نهاد تعیین‌کننده استانداردهای ارتباطی سازمان ملل است، روز جمعه (۶ اسفند) اعلام کرد نسل آینده شبکه‌های موبایل که تا سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی خواهد شد، باید ظرفیت دانلود ۲۰ گیگابیت در ثانیه و آپلود ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را ارائه کنند.
 
حداکثر داده‌ای که با شبکه‌های کنونی موبایل (LTE) می‌توان دریافت کرد یک گیگابیت بر ثانیه است. میزان سرویس‌دهی نیز می‌بایست باید تا سقف یک میلیون دستگاه ارتباطی (موبایل، تبلت و هرآنچه تا ۲۰۲۰ ظهور کند) در هر کیلومترمربع ارتقا یابد تا پاسخگوی نیازهای فزاینده “اینترنت اشیاء” باشد. استاندارد “۵G” تجربه فوق‌سریعی از اینترنت را به کاربران خواهد داد.
 
 
پیکربندی نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه به‌گونه‌ای است که از رابط‌های رادیویی بهره می‌گیرد و در مصرف انرژی صرفه‌جوتر از همه نسل‌های پیشین خواهد بود. ۵G ازنظر تأثیر بر میزان شارژ تجهیزات، این قابلیت را نیز خواهد داشت که در حالت آماده‌به‌کار، کم‌ترین میزان انرژی را از دستگاه می‌کشد. این تغییر حالت در کمتر از ۱۰ میلی‌ثانیه رخ می‌دهد.
 
براساس گزارش ITU، تأخیر ارسال و دریافت داده‌ها در نسل پنجم می‌بایست حداکثر ۴ میلی‌ثانیه باشد، این تأخیر برای شبکه‌های پرسرعت کنونی ۲۰ میلی‌ثانیه است. برای هر گوشی موبایل در شبکه ۵G، ظرفیت دانلود ۱۰۰Mbps و آپلود ۵۰Mbps تعیین‌شده است؛ تعیین مشخصات نسل آتی تلفن همراه از وظایف اتحادیه بین‌المللی مخابرات است که از طریق پژوهش‌های مستمر و منسجم انجام می‌شود. آنچه اکنون منتشرشده نسخه پیش‌نویس است و باید تا نوامبر سال جاری میلادی (آبان ۱۳۹۶) به‌تصویب برسد تا بدین ترتیب توسعه زیرساخت‌ها رسماً آغاز گردد.
 
 
 
یکی دیگر از ویژگی‌هایی که ITU برای نسل پنجم شبکه‌های موبایل تعریف کرده این است که قابلیت سرویس‌دهی به تجهیزات ارتباطی در حال حرکت تا سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت را داشته باشد. این یعنی اگر رؤیای ایلان ماسک برای توسعه سیستم حمل‌ونقل اولترا سریع “هایپرلوپ” محقق شود، این کپسول‌ها که با سرعت هزار کیلومتر بر ساعت انسان‌ها را جابجا خواهند کرد، امکان بهره‌مندی از سرویس ۵G را نخواهند داشت!
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.