اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 1, 2017
16:29 چهارشنبه، 11ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82612

چالشهای کسب و کارهای اینترنتی بررسی شد

جلسه بررسی چالشهای کسب و کارهای اینترنتی عصر امروز در وزارت ارتباطات برگزار شد.
 
جلسه بررسی چالشهای کسب و کار های اینترنتی عصر امروز (سه شنبه ۱۰ اسفند)   با حضور محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام پورمحمدی، وزیر دادگستری در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
 
در این جلسه فعالان مختلف بخش کسب و کارهای اینترنتی به اظهار نظر درخصوص موانع و مشکلات خود پرداخته و از مواردی مانند عدم رعایت قانون کپی رایت، بحث مالیات و بیمه، خلاهای قانونی، پیگیری‌های قضائی به عنوان بخشی از مشکلات خود نام بردند.
 
در بخشی از این نشست برخی از فعالان حوزه بازی‌های اینترنتی تاکید کردند: تولید بازی در ایران ارزان قیمت و شرایط توزیع آن در بازارهای منطقه بسیار مقرون به صرفه است اما اکنون ساز و کار حقوقی مناسب در این زمینه وجود نداشته و کشورهای دیگر به فعالان ایرانی اعتماد نمی‌کنند. در حالی که اگر کنسرسیومی تشکیل شده تا افراد بتواند در این حوزه همکاری‌های مشترک داشته باشند، رونق اقتصادی بسیاری ایجاد خواهد شد.
 
برخی دیگر از فعالان نیز اظهار کردند: برای تولید محتوای دیجیتال هیچ مشکلی وجود ندارد اما عمده مشکل در حوزه توزیع و درآمدزایی است. اگرچه در این بخش  از سوی مسئولان دولتی وعده‌های متعدد داده شده اما در عمل هنوز حمایت چندان از فعالان این حوزه صورت نگرفته است.
 
همچنین در این نشست عنوان شد که در فضای مجازی تلگرام کاربران با بمباران اطلاعات مواجه اند که فایده چندانی نداشته و عدم رعایت کپی رایت در عرصه های مختلف مشکلاتی ایجاد کرده و باعث شده تولیدکنندگان مختلف نیز با مشکلات متعدد مواجه شده و ادامه فعالیت‌های خود را مقرون به صرفه ندانند.
 
همچنین لزوم مراجعه مدیران سایت‌ها به دادگاه برای پیگری شکایات مطرح شده به آن‌ها از دیگر مواردی بود که از سوی فعالان این بخش مورد انتقاد قرار گرفت.
 
همچنین در این نشست عنوان شد کسب و کار های نوپا در بخش‌های مختلف با دولت شریک حساب می شود اما دولت شریک خوبی برای آن‌ها نبوده و برای موضوعاتی مانند مالیات، جریمه‌هایی را نیز برای آن‌ها اعمال می‌کند. در بخش دیگری از این نشست فعالان صنعت گیم و بازی‌های رایانه‌ای این صنعت را صنعت تولید دانستند که در ایران جدی گرفته نمی‌شود و بر همین اساس بالغ بر ۸۰ درصد استودیوهای بازی‌سازی ورشکست شده اند.
 
فیلترینگ یکباره و بدون تذکر سایت‌ها نیز دیگر مشکلاتی بود که از سوی فعالان عنوان شد اما پس از این صحبت‌ها سه وزیر ارتباطات، ارشاد و دادگستری به ارائه توضیحات مختلف پرداختند.
 
محمود واعظی – وزیر ارتباطات – دراین خصوص تاکید کرد: دولت تصمیم جدی به حمایت از کسب و کارهای نوپا دارد و در این زمینه در جلسات مختلف شورای عالی فضای مجازی نیز بررسی‌های متعددی صورت گرفته است.
 
پورمحمدی – وزیر دادگستری – نیز در بخش قابل توجهی از صحبت های خود به موضوع فیلترینگ پرداخت و تصریح کرد: فیلترینگ یعنی مرگ یک سایت و ما اگر یک سایت را تنها دو سه رو فیلتر کنیم آن سایت ضربه فنی شده و بر همین اساس ما بر روی این موضوع بسیار حساسیم.
 
وی همچنین یادآور شد: اکنون مدعیان و متقاضیان فراوانی برای فیلتر کردن سایت‌ها وجود دارد و کار در این حوزه پیچیدگی‌های خود را دارد اما در هر صورت دولت طالب جدی فعالیت کسب و کار های مجازی بوده و بر این باور است که همه ما ناچاریم تسلیم این فضا شویم.
 
صالحی امیری – وزیر ارشاد – نیز در صحبت‌های خود از تلاش دولت برای تدوین مقررات لازم در این حوزه خبرداد و گفت: در همین راستا تفاهم‌نامه‌هایی نیز میان وزارت ارشاد  و اقتصاد به امضا رسید تا در قالب آن بحث معافیت‌های مالیاتی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی دنبال شود.
 
هفته گذشته نیز جلسه دیگری با حضور وزیر کار، دبیر شورای عالی فضای مجازی و معاون علمی ریاست جمهوری برگزار شده و در حضور این مسئولان مشکلات فعالان این عرصه بار دیگر مورد برسی قرار گرفت.
 
طبق گفته‌های وزیر دادگستری، دولت مهلت دو هفته‌ای تعیین کرده و برای پیگری مشکلات این کسب و کارها کمیته‌ای ویژه را ملزم به پیگیری موضوعات کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.