تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 2, 2017
6:25 پنجشنبه، 12ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82646

توسعه خدمات رایانش ابری در ایران

بخشی از پژوهش و توسعه در حوزه ICT، در قالب فعالیت‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام می‌شود که از جمله آن می‌توان به تدوین سند نقشه راه توسعه خدمات الکترونیکی در مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته (USO) و ایجاد و توسعه خدمات رایانش ابری (Cloud) اشاره کرد.
 
از جمله مهم‌ترین اقدامات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) می‌توان به تدوین سند نقشه راه توسعه خدمات الکترونیکی در مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته (USO)، ایجاد توسعه خدمات رایانش ابری (Cloud) در سطح زیرساخت، تهیه اسناد و ملزومات رگولاتوری جهت صدور پروانه اپراتورهای OTT و CDN، طراحی تمهیدات امنیتی برای شبکه ملی اطلاعات، ارائه خدمات مشاوره و تهیه الزامات امنیتی سامانه‌های هوشمند همراه و تدوین برنامه ملی توسعه جویشگر بومی اشاره کرد.
 
همچنین برگزاری کارگاه‌های تخصصی ویژه با بهره‌گیری از دانش متخصصان و دانشمندان (نخبگان) ایرانی غیرمقیم در حوزه فاوا، تدوین نقشه راه فناوری‌های نوین ارتباطی شامل رادیوهای پرظرفیت و دسترسی رادیویی، طراحی و ساخت فید آنتن رادیویی پرظرفیت موج میلیمتری باند ۷۰ گیگاهرتز و تقویت نظام تایید نمونه کشور و اطمینان از کیفیت تجهیزات وارداتی و تولید داخل که در شبکه مخابراتی کشور به کار گرفته می‌شوند نیز از دیگر اقدمات انجام‌شده توسط پژوهشگاه است.
 
ارتقای تجهیزات ۶ آزمایشگاه تایید نمونه مرجع مستقر در دانشگاه‌ها (شامل: آنتن، EMC، SAR، روتر و سوئیچ، IP-PBX، ارتقای آزمایشگا حسگر نوری)، انجام بیش از ۵۰۰ مورد خدمات آزمایشگاهی تایید نمونه در حوزه‌های ارتباطات نوری، رادیویی و شبکه، مشارکت در پیاده‌سازی صیانت فرهنگی – اجتماعی مبتنی بر سامانه‌های هوشمند، طراحی و پیاده‌سازی پایگاه‌های داده و دانش سرمایه‌ای، آسیب‌پذیری‌ها، حملات و حوادث امنیتی در سطح ملی، ایجاد و توسعه آزمایشگاه‌های ارزیابی امنیتی در حوزه مراکز عملیات امنیت (SOC)، سامانه‌های مبتنی بر وب و نیز سامانه‌های صیانت فرهنگی و سامانه‌های کنترل صنعتی و بومی‌سازی و تجاری‌سازی فناوری‌های SOC نیز دیگر اقدامات پژوهشگاه هستند.
 
تدوین سند ملی تعامل‌پذیری دستگاه‌های دولتی برای ارائه خدمات الکترونیکی بین دستگاهی، تدوین پیوست‌های ۹ گانه شبکه ملی اطلاعات، آماده‌سازی فضا برای فعال ساختن پارک تخصصی ICT، تدوین استانداردهای بومی سرویس‌های پستی و تدوین سند راهبردی و نقشه راه عملیاتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سایر اقدامات پژوهشگاه است.
 
راه‌اندازی مرکز داده اینترنتی پژوهشگاه برای ارائه سرویس‌های رایانش ابری، جویشگر بومی، برگزاری چند همایش معتبر در سطح ملی و بین‌المللی (داده‌های عظیم، جویشگر بومی، USO، اینترنت اشیاء، ۵G، امنیت سامانه‌های هوشمند همراه، IST و …)، افتتاح پروژه موتور جست‌وجوی بومی پارسی‌جو و همچنین پروژه ضد بدافزار بومی (آنتی‌ویروس بومی) نیز از اقدامات کاربردی‌تر پژوهشگاه محسوب می‌شوند.
 
دستاوردهای پژوهشگاه
 
برنامه عملیاتی جامع‌بخشی و فرابخشی برای توسعه خدمات الکترونیکی در مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته، دانش فنی و محصول سیستم عامل ابری به منظور ارائه خدمات بومی رایانش ابری در لایه زیرساخت، خدمات CDN و OTT با کیفیت و امنیت بالا با لحاظ کردن ملزومات رگولاتوری و دانش بومی‌شده طراحی و ساخت تجهیزات ارتباطی از قبیل فید آنتن رادیویی پرظرفیت موج میلیمتری باند ۷۰ گیگاهرتز بخشی از دستاوردهای پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می‌شوند.
 
بستر  آزمایشگاهی برای انجام پروژه‌های کاربردی، تبدیل ایده و محصول و تربیت نیروی انسانی، سامانه‌های ارزیابی‌کننده امنیتی انواع محصولات صیانت فرهنگی – اجتماعی، پایگاه‌های داده و دانش ملی سرمایه‌ای، آسیب‌پذیری‌های حملات و حوادث رایانه‌ای، راهنمای فنی برای امنیت سامانه‌های هوشمند همراه، خدمات ارزیابی انواع سامانه‌های امنیتی و معماری و پیوست امنیتی بومی‌شده برای شبکه ملی اطلاعات نیز از دیگر دستاوردهای این پژوهشگاه به شمار می‌روند.
 
همچنین فناوری SOC بومی‌شده، ابزارها و دادگان لازم برای پردازش خط و زبان فاسی در جست‌وجوگر بومی (فارسی نت، مترجم ماشینی، گراف دانش و …)، جویشگر بومی مستندات علمی، متنی، نقشه و خبر و ضد بدافزار بومی (آنتی ویروس بومی) از جمله دستاورهای پژوهشگاه در راستای بومی‌سازی هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.