تلفن همراه

April 14, 2017
6:20 جمعه، 25ام فروردینماه 1396
کد خبر: 82934

«گپ» فرصتی برای اشتغال بومی است

تولید نرم افزار بومی "گپ" فرصتی برای ایجاد اشتغال بومی است.
 
صندلی‌های خالی سالنی که تا لحظاتی قبل، خالی بود، به تدریج جای خود را به جمعیتی می‌دهند که وارد می‌شوند و با نگاهی به مقابل بنر بزرگ نصب شده، روی صندلی‌ها جای می‌گیرند. پسر بلند قد و جوانی کنار بنری که عبارت «گپ» را، درشت و خوانا به رنگ بنفش و صورتی درآورد می‌ایستد و گوشی تلفن همراه در دستش را تا جایی که طول دستش اجازه می‌دهد دورتر می‌گیرد، لبخند می‌زند و انگار که کنار یکی از صمیمی‌ترین دوستان‌اش ایستاده، دکمهی شاتر را می‌فشارد. بلافاصله سر در گوشی می‌برد و شاید حال چند لحظه پیش خودش را با آدم‌های ساکن دنیای درون گوشی‌اش، به اشتراک می‌گذارد.
 
آیینه بزرگ روی دیوار سالن، که تمام قد ایستاده است جمعیت حاضر را تکرار می‌کند و با قطع شدن موسیقی ملایم، صفحه نمایش بزرگ سالن نمایشگر تیزری برای معرفی یک نرم‌افزار موبایلی پیام‌رسان می‌شود.
 
رنگ‌ها روی صفحه نمایش به رقص در می‌آیند و نریشن از نرم‌افزاری می‌گوید که با هزینه‌ پایین و سرعت بالا، مفهوم یک فضای پیام‌رسان ایرانی را آن‌هم در فضای مجازی، به یک واقعیت بدل می‌کند. جمعیت حاضر اما، با این فضا و تعریف‌ها ناآشنا نیستند چراکه به گفته‌ی مجری مراسم، 110جزو نفر از500 هزار استفاده‌کنندگان نرم‌افزار پیام‌رسان «گپ» هستند که امروز برای شرکت در مراسم معرفی و قرعه کشی فصلی این نرم‌افزار حضور دارند.
 
به گفته‌ی امید علیجانی معاون برنامه ریزی و توسعه کسب و کار شرکت توسعه سامان، «گپ» از آغاز داستان خود به دنبال رفع یک نیاز مهم در استفاده از شبکه‌های اجتماعی فعال در فضای مجازی بوده است و تلاش کرده خلأ وجود یک نرم‌افزار بومی برای گفت و گو را تأمین کند.
 
 
فرصتی برای اشتغال بومی
علیجانی با بیان این‌که گپ از آغاز فعالیت رسمی خود در دی ماه سال 95، بی‌کار نبوده است و با اعطای جایزه‌ها و خدمات متنوع ارزش افزوده استفاده از یک نرم‌افزار بومی و البته امن که خیال مخاطب ایرانی را راحت کند فرهنگ‌سازی کرده است.
 
 این فعال فناور، با اشاره به این که کسب و کار یکی از اولویت‌های مورد توجه تیم سازنده گپ بوده از ایجاد اشتغال برای بیش از 100 نفر به صورت غیر مستقیم خبر می‌دهد و پیش‌بینی می‌کند با پلتفرمی که گپ برای توسعه نرم‌افزارهای فضای مجازی ایجاد کرده است، بتواند گستره‌ی وسیعی از کسب و کارهای فناورانه و نوپای این حوزه را پوشش دهد. 
 
 
کاربرانی از دیگر کشورها
اما نگاه این نرم‌افزار، صرفا فضای ایران نبوده است و آن‌طور که علیجانی بیان می‌کند از میان بالغ بر 500 هزار کاربر گپ، 2007 شماره از دیگر کشورهاست و با برنامه‌هایی که برای توسعه آن دارند، میزان مشترکانی را که روزانه به این جمع مجازی ملحق می‌شوند از مرز روزانه 4هزار نفر فراتر ببرند.
 
به گفته‌ی وی، سامانه تولید محتوا در گپ که با حمایت ستاد توسعه فرهنگ ، علم ، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی ایجاد شده است تا کنون بیش از 36هزار محتوای ارزشمند و دارای منبع در اختیار کاربرانش قرار داده است که 20 میلیون بار توسط کاربران دیده شده است.
 
اما در نرم‌افزار گپ، بخشی از نرم‌افزار به «گپ من» اختصاص یافته است که یک فضای مناسب را برای کاربرانی که می‌خواهند از ظرفیت این نرم‌افزار به طور خاص استفاده کنند، ارائه می‌دهد.
 
تبادل بیش از 24 میلیون پیام، ارسال 500 هزار فایل و مجموع ذخیره بیش از یک ترابایت محتوا در سرورهای گپ، در کنار فعالیت کانال‌هایی با بیش از 10هزار عضو از دیگر ویژگی‌هایی هستند که به آن‌ها اشاره می‌شود. اما ارسال 76هزار پیام تنها توسط یکی از مشترکان گپ و رکوردداری بیش‌ترین میزان استفاده از این پیام رسان نکته جالب توجه دیگری است که نشان‌دهنده فضای مساعد گپ و استقبال کاربران برای رد و بدل کردن پیام‌هایشان است.
 
اما، پس از صحبت‌های علیجانی، دل توی دل حاضران نیست تا جایزه بزرگ گپ در فصل زمستان نصیب چه کسی می‌شود. تنگ حاوی نام‌های شرکت‌کنندگان پس از بارها چرخش، نام برنده را نمایان می‌سازد و قرعه کشی، با ذوق و ناباوری برنده این دوره از جوایز پیام‌رسان گپ، شور برنامه را به اوج می‌رساند. شور و شوقی که روزهای بهتر را برای فعالیت یک کسب و کار دانش‌بنیان ایرانی و هدایت نگاه‌ها به استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بومی نوید می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.