رسانه‌های اجتماعی

April 18, 2017
19:34 سه شنبه، 29ام فروردینماه 1396
کد خبر: 82992

معاون سازمان فناوری اطلاعات: ضعف امنیتی برخی شبکه های اجتماعی سازمانی

معاون سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ضعف امنیتی برخی شبکه های اجتماعی سازمان ها امنیت اطلاعات مردم را به مخاطره می اندازد گفت: با راه اندازی سرویس «موتوشاپ» بستر امنی ایجاد کردیم.
 
سیدهادی سجادی امروز در همایش سراسری مدیران وزارت ارتباطات با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات در کشور اظهار داشت: گسترش شبکه آپا (آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد) در کل کشور یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته است که در این مراکز با جذب ظرفیت های دانشگاهی در حوزه امنیت اقدامات موثری صورت گرفته است.
 
وی اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر در دوره های تحصیلات تکمیلی در مراکز آپا را از جمله برنامه ها عنوان کرد و گفت: این مشاغل دانش بنیان هم اکنون در راستای حوزه امنیت اطلاعات اقدامات موثری انجام داده اند.
 
سجادی با اشاره به راه اندازی سامانه های رصد در فضای مجازی خاطرنشان کرد: هم اکنون بانک اطلاعاتی کل IP های کشور شناسایی شده است تا تمامی آدرس های IP کشور در صورت آلوده شدن به یک نرم افزار مخرب و یا حمله فایبری قابل شناسایی خواهند بود. در این زمینه برنامه کاهش مخاطرات امنیتی در این بخش ارائه می شود.
 
معاون سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به راه اندازی شبکه «هانی نت ملی» نیز تصریح کرد: در این شبکه تمامی ویروس ها و نرم افزارهای مخرب و بدافزارها با دو هزار سنسور قابل شناسایی خواهند بود.
 
وی از شناسایی چند نمونه حمله خطرناک در روزهای اخیر و رفع آن توسط شبکه هانی نت ملی خبر داد.
 
سجادی همچنین از راه اندازی سامانه ملی «ویروس کاو» برای اسکن کردن برنامه های نرم  افزاری خبر داد و گفت: تا پیش از این از یک منبع خارجی برای بررسی نرم افزارهای آلوده به ویروس استفاده می شد که این منبع خارجی ما را فیلتر کرد. به همین دلیل هم اکنون با راه اندازی سامانه ملی «ویروس کاو» ۱۰ آنتی ویروس امکان رصد نرم افزارها را بر عهده دارند.
 
معاون سازمان فناوری اطلاعات از راه اندازی سامانه ملی آسیب پرداز در بهمن ماه سال ۹۵ خبر داد و اظهار داشت: با راه اندازی این سامانه، آسیب پذیری تمام سامانه ها در  شبکه ملی اطلاعات شناسایی و رفع می شود. در کنار این سامانه، یک پایگاه ملی رفع حملات و آسیب پذیری ها نیز ایجاد شده است.
 
وی با اشاره به راه اندازی شبکه های اجتماعی از سوی برخی سازمان ها افزود: بسیاری از این شبکه ها از پلت فرم امنیتی ضعیف و متوسط برخوردارند.
 
سجادی خاطرنشان کرد: در این زمینه سرویس «موتوشاپ» را راه اندازی کردیم که ریسک مخاطره در این شبکه ها را که برخی بیش از یک میلیون عضو نیز دارند کاهش داده و  این موتوری برای راه اندازی شبکه های اجتماعی امن در مقیاس متوسط است.
 
وی همچنین از اختصاص ۳۰ میلیارد تومان وام در حوزه محصولات امنیتی فضای مجازی خبر داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.