سخت‌افزار

فناوری

لبه تکنولوژی

April 23, 2017
1:22 یکشنبه، 3ام اردیبهشتماه 1396
کد خبر: 83068

تولید انبوه نخستین تراشه جهان روی مواد انعطاف‌پذیر

این روزها خبر مربوط به گوشی‌های انعطاف‌پذیر و تاشدنی زیاد به گوش می‌رسد. ولی باید توجه داشت که تولید انبوه چنین محصولی موانع زیادی پیش رو دارد و می‌بایست نمایشگر، باتری و تراشه اصلی گوشی هم انعطاف‌پذیر ساخته شود.

 

به گزارش گروه ترجمه آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) ولی روهی از محققان بر اساس تلاش‌های خود موفق شدند امکان تولید انبوه تراشه انعطاف‌پذیر را فراهم کنند. این تراشه با مواد دوبُعدی شبیه به گرافین ساخته شده است که کاملا انعطاف‌پذیر است و مدارهای رسانا در آن می‌توانند به راحتی اطلاعات را انتقال دهند. این تراشه قادر است برای باتری‌ها، حسگرها و پردازنده دستگاه مورد استفاده قرار گیرد.

برای این تراشه هوشمند 115 ترانزیستور در نظر گرفته شده است که البته نمی‌توان آن را در خانواده تراشه‌های پرقدرت موجود در بازار طبقه‌بندی کرد. با این وجود چنین محصولی را می‌توان نخستین گام در ساخت میکروپردازنده‌های منعطف موجود بر مواد نیمه‌رسانای دوبُعدی دانست.

محققان دانشگاه فناوری ویِن در اتریش نتایج حاصل از یافته‌های خود برای ساخت این تراشه را در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی Nature منتشر کردند.

مواد دوبُعدی مزایای فراوانی برای دستگاه‌های انعطاف‌پذیر دارند و استفاده از آنها به این معنی است که کاربر می‌تواند دستگاه مورد نظر را به هر سمتی که می‌خواهد بچرخاند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.