تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 8, 2017
20:17 دوشنبه، 18ام اردیبهشتماه 1396
کد خبر: 83187

بازار پرداخت همراه چین ۵۰ برابر بزرگ‌تر از همین بازار در ایالات متحده است

بازار پرداخت همراه چین با مبلغ ۵.۵ هزار میلیارد دلار، بیش از ۵۰ برابر بزرگ‌تر از بازار پرداخت همراه ایالات‌متحده است.
 
و حالا این بازار با ورود شرکت هلدینگ اینترنتی چینی تِنسِنت (Tencent)، که قصد دارد سهم بازار را از چنگ علی‌بابا بیرون آورد، دستخوش تغییراتی شده است.
 
علی‌پی را علی‌بابا در سال ۲۰۰۴ در چین راه‌اندازی کرد که تا امروز پرداخت همراه چین را در دست داشت. اما سهم بازار این شرکت در روزهای پایانی سال گذشته تقریباً به نصف رسید درحالی‌که سهم بازار شرکت رقیب یعنی تنسنت به بیش از یک‌سوم افزایش یافت.
 
به گزارش آخرین اطلاعات از مرکز Analysys، سهم بازار علی‌بابا در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۶، ۵۴ درصد بود که این مقدار در سال ۲۰۱۵، ۷۱ درصد بوده است. درحالی‌که در همین بازه زمانی، سهم بازار تنسنت از ۱۶ درصد به ۳۷ درصد رشد داشت.
 
کشور چین پیشرو در صنعت پرداخت‌های همراه در دنیا است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که سال گذشته، پرداخت همراه چین به ۵.۵ هزار میلیارد دلار رسید که در مقایسه با بازار ۱۱۲ میلیارد دلاری ایالت متحده، حدود ۵۰ برابر بزرگ‌تر است.
 
وی‌چت که همان پلتفرم بازی و رسانه اجتماعی تنسنت است، یک دهه بعد از علی‌بابا و با ۸۹۰ میلیون کاربر وارد عرصه شد و به مدت دو سال، این دو شرکت رقابت بسیار پرهزینه‌ای با یکدیگر برای جذب مشتری داشتند.
 
به گفته مشاوران، دلیل رشد تنسنت استفاده فراگیر افراد از اپلیکیشن وی‌چت و همین‌طور خواسته فروشندگان برای برخورداری از ارائه‌دهندگان بیشتر است.
 
شرکت تنسنت امسال با فروشگاه‌های فیزیکی مانند استارباکس وارد همکاری شد و حالا دیگر تمامی ۲۶۰۰ کافه استارباکس در چین Weixin Pay، که همان پرداخت همراه وی‌چت است، را پذیرش می‌کنند.
 
علی‌بابا هم دست‌به‌کار شد و شبکه فیزیکی خودش را، حتی در خارج از کشور، راه‌اندازی کرد که طی آن ۱۱۰ هزار فروشگاه سرویس علی‌پی را پذیرش می‌کردند
 
Ant Financial که از شرکت‌های وابسته علی‌بابا است و علی‌پی را در اختیار دارد هم خدمات مالی مانند صندوق بازار پول Yu’e Bao ارائه کرده است. این صندوق در حال حاضر ۱.۱۴ هزار میلیارد رنمینبی (۱۶۵.۶ میلیارد دلار) سرمایه دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.