رگولاتوری

May 10, 2017
11:02 چهارشنبه، 20ام اردیبهشتماه 1396
کد خبر: 83196

اعمال تخفیف 50 درصدی اینترنت به تعویق افتاد

در حالی که رییس سازمان تنظیم مقررات قول داده بود تفکیک اعمال تخفیف 50 درصدی برای تمام سایت های داخلی در اردیبهشت ماه انجام شود، معاون رگولاتوری اعلام کرد دستورالعمل فنی این طرح یک ماه دیگر به دست اپراتورها می رسد.
 
548d153976ce446aab3f4d431f6ccbdf.jpg
طرح تخفیف 50 درصدی ترافیک اینترنت روی سایت های داخلی پس از کش و قوس هیا فراوان با اعلام وزیر ارتباطات در اسفندماه گذشته، با ابهاماتی روی تعداد محدودی سایت آغاز و قرار شد تفکیک کامل و تخفیف روی تمامی سایت ها نیز تا اردیبهشت انجام گیرد.
 
اما در عمل تخفیف روی همین تعداد محدود سایت به صورت نصفه و نیمه در همین اردیبهشت ماه آغاز شده و دستورالعمل فنی کل طرح هم آماده نیست.
 
 مشترک قادر به محاسبه میزان تخفیف نیست
  معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با مهر در این باره توضیح داد: روش فنی محاسبه ترافیک داخلی از خارجی مختلف است و به طور قطع روش های فنی برای مشترک ملموس نیست. اما آنچه مسلم است اینکه، اپراتورها به روش های مختلف در حال اعمال تکالیف مدنظر در این مصوبه هستند.
 
معاون رگولاتوری ادامه داد: اکنون اگر کاربری یک گیگابایت حجم اینترنت، مصرف کرده باشد در صورتی که این مصرف از سایت داخلی باشد، ۵۰۰ مگابایت محاسبه می شود. به این ترتیب، این مصوبه به کاربر اجازه می دهد میزان بیشتری از سایت های داخلی، البته با همان میزان هزینه، استفاده کند.
 
فلاح جوشقانی در پاسخ به این سوال که چرا این تفاوت قیمت برای کاربر محسوس نیست، تاکید کرد: هم اکنون سیاست اپراتورهای ارتباطی این است که لیست سایت های پربازدید را در پورتال خود قرار داده و اعلام کرده اند که اگر کاربران وارد این سایت ها شوند تعرفه اتصال را ۵۰ درصد اعمال می کنند. سیاست ما این نیست که به اپراتورها بگوییم، تعرفه را روی کدام سایت اعمال و روی کدامیک از سایت ها اعمال نکنند.
 
وی با بیان این که اپراتورها فعلا حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ سایت پربازدید داخلی را انتخاب و به رگولاتوری نیز اعلام کرده اند گفت: در پورتال تمامی اپراتورها آمده است که اگر به این سایت های داخلی وصل شوید، تعرفه اتصال نصف قیمت خواهد بود.
 
 ترافیک واجد شرایط به زودی مشخص می شود
معاون رگولاتوری با تاکید براینکه در شرایط فعلی، اینکه مشترک احساس کند هر سایت فارسی، شامل این مصوبه شده است درست نیست، ادامه داد: فعلا اپراتورها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سایت را براساس پربازدیدها انتخاب کرده اند و ممکن است سایت مورد نظر کاربر در آن باشد و یا نباشد. اما معاونت صدور بررسی های فنی رگولاتوری، به زودی دستورالعملی را تهیه می کند که معنای «ترافیک داخلی واجد شرایط» برای اپراتورها مشخص شود.
 
وی با بیان اینکه این مصوبه ابعاد مختلفی را شامل می شود، گفت: برای مثال ممکن است کاربر وارد یک سایت داخلی شود اما این سایت یک لینک به یک سایت بین المللی داشته باشد و کاربر وارد آن شود. با این وجود درحالی که کاربر فکر می کند که از سایت داخلی استفاده می کند اما هزینه اینترنت بین الملل برای وی محاسبه می شود.
 
فلاح جوشقانی با بیان این که این موضوعات فنی باید بررسی و کاملا تفکیک شود، ادامه داد: تمامی اینها نیاز به بررسی دقیق تر دارد و به همین دلیل فعلا به صورت اعلام سایت های پربازدید ایرانی از سوی اپراتورها، این مصوبه در حال اعمال شدن است.
 
 دستورالعمل تفکیک یکپارچه هنوز آماده نیست
وی با بیان این که بسیاری از مشترکان به ویژه کاربران سایت های ویدئویی این تغییر را به صورت ملموس احساس کرده و از آن راضی هستند گفت: ابعاد فنی این مصوبه باید به صورت کامل مشخص و دستورالعملی یکپارچه به اپراتورهای ارتباطی اعلام شود. این دستورالعمل تا یک ماه آینده نهایی می شود و اپراتورها بر مبنای این دستورالعمل، تعرفه شبکه ملی اطلاعات را محاسبه می کنند.
 
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این سوال که آیا روشی برای استعلام میزان استفاده کاربران از شبکه ملی اطلاعات و ترافیک داخلی وجود دارد گفت: نه این امکان وجود ندارد و این موضوع هنوز به اپراتورها اعلام نشده است که راهی برای استعلام میزان استفاده کاربر در نظر بگیرند.
 
 تغییر آدرس IPها مهمترین دغدغه
فلاح جوشقانی یکی از مشکلاتی که سبب شده تفکیک سایت های اینترنتی به راحتی صورت نگیرد را تغییر دائمی آی پی آدرس های سایت های ایرانی عنوان کرد و به گفت: اپراتورهای ارتباطی با این مشکل فنی روبه رو هستند که یک سایت با یک آی پی آدرس، مرتب در حال تغییر است و از آنجایی که اپراتورها در سیستم، براساس آدرس آی پی کار می کنند، تغییر آدرس های IP اشکالات فنی بسیاری به همراه دارد.
 
چرا که برای مثال این هفته این آدرس IP متعلق به یک سایت پربازدید ایرانی است و هفته بعد این آدرس IP دیگر داخلی نیست. به همین دلیل این اشکالات فنی، ابعاد اجرای کار را با مشکل مواجه می کند.وی با بیان اینکه بالغ بر ۴۰ جلسه در رگولاتوری با حضور همه اپراتورها درباره تفکیک ترافیک اینترنت از شبکه ملی، برگزار کردیم اما هنوز به یک راهکار نهایی نرسیده ایم گفت: درصورتیکه رگولاتوری بخواهد یک لیست واحد و مشترک از سایت های پربازدید را به تمامی اپراتورها برای اعمال تعرفه  ارایه دهد، در صورت تغییر مدام IP آدرس ها، با مشکل مواجه خواهیم شد.
 
معاون رگولاتوری گفت: با این حال این تعرفه فعلا برای سایت هایی که اعلام شده، اعمال شده است و به زودی نیز دستورالعمل شناسایی ترافیک واجد شرایط را اعلام می کنیم تا اپراتورها به صورت شفاف تر، این مصوبه را اجرایی کنند.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی از سوی رگولاتوری بر عملکرد اپراتورها صورت می گیرد تاکید کرد: نظارت ما به صورت روزانه و از طریق سیستم صورت حسابگیری انجام می شود و تاکنون تخلفی در این زمینه دیده نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.