باندپهن

May 15, 2017
6:41 دوشنبه، 25ام اردیبهشتماه 1396
کد خبر: 83218

چند پیش‌بینی از وضعیت صنعت مخابرات

این روزها مدام به مزایای سرعت نسل پنجم ارتباطات (۵G) اشاره می‌شود. توجه‌ها از قبل به این فناوری جلب شده است. کم‌کم صنعت مخابرات به این سمت می‌رود و می‌کوشد مسائل موازی را به‌طور همزمان مدیریت کند و این بار هدف ۵G این است: «یک گیگابیت در هر ثانیه».
 
تلکامز با همکاری سازمان مشاوره موبایل پیش‌بینی‌های سال ۲۰۱۷ برای صنعت مخابرات را گردآوری و جمع‌بندی کرد.
 
بر این اساس انتظار نمی‌رود که راه‌اندازی تجاری فناوری ۵G تا قبل از سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ اتفاق بیفتد. با وجود این‌که ورایزن راه‌اندازی ۵G را در خطوط ثابت بی‌سیم (FWA) تا قبل از سال ۲۰۱۷ پیاده خواهد کرد. پیش‌بینی‌ها این است که استقرار ۵G حداقل شش سال طول خواهد کشید. براساس پیش‌بینی Northstream تا آن زمان، اپراتورها روی بهبود استانداردهای LTE بیشتر از رفتن به سمت ۵G سرمایه‌گذاری خواهند کرد.
 
شرکت Telcos روی ابزارهای LTE پیشرفته، از جمله MIMO و تجمع حامل سرمایه‌گذاری خواهد کرد. هزینه‌های استقرار ۵G زیاد خواهد بود و اپراتورها فقط خواهند توانست روی فناوری‌های ۵G سرمایه‌گذاری کنند. این اتفاق فقط در صورتی رخ می‌دهد که بتوانند مزایای مسلم ۵G را نسبت به ۴G برای شرکت خود ضمانت کنند.
 
اکثر اپراتورها در ابتدای کار می‌خواهند مطمئن شوند سه موردی که تحت سیطره ۵G می‌توانند بهتر عمل کنند، از نظر اقتصادی برای آنها عملی و کاربردی است. این سه مورد اینترنت اشیا، ارتباطات قابل اطمینان و افزایش پهن باند تلفن همراه را شامل می‌شود.
 
همه این اعلان‌ها و اطلاع‌رسانی‌هایی که پیش از ۵G اتفاق افتاده‌اند، بدون شک در سال ۲۰۱۷ نیز در سطح اطلاع‌رسانی خواهند بود. صنعت مخابرات وابستگی ناسالمی به نسل بعدی دارد و با این وابستگی که احتمالا اجتناب‌ناپذیر است جلو می‌رود، اما هنوز نمی‌تواند آن را به واقعیت بدل کند. نگرانی مهم در این میان این است که صنعت به سمت بی‌معنایی برود و مخاطبان خود را بی‌تفاوت و بی‌حس کند.
 
از سوی دیگر به نظر Northstream مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های شبکه در سال ۲۰۱۷ برای نصب و بهبود سیستم‌های فعلی ایجاد خواهند شد. همچنین اپراتورها نسبت به حفظ تعادل قدرت بین سه وندور اول جهان هوشیار خواهند بود.
 
این مساله منجر به ثبات سهم بازار می‌شود و فشار قیمت را برای وندورهای زیرساخت کاهش می‌دهد. فشار افزایش قیمت در طولانی‌مدت باعث می‌شود وندورهای زیرساخت بازاری نامتعادل و نامطلوب برای اپراتورها خلق کنند؛ بنابراین حفظ سه وندور جهانی برای حفظ امنیت رقبات و توسعه فناوری جزو علائق اپراتورهاست.
 
بر اساس اطلاعات نشریه ارتباطات، این مساله بر هیچ کس پوشیده نیست که سال ۲۰۱۶، سال دشواری برای اریکسون بود. عواملی طی سال‌ها باعث افت اریکسون شدند و ضعف عظیمی در بازارهای شبکه مرکزی این شرکت به وجود آوردند. این عوامل سبب شدند اریکسون نتواند در بازار متنوع امروز سرعت به خرج دهد و افت خود را جبران کند. به نظر می‌آید همه این عوامل دست به دست هم دادند و باعث شدند بیورژ اکهولم که قبلا بیشترین سهام اریکسون را داشت، جایگزین هانس وستبرگ، مدیرعامل قبلی، شود.
 
قیمت سهام اریکسون در سال ۲۰۱۶ تقریبا تا حدود ۵۰ درصد پایین آمد و احتمالا همین امر منجر به آزردگی سهامداران شد. اکهولم به این خاطر به عنوان مدیرعامل انتخاب شده است که بخشی از ضررها و زیان‌ها را به شرکت بازگرداند و وضعیت را بهبود بخشد. تیم تحقیقی تلکامز معتقد است امکان دارد که هیات مدیره تصمیم بگیرند بخشی از سهام اریکسون را به فروش برسانند تا اعداد و ارقام را به مسیر مناسب سوق دهند.
 
Northstream پیش‌بینی می‌کند که فعالیت‌های NFV در سال ۲۰۱۷ رشد بیشتری خواهد داشت. انگیزه‌های زیادی وجود دارد: چون برخی خدمات جدید به کارکردهای شبکه مجازی و آینده آن وابسته است. در نتیجه NFV طی سال ۲۰۱۷ به سمت خدماتی مثل VoLTE, Carrier Cloud و غیره خواهد رفت. NFV همچنین زیرساخت‌های فعلی را بهبود خواهد بخشید. با وجود این‌که تمرکز اصلی NFV بر بهبود زیرساخت خواهد بود، شاهد خدمات جدیدش نیز خواهیم بود.
 
این واقعیت که ورایزن هنوز دست از یاهو برنداشته، نشان می‌دهد اپراتورهای هوشمند برای تنوع بخشیدن به فعالیت‌های خود از رسانه جدا نمی‌شوند. راه‌حل جدید و امروزی برای کاهش APUU‌های اپراتورها وابسته به استروئید است، نه فقط رفتن سراغ کپی کردن محتوا، بلکه تولید آن. این استراتژی باعث می شود کاربران به سمت معدود ارائه‌دهندگانی بروند که از نظر فنی، تخصصی، اتصال، اینترنت اشیاء، محتوا و غیره با نیازهای آنها مطابق هستند.
 
تحکیم ارتباط بین رسانه و مخابرات در اروپا نیز در جریان است. وندورها و شرکت‌هایی مثل اریسکون به احتمال زیاد سمت کسب‌وکارهای رسانه‌ای و تلویزیون ها می‌روند. در این میان هواوی نیز یکی از شرکت‌هایی است که می‌کوشد در تولید ویدئو پیشگام شود. همان‌قدر که میل کاربران به محتوای ویدئویی افزایش می‌یابد، کنترل این دریچه ارتباطی اهمیت بیشتری می‌یابد.
 
درآمد اینترنت اشیا سهمی از کل درآمد در سطح جهانی است که طی چند سال اخیر افزایش یافته است. در حال حاضر، برخی از اپراتورها یک درصد از درآمد خود را به خدمات اینترنت اشیاء اختصاص داده‌اند. با این حال به پیش‌بینی Northstream، این میزان در سال ۲۰۱۷ همان یک درصد یا کمتر هم باقی خواهد ماند. البته برخی از اپراتورهای پیشتاز در ایالات متحده آمریکا و اروپا از جمله AT&T و دافون، تلفنیکا و دویچه تلکام این میزان را به سه درصد نیز خواهند رساند.
 
این تیم‌ها می‌کوشند فقط از طریق اتصال درآمد کسب نکنند، بلکه سراغ یکپارچگی سیستم‌ها، امنیت، تجزیه و تحلیل، مدیریت پلت‌فرم‌ها و راه‌حل‌های عمودی می‌روند. به علاوه، این اپراتورهای بزرگ در زمینه‌ی ماشین‌های خودکار بدون راننده وارد بازار خواهند شد. همان‌طور که اینترنت اشیاء در چند سال آینده رشد می‌کند، انتظار داریم شاهد تفاوت‌های بیشتری در درآمد اپراتورها در مناطق باشیم. همه این مسائل ارزش اینترنت اشیاء را مشخص می‌کند.
 
ASR (بازشناسی اتوماتیک گفتار) رویکردی بالغانه‌تر در سال ۲۰۱۷ اتخاذ خواهد کرد و به سمت زندگی روزمره می‌رود، در واقع به جریانی غالب تبدیل می‌شود. ASR اپلیکیشن‌های گسترده‌ای خواهد داشت و تاثیر زیادی بر تلفن‌های هوشمند و ابزارهای اینترنت اشیاء خواهد گذاشت.
 
در هر حال Northstream فکر می‌کند که اروپا می‌تواند بعد از آمریکا و چین در این نوآوری سهیم باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد. این‌که اروپا هنوز به صورت حرفه‌ای وارد ASR نشده، احتمالا ناشی از موانع زبان است. از سوی دیگر نبود سرمایه‌گذاری و روند کند بازارهای محلی اروپا نسبت به رشد سریع فناوری امروز جهان، از دیگر علت‌های عقب ماندن اروپا در زمینه‌ی ASR است. نوآوری سریع و تجارت اینترنت اشیاء، رشد ASR را پشتیبانی می‌کند به ویژه در مورد خانه‌ها و اتومبیل‌های هوشمند و فناوری‌های پوشیدنی.
 
همچنین در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۵ درصد از کاربران ساعت‌های اپل از Siri استفاده می‌کردند: ۵۰ درصد استفاده روزانه و ۳۱ درصد نیز چند بار در روز یا بیشتر. این اعداد و آمار استفاده از Siri بین کاربران آی‌فون در حال افزایش است.
 
براساس گزارش‌های گوگل، ۲۰ درصد از جست‌وجوها براساس ASR صورت گرفته است. با این حال، استفاده از ASR  و سطح رضایت از آن در اروپا نسبی باقی‌مانده و نسبت به کشورهای انگلیسی زبان و چینی زبان محدودتر به کار رفته است. ASR به سرعت در حال رشد است. برای درک ظرفیت بیشتر ASR باید بتوان آن را با فناوری‌های هوش مصنوعی ترکیب کرد.
 
هوش مصنوعی فناوری مهم سال ۲۰۱۶ بود از رایانه‌هایی که انسان‌ها را در بازی‌ها شکست می‌دهند گرفته تا اتوماسیون کارهایی که قبلا انسان‌ها آنها را انجام می‌دادند. مثل ارائه‌ی خدمات به مشتریان. یکی از محصولات جانبی محاسبات ابر توانایی ارائه و رونمایی از محاسبات فوق‌العاده در کارهای روزانه ما بوده که منجر به گسترش هوش مصنوعی شده است؛ اما باید به این مساله نیز توجه داشت که هوش مصنوعی با حذف تصمیم‌های انسانی در محیط کار وارد عمل می‌شود. باید این مهم را در نظر گرفت که در پایان ماجرا انسان‌ها ‌محصولاتی نباشند که توسط ماشین‌ها برداشت می‌شوند!
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.