امنیت

فناوری اطلاعات

May 17, 2017
10:14 چهارشنبه، 27ام اردیبهشتماه 1396
کد خبر: 83232

نحوه دریافت ضد باج افزار بومی Wanna Crypt

بدافزار باجگیر که به سیستم های کشورهای همجوار حملات گسترده ای انجام داده است، توسط ضدباجگیر بومی پادویش شناسایی شد و به سیستم‌هایی که از این آنتی ویروس استفاده می‌کنند آسیبی نرسید.
 
بدافزار باجگیر که به سیستم های کشورهای همجوار حملات گسترده ای انجام داده است، توسط ضدباجگیر بومی پادویش شناسایی شد و به سیستم‌هایی که از این آنتی ویروس استفاده می‌کنند آسیبی نرسید.
 
نرم افزار ضدباج افزار بومی با مشارکت و سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه یافته و در دسترس عموم قرارگرفته است. این ابزار  توسط مرکز ماهر مورد ارزیابی امنیتی قرار گرفته و در پیشگیری کامل از آلودگی  به باج افزارها از جمله باج افزار مذکور موثر شناخته شده است.
 
باج‌افزار wannacrypt ، همزمان با شیوع در سطح جهان، در بخش هایی از کشور ما هم موجب آلودگی برخی رایانه ها شد که با اقدام های صورت گرفته و افزایش سطح آگاهی متقاضیان و فعالیت های مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با این پدیده ، روند شیوع آن از ظهر روز گذشته با کاهش بسیار چشمگیری رو به رو بوده که بیانگر رعایت توصیه های ارایه شده از سوی مرکز ماهر توسط دستگا ها و کاربران کشورمان و اقدام های پیشگیرانه در سطح شبکه زیرساخت ارتباطی کشور بوده است.
 
کاربران می توانند از طریق سایت مرکز ماهر نسبت به  دریافت و استفاده از نرم افزار بومی تولید شده اقدام کنند. شیوه عملکرد این باج‌افزار به این صورت است که اقدام به رمزنگاری کلیه فایل‌ها و داده‌های رایانه‌ اشخاص می‌کند و سپس درخواست باج (واریز پول به طریق اینترنتی و …) در قبال رمزگشایی برای اجازه دسترسی صاحبان اطلاعات می‌کند و اشخاص تا قبل از پرداخت باج، نمی توانند به فایل‌ها و اطلاعات داخل کامپیوتر خود دسترسی داشته باشند.
 
بنا بر این گزارش،  با وجود انتشار این بدافزار در چند روز گذشته در سراسر جهان و در برگیری حدود  90 کشور، آنتی ویروس پادویش توانست با موفقیت بدافزار باجگیر را شناسایی و حملات آن را متوقف کند.
 
به کاربران فضای مجازی توصیه می شود جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی و آلوده شدن سیستمهای خود علاوه بر نصب نمودن آنتی ویروس پادویش در سیستم عامل ویندوز و اندروید که مجهز به ضد باجگیر است، از داده های خود نیز پشتیبان تهیه و سیستم عامل کامپیوتر خود را بروز کنند و همچنین اشتراک فایل ویندوز را غیرفعال و ویندوز های قدیمی پایین‌تر از ویندوز7 شامل XP و … را کنار بگذارند.
 
به همه کاربران توصیه اکید می‌شود، آنتی ویروس بومی پادویش به همراه نسخه باجگیر آن بر روی سیستم‌های کامپیوتر و موبایل خود نصب کنند چرا که نه تنها WannaCry را حتی قبل از اینکه منتشر شود، تشخیص داده و خنثی می کند، بلکه جلوی انواع دیگر باجگیرها را نیز می گیرد.
 
ضدبدافزار بومی پادویش تنها محصول کامل کشور است که با مشارکت و همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و یک شرکت دانش بنیان با بکارگیری ده‌ها نیروی نخبه و متخصص جوان ایرانی در داخل کشور تولید شده و در سال 1395 نسخه تکامل یافته خانگی و تجاری آن منتشر شد.
 
هموطنان همچنین می‌توانند جهت دسترسی به نسخه رایگان خانگی آنتی ویروس مذکور و دانلود آن، از طریق وب سایت www.padvish.com اقدام کنند. کاربران می توانند پس از نصب آنتی‌ویروس مذکور، نسخه موقت رایگان ضدباجگیر مربوط را از آدرس ذیل دانلود و نصب کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.