امنیت

فناوری اطلاعات

May 26, 2017
11:47 جمعه، 5ام خردادماه 1396
کد خبر: 83319

راهنمای امداد رایانه های آلوده شده به باج گیر سایبری منتشر شد

مستند فنی راهنمای امداد برای رایانه های آلوده شده به باج افزار «واناکرای» توسط مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای منتشر شد.
 
باتوجه به آلوده شدن تعداد زیادی از رایانه های کشور به باج افزار WannaCrypt ونیز، راهنماها و راه حل های منتشر شده در سایت های مختلف مبنی بر امکان بازیابی داده های رمز شده توسط باج افزارها، مرکز ماهر ضمن انجام بررسی های فنی و دقیق، مستند کاملی را در این خصوص منتشر کرد.
 
در این زمینه مرکز ماهر طی اطلاعیه ای توصیه هایی را ارائه کرده که کاربران می توانند برای دریافت متن کامل مستندات به پایگاه اطلاع رسانی مرکز ماهر به آدرس https://certcc.ir مراجعه کنند.
 
مرکز ماهر، باتوجه به شیوع حملات مختلف سایبری با سوء استفاده از آسیب پذیری های پروتکل SMB نظیر باج افزار WannaCrypt و سایر حملات مشابه مطرح شده در رسانه های کشور، اقدام به بررسی سامانه های قربانی در این حوزه و شناسایی سیستم های متعدد آسیب پذیر در این خصوص کرده و اطلاعات مربوط به آسیب پذیری های رصد شده مستقیما به اطلاع مالکین سامانه ها در سطح کشور رسیده است.
 
هفته گذشته، باج افزاری تحت عنوان wannacrypt‌ با قابلیت خود انتشاری در شبکه کشور ها شیوع یافت و براساس رصدهای انجام شده توسط مرکز ماهر، این بدافزار در سطح شبکه کشور ما نیز رصد شده بود و به تعدادی از سیستم های رایانه ای آسیب وارد کرد.
 
وزارت ارتباطات در این باره اعلام کرد: با اقدام های صورت گرفته و افزایش سطح آگاهی متقاضیان و فعالیت های مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با این پدیده ، روند شیوع آن با کاهش بسیار چشمگیری رو به رو بوده که بیانگر رعایت توصیه های ارائه شده از سوی مرکز ماهر توسط دستگا ها و کاربران کشورمان و اقدام های پیشگیرانه در سطح شبکه زیرساخت ارتباطی کشور بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.