رگولاتوری

مخابرات فضایی

May 30, 2017
11:52 سه شنبه، 9ام خردادماه 1396
کد خبر: 83360

مکان‌یابی کدهای 10 رقمی پستی بر روی نقشه‌های مکانی

رئیس آزمایشگاه سنجش از راه دور و استاندارد سازمان فضایی از به‌روزرسانی نقشه‌های مکانی 71 شهر بزرگ و 1000 روستای کشور خبر داد و گفت: این اقدام با امضای تفاهم‌نامه‌ای با شرکت پست اجرایی می‌شود.
 
حمید وارسته امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان سازمان فضایی و شرکت ملی پست با بیان اینکه شرکت پست متولی راه‌اندازی و پیاده‌سازی نظام آدرس‌گذاری مکان‌محور کشور است، افزود: از سوی دیگر سازمان فضایی متولی انجام مطالعات سنجش از راه دور و تولید تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های حاصل از آن است.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر کدهای پستی 10 رقمی شامل اطلاعات مکانی شخص و یا بنگاه‌های اقتصادی است و ما با امضای این تفاهم‌نامه در تلاش هستیم تا آدرس‌های مکانی را به‌روزرسانی کنیم.
 
رئیس آزمایشگاه سنجش از راه دور و استاندارد سازمان فضایی با تاکید بر اینکه تهیه عکس‌های ماهواره‌ای و تبدیل آن به نقشه، پیچیدگی‌ها و هزینه‌های زیادی را می‌طلبد، خاطرنشان کرد: ولی با استفاده از فناوری‌های سنجش از راه دور می‌توان با حداقل هزینه نسبت به تولید نقشه‌های به‌روز اقدام کرد.
 
به گفته وی، سازمان فضایی با استفاده از ماهواره‌های مختلف تصاویر موردنیاز را دریافت و تبدیل به نقشه می‌کند.
 
وی با تاکید بر اینکه در این تفاهم‌نامه قرار است کدهای پستی 10 رقمی وارد نقشه‌های مکانی شود، یادآور شد: در حال حاضر بیش از 51 میلیون کد پستی به ثبت رسیده است که از این تعداد 39.5 میلیون مربوط به کدهای شهری است و 11.5 میلیون کد مربوط به روستاها است و ما در این تفاهم‌نامه قرار است نقشه‌های مکانی این کدهای پستی را به‌روز کنیم.
 
وارسته با تاکید بر اینکه شرکت پست هر دو سال کدهای 10 رقمی را به‌روزرسانی می‌کند، خاطرنشان کرد: بر این اساس لازم است تا اطلاعات مکانی این کدهای پستی به‌روزرسانی شود که بر این اساس به‌روزرسانی کدهای پستی 71 شهر بزرگ در سال 96 انجام می‌شود، ضمن آنکه کدهای پستی 1000 روستا به‌روزرسانی می‌شود.
 
به گفته وی، بر اساس این تفاهم‌نامه کدهای پستی بر روی نقشه مکان‌یابی می‌شود و از آن‌جایی که سال جاری به عنوان «سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نام‌گذاری شده است، برای انجام آمایش سرزمینی نیاز به اطلاعات مکانی داریم؛ از این رو با امضای این تفاهم‌نامه سازمان فضایی پروژه بزرگی را اجرایی خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.