اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 2, 2017
21:26 جمعه، 12ام خردادماه 1396
کد خبر: 83425

گوگل به دستکاری در نتایج جستجوی اینترنتی متهم شد

نهاد نظارت بر رقابت اتحادیه اروپایی در آوریل ۲۰۱۵ شرکت گوگل را متهم ساخت که نتایج جستجوهای اینترنتی را به نفع سرویس خرید آنلاین خود دستکاری کرده و موجب زیان رقبا و مصرف کنندگان شده است.
 
139601180513033910463314.jpg
به گفته دو منبع آگاه، رگولاتورهای ضد تراست اتحادیه اروپا قصد دارند جریمه ای سنگین علیه شرکت گوگل وضع کنند.
 
این تصمیم کمیسیون اورپا پس از 7 سال تحقیق و بررسی در مورد شکایات مطرح شده علیه محبوب ترین موتور جستجوی اینترنتی که توسط رقبای اروپایی و آمریکایی این شرکت تقدیم شده، اتخاذ خواهد شد.
 
نهاد نظارت بر رقابت اتحادیه اروپایی در آوریل 2015 شرکت گوگل را متهم ساخت که نتایج جستجوهای اینترنتی را به نفع سرویس خرید آنلاین خود دستکاری کرده و موجب زیان رقبا و مصرف کنندگان شده است.
 
کمیسیون اروپا و شرکت گوگل از اظهارنظر در این باره خودداری کرده اند. این شرکت آمریکایی در گذشته با رد این اتهامات گفته بود که رگولاتورها، رقابت خرده فروشان آنلاین نظیر آمازون و ای بی با شرکت گوگل را نادیده گرفته اند.
 
جریمه شرکت هایی که بابت نقض مقررات ضد تراست اتحادیه اروپا مقصر شناخته شوند، به 10 درصد کل حجم مبادلات مالی جهانی شرکت مربوطه می رسد که این رقم در مورد گوگل به حدود 9 میلیارد دلار از حجم مبادلات مالی سال 2016 این شرکت خواهد رسید.
 
علاوه بر این جریمه، کمیسیون اروپا به گوگل اعلام خواهد کرد که به اقدامات غیر رقابتی خود پایان دهد، اما مشخص نیست که چه سازوکار برای اطمینان از اینکه گوگل رفتاری برابر با رقبایش در جستجوهای اینترنتی انجام می دهد، به کار گرفته خواهد شد.
 
شرکت گوگل همچنین متهم است که از سیستم عامل اندروید در گوشی های تلفن همراه برای تضعیف رقبا و حذف آنها از تبلیغات جستجوی اینترنتی از طریق پلتفورم «اد سنس فور سرچ» خود استفاده کرده است.
 
این پلتفورم به گوگل اجازه می دهد که به عنوان واسطه برای وب سایت هایی نظیر خرید های آنلاین، اوپراتورهای مخابراتی و یا روزنامه ها عمل کند. کمیسیون اروپا تهدید کرده که در هر دوی این موارد جریمه های سنگینی برای گوگل در نظر خواهد گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.