تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 5, 2017
21:47 دوشنبه، 15ام خردادماه 1396
کد خبر: 83474

مسدودسازی حساب ایرانیان در دبی

آن گونه که برخی از تجار و فعالان ارتباطات اقتصادی بین الملل خبر می دهند، حساب های ایرانیان در استانبول، ابوظبی، دبی و مسقط به صورت زنجیره ای در حال مسدود شدن است.
 
این اتفاق که چندی است آغاز شده و در هفته اخیر شتاب بیشتری گرفته، یک هشدار جدی برای اقتصاد ایران محسوب می شود و گویا رقبای منطقه ای تصمیم گرفته اند که با استفاده از محدود بودن اکوسیستم انتقال پول ایران، یک فشار واقعی را علیه ایران تدارک ببینند. این وضعیت با توجه به موضع گیری های اخیر کشورهای عربی علیه ایران، می تواند زنگ خطری برای ما باشد که باید به بهترین شکل با آن برخورد شود. البته صنف فناوری اطلاعات ایران که به طور خاص متکی به واردات محصولات سخت افزاری است، هنوز در این باره اعلام موضع و نگرانی نکرده و در روزهای آینده فناوران حتما این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
 
در این خصوص برخی از کارشناسان معتقدند که اگر این مشکل جدی باشد، شاید وقت آن رسیده که اکوسیستم انتقال پول ایران به نقطه ای غیر از جنوب خلیج فارس مهاجرت کند. 
 
کانال تلگرامی اقتصاد سیاسی در این باره نوشته است: «جابه جایی اکو سیستمی که ظرف ۴٠ سال لایه لایه در دبی ایجاد شده و ایجاد یک اکوسیستم انتقال ارز موثر دیگر در جایی دیگر بسیار دشوار است اما چاره ای جز این وجود ندارد. سوال مهم آن که چرا دبی به اصلی ترین پایانه خارجی تبدیل ریال به سایر ارزها  یا بهتر بگویم اصلی ترین محل مصرف ارز ایرانی ها تبدیل شده؟
 
اولا خود دبی یک هاب منطقه ای صادرات مجدد است که همین موضوع قیمت تمام شده کالا را بدلیل صرفه مقیاس در دبی پایین می آورد، ثانیا کل عوارض این صادرات مجدد تنها ۴ درصد است، ثالثا وارد کننده شانس امتحان مسیر راحت قاچاق از دبی را دارد. رابعا یک جمعیت ایرانی بزرگ در دبی زندگی می کند که کاسبی اش با ایران است و این باعث می شود که همیشه تقاضای ریال در دبی معادل تقاضای درهم در تهران باشد و این حقیقت باعث می شود که تحریم ترین تحریم ها هم تا زمان اخراج این ایرانیان از دبی امکان توقف تهاتر این دو تقاضا در تهران و دبی را نداشته باشد. به همین دلایل حتی وارد کننده ایرانی که از اروپا نمایندگی مستقیم گرفته هم ترجیح می دهد کالا را از دبی بیاورد و با درهم تسویه کند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.